Vauvan valmispuurot vs. "tavalliset" puurot???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuro
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puuro

Vieras
Moikka!

Olen aloittelemassa 5,5kk tytsylle nyt iltapuurot. Olen aatellut alkaa antamaan ihan tavallista kaurapuuroa, mutta nyt muutamat tutut on alkanu täpisemään, miten se ja se vauvapuuro on hyvää ja vauva syö niitä niin hyvin yms yms.. en ole tarkemmin valmispuuroihin tutustunut, joten ajattelin kysyä täältä mielipiteitä/tietoa valmispuuroista.. kun on alkanut tuntumaan, että ne olisi jotenkin parempia vauvalle. Onko niihin lisätty jotain esim. vitamiineja, mitä olisi hyvä saada ja mitä tavallisissa puuroissa ei ole? Vai onko tavallinen puuro vain liian kökkäreistä vauvalle? Kertokaa kokemuksia/mielipiteitä aiheesta!! Itsellä ei sinänsä ole mitään valmispuuroja vastaan enkä ole mikään "pakko-tehdä-itse-kaikki-vauvanruuat" -fanaatikko, mutta valitsen mieluummin tavallisen puuron koska ne vauvanpuurot on niin hemmetin KALLIITA! ;)

Minä olen käyttänyt valmispuuroja ja Piltti-ruokia ja nyt on se ongelma että pitäisi opetella syömään äidin tekemääkin ja ei meinaa kelvata.. Luulen että oma tekemä puuro ihan yhtä hyvää, ja eipähän tule sitten näitä ongelmia! :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minä olen käyttänyt valmispuuroja ja Piltti-ruokia ja nyt on se ongelma että pitäisi opetella syömään äidin tekemääkin ja ei meinaa kelvata.. Luulen että oma tekemä puuro ihan yhtä hyvää, ja eipähän tule sitten näitä ongelmia! :)

Tämän takia nimen omaan aloitin heti itsetekemällä ettei sitten tämmöistä tule että itsetekemät ei kelpaiskaan :)

Höpsis noita kommentteja. Tee kuten itse parhaaksi koet. Mutta tavallinen puuro on hyvää, ravitsevaa ja edullista. Vauvapuurot on ihan sikahintaisia ja usein tosi makeutettuja, joten ei ihme, jos maistuvat vauvan suussa hyvälle. Tavalliseen onkin sen jälkeen vaikea tottua.

Mutta esim. yhdestä elovenapaketista keität monen monet puurot ja valmista saat samaan hintaan ehkä kaksi pientä tetraa. Hiutaleet kannattaa ennen keittämistä ajaa kuivana esim. sauvasekoittimella pieneksi ja sitten vaan tavallisesti keittelee. Ei tule kökköjä ;)

Meillä neiti ei suostunut syömään valmispuuroja.en olisi minäkään syönyt!!!KAuheen löysiä ja öklön makeita,ainakin se puuro mitä mä kerran ostin!
Me alotettiin ihan tavis puurolla ja hienonsin hiukan aluksi hiutaleita sauvasekottimella.Sekaan laitoin pakastemarjoja tai sitten piltin sosetta.Ja hyvin on uponnut!!Eipä oo mikään sihtikurkku täällä...

Mä olen antanut alusta pitäen ihan tavallisia puuroja. Pikakaurahiutaleista tulee varsin sileää jo ihan sellaisenaan, ja halutessaan puuroa voi siloittaa vielä sauvasekoittimella. Sama juttu muidenkin hiutalelaatujen kanssa. Jotkut jauhavat hiutaleet sauvasekoittimella hienoksi, mutta mä tykkäsin mieluummin surauttaa sen valmiin puuron sileäksi. Kun keitin puuron veteen, niin se säilyi jääkaapissa pari päivää hyvänä, eikä tarvinnut jatkuvasti keitellä. Lämmitin sitten mikrossa ja ohensin tarvittaessa vedellä tai maidolla.

Musta ne vauvapuurot vaan oli hirmu paljon helpompia kun määrät oli silloin vielä hirmu pieniä kun lapsi oli vauva. Kun määrät alkoivat suureta, siirryttiin tavallisiin puuroihin. Kai niihin vauvapuuroihin on lisätty jotain, mutta en mä nyt tiedä onko ne terveysvaikutuksiltaan yhtään sen parempia kun peruskaurapuuro.... Luepa puurolaatikon kyljestä =)

Meillä 8kk poika on syönyt kohta 4kk ihan tavallisia puuroja. Laitan sekaan rypsiöljyä (neuvolan ohje) ja teen puuron korvikkeeseen. Sekaan laitan myös joko itsetehtyä hedelmä sosetta tai sitte jotain valmista. Eikä ole liian kökköstä, hiutaleita voi alkuun vähä rikkoa jos vauvan on tottunut ihan mössöjä syömään. Ite oon sitä mieltä että vauvapuurot menee vähä rahastuksen puolelle (niiku muutkin valmiit vauvaruat).

http://pilttipiiri.fi/tuotteet/tuotehaku/?tuotehae=qwq

ennemmin mä annan ihan minutti kaurapuuroa.. sen saa sileäksi.
Valmispuuroja (siis niitä purkki) meil on käytetty vasta isompana ja sillonki reissussa jos on sellanen tilanne ettei voi ite keittää puuroa tai jos ollaan jossain ei lapsi perheessä kylästelemässä

Valmispuurot on sellasta sileetä liisteriä ja niiden jälkeen voi olla vaikee vaihtaa oikeeseen puuroon. Ja ne on paljon, paljon kalliimpia ku hiutaleet. Oikea puuro sopii kyllä vauvalle.

Liian kökkäreistä ei ole, vauvoille ei ylipäätään kannattais opettaa sileän soseen syöntiä. Aiheuttaa vaan ongelmia jatkossa.

Mä en antanut pienenä ollenkaan puuroa, lähempänä yhtä vuotta vasta. Elikkäs ekana opeteltiin syömään kiinteitä sormiruoan avulla.

Pikakaurahiutaleista saa vedenkeittimen avulla kätevästi puuroa, edullisesti. Kiehuva vesi vaan hiutaleiden päälle ja annetaan hautua. Sekaan pakastemarjoja tai soseita jos haluaa vaihtelua.
Hyvää, terveellistä, kätevää. Jos nimittäin haluaa hienojakoista puuroa. Mutta kyllä mikrossakin tulee yksi annos helposti, maito kuohahtaa herkästi yli, mutta itse teen 'maitopuuron' sakeana veteen ja ohennan sitten maidolla - samalla jäähtyy.

Hedelmäpuuro 5 kk, 300 g
Hedelmäpuuro 5 kk, 300 g

Täysjyväkaurajauho, rasvaton maitojauhe, päärynämehutiiviste, imellytetty vehnäjauho, riisijauho, kasviöljyt, banaanihiutale, vehnälese, maltodekstriini, kivennäisaineet (kalsium, rauta, sinkki, jodi) ja vitamiinit (A, D, E, C, tiamiini, niasiini, B6, foolihappo, B12, biotiini, pantoteenihappo).

jos antaa tuollasta puuroa ja tulee jotain allergista ni mistä sen tietää et mikä aine osa sen on aiheuttanu??

Alkuperäinen kirjoittaja sissu:
Meillä 8kk poika on syönyt kohta 4kk ihan tavallisia puuroja. Laitan sekaan rypsiöljyä (neuvolan ohje) ja teen puuron korvikkeeseen. Sekaan laitan myös joko itsetehtyä hedelmä sosetta tai sitte jotain valmista. Eikä ole liian kökköstä, hiutaleita voi alkuun vähä rikkoa jos vauvan on tottunut ihan mössöjä syömään. Ite oon sitä mieltä että vauvapuurot menee vähä rahastuksen puolelle (niiku muutkin valmiit vauvaruat).

kannattaa käyttää jotain muuta ku rypsiöljyä, siinä on suhteessa liikaa omega-6:sta.

meilä tyttö aloitti ihan minuutti kaurapuurolla! tosi helppoa ja nopeaa ja hyvin maistuu! Minua varoiteltiin siitä että jos antaa kaupanpuuroja niin muut ei kelpaa joten aloitin kotipuurolla ihan. Joskus olen muksupuurohiutaleita laittanut sekaan jos mikropuurosta on tullut liian juoksevaa! :)

Minä otin kuopukselle annoksen ihan tavallisesta puurosta, mitä me muutkin syötiin, sitten maitoa joukkoon ja sauvasekottimella sileäksi.. Jossain valmispuurosssa oli sokeria 51g/100g ja toisessa 48g/100g.. Olkoonkin osa hedelmäsokeria..

Alkuperäinen kirjoittaja Nallepuuro:
Minä otin kuopukselle annoksen ihan tavallisesta puurosta, mitä me muutkin syötiin, sitten maitoa joukkoon ja sauvasekottimella sileäksi.. Jossain valmispuurosssa oli sokeria 51g/100g ja toisessa 48g/100g.. Olkoonkin osa hedelmäsokeria..

eikä se hedelmäsokerikaan terveellistä ole.

En tajua miksi pitäisi niitä vauvapuuroja syödä.

Mä tein tavallsita puuroa ekan viikon, ja puristin siivilän läpi.

Sen jälkeen pikakaurapuuroa, hyvin haudutettua ja vispilällä pehmeäksi vispattua.

Nyt, 6,5kk, syö ihan normaalia kaurapuuroa.

Mut veli esim teki niin että laittoi kaurahiutaleet bamixilla jauhoksi ja keitti siitä vauvalle puuroa!

Alkuperäinen kirjoittaja zuku:
Täysjyväkaurajauho, rasvaton maitojauhe, päärynämehutiiviste, imellytetty vehnäjauho, riisijauho, kasviöljyt, banaanihiutale, vehnälese, maltodekstriini,

jos antaa tuollasta puuroa ja tulee jotain allergista ni mistä sen tietää et mikä aine osa sen on aiheuttanu??

Niin, se kai on tarkoituskin? Ja siinä samalla voidaan käyttää aineksia, joita saa olla alle 0,9 % tuotteesta, ei tarvitse erikseen ilmoittaa, minkälaista ja mistä on peräisin:-(

Ei missään muodossa eikä m issään tapauksessa maltodekstriiniä - ei edes aikuisille:
http://syksy09.nettisivu.org/

kiitokset vastauksista! Eli tavallista puuroa siis annan tytölle, ja varmaan aluksi ainakin voisin toisaan sauvasekoittimella vähän hienontaa. näin minäkin ajattelen, että parempi totuttaa heti tavallisiin puuroihin ettei sitten myöhemmin tuu sitä ongelmaa, ettei ne maistu. Kiitokset kaikille! :)

kamala olo tuli, kun itse söin sitä päärynäpuuroa... maltodekstriinistä varmaankin:-(

Ihan hirvittävän etova olo ja päässä humisi! Kuinka moni syö aina ensin itse niitä ruokia, ennen kuin antaa lapselle?

Uusimmat

Kuumimmat

Yhteistyössä