vauvan unikoulusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja tipi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

tipi

Vieras
Hei te kenellä on kokemusta vauvan unikoulusta.

Meillä tilanne on nyt se, että vauva (9 kk) nukahtaa illalla rinnalle ja annan sen nukkua noin tunnin ennenkuin nostan omaan sänkyyn. Heräilee yöllä noin 3-6 kertaa ja nukahtaa aina nopeasti uudelleen rinnalle. Toisinaan syö, toisinaan vaan vähän lupsuttaa.

Tavoitteena olisi se, että vauva nukahtaisi omaan sänkyyn, kun nostan hänet sinne illalla unisena. Toinen tavoite olisi vähentää yöheräilyjä niin, että heräisi max yhden kerran yössä syömään.

Onko tähän vinkkejä, mistä kannattaa aloittaa? Entä kuinka helposti teillä on unikoulu onnistunut? Ajattelin nukuttamisen kanssa tehdä niin, että imetän illalla sängynreunalla istualtaan ja nostan vauvan sitten omaan sänkyynsä. Sitten tassutellen uneen. Ennuste on vaan aika huono ja tiedän että tällä tavalla menee ainakin ensimmäisenä yönä varmasti vähintään pari tuntia ennenkuin vauva on unessa.

Lapsi nukahtaa tuon tassuohjeen mukaan itse omaan sänkyynsä, häntä ei nukuteta eikä siirrellä vaan hänet tyynnytetään rauhalliseksi ja hän itse nukahtaa ilman apua. Tuolla ohjeella olen mennyt esikoisen kanssa ja viikossa lapsi nukkui illalla itsekseen sänkyyn ja heräsi aamuyöllä kerran syömään.

Minä olen hyssytelly ensin lasta sylissä kun ollut kova itku, kun rauhoittuu siirtäny omaan sänkyyn. Tuota saa kyllä ensin jatkaa aika kauan ainaki meillä että nukahti hyssytykseen, suuttui vaan enempi ensin.
Minusta ruokinta kannattaa lopettaa kokonaan yöllä jos meinaa unikouluttaa. Me ensin yriteettiin vähentää mutta siitä ei tullut mitään..
Lopulta vuoden iässä lopetettiin tissi kokonaan lääkärin määräyksestä ja yöt rauhoittui aivan mahtavasti:)

Sanoisin, että tavoitteisiin tarvitaan johdonmukaisuutta. Joko lapsi voi syödä öisin tai häntä ohjataan siihen suuntaan, ettei syödä öisin. Ei siltä väliltä. Jos aloitat pehmeän unikoulun, tarkoittaa se kaiken ruuan poisottoa öistä.

Oletko käynyt lukemassa tietoa unikoulusta? Koulun ideahan on vaihtaa turvaa tuova rituaali toiseen, esim. silittämiseen tai muuhun rauhoittamiseen. Siksi se ei toimi, että joskus saakin unikoulun aikana maitoa ja joskus ei. Unikoulun alussa lapsi saattaa herätä hyvin varhain ja sen jälkeen kun ruokaa on annettu, alkaa myös päivä. Toinen lapsistani heräsi kahtena ensimmäisenä unikouluaamuna viideltä, mutta ei auttanut, valot päälle vaan :)

Meillä molemmat lapset vähensivät heräilyä jo toisena unikouluyönä. Lopulliseen tulokseen meni vajaasta viikosta kahteen lapsesta riippuen.

Muutoin: syöttäisin lapsen ja laskisin hänet samantien sänkyyn. Jos hän ei nukahda, samoja rauhoittavia rituaaleja, mitä yöheräilyjenkin aikana käytetään.

Kiitos vastauksista. Tuo linkki oli tosi hyvä, sitä en ollut vielä lukenutkaan.

Olen kyllä yrittänyt hankkia tietoa unikouluista ja koittanut miettiä meille sopivaa. Sitä kanssa mietin, että pitäiskö yösyönnit tosiaan lopettaa kokonaan. Toisaalta vauva on ollut aika huono syömään kiinteitä vieläkin. Toisinaan syö hyvin ( = noin puoli pilttipurkkia), joskus taas ei paljon mitään. Sen takia ajattelin että olisin jättänyt vielä sen yhden yösyöntimahdollisuuden. Vai pitäisikö koko unikoulua sitten siirtää niin kauaksi, että vauva syö kiinteitä ruokia hyvin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos vastauksista. Tuo linkki oli tosi hyvä, sitä en ollut vielä lukenutkaan.

Olen kyllä yrittänyt hankkia tietoa unikouluista ja koittanut miettiä meille sopivaa. Sitä kanssa mietin, että pitäiskö yösyönnit tosiaan lopettaa kokonaan. Toisaalta vauva on ollut aika huono syömään kiinteitä vieläkin. Toisinaan syö hyvin ( = noin puoli pilttipurkkia), joskus taas ei paljon mitään. Sen takia ajattelin että olisin jättänyt vielä sen yhden yösyöntimahdollisuuden. Vai pitäisikö koko unikoulua sitten siirtää niin kauaksi, että vauva syö kiinteitä ruokia hyvin.

Jos vauva syö 3-6 kertaa yössä, voi sekin vaikuttaa jonkin verran päivällä alasmenevän ruuan määrään. Itsetehdyssä ruuassa on enemmän vähemmässä määrässä, sekin on yksi kikka. Kuusi kertaa yössä on jo sen verran paljon 9 kuiselta, että itse lähtisin ja olen lähtenytkin unikouluttamaan. Sekin kertoo jo vähäsen, että välillä ei edes syö kunnolla vaan hakee turvaa. Iltaruokaa pitäisi toki mennä riittävävti, että jaksaa yön.

Vaihtoehdot on joko unikouluttaa tai lykätä :) Siitä väliltä on aika lailla mahdoton tehdä, koko unikoulu kun perustuu johdonmukaisuuteen.

Alkuperäinen kirjoittaja surullinen:
voi.kuinka joku malttaa huudattaa lastaan.sehän tuntee olonsa turvattomaksi.=(

Nillinnällin. Nimenomaan tuossa pehmeässä tassuttelussa EI huudateta lasta.

AP: minusta tärkeintä onnistumisessa on se, että etukäteen mietit tavoitteen, ja omia reagointejasi. Uusien uniassosiaatioiden oppimiseen voi mennä viikko tai useampikin. Ei kannata parissa yössä luopua. Ja mies mukaan, jos mahdollista.

Yhdeksänkuisen pitäisi jo pärjätä yö ilman syömisiä, noin isolla lapsella maha vetää kyllä illalla sen määrän minkä yön ajaksi tarvitsee ja toisaalta häiriytymätön pitkä yöuni olisi jo kovasti tarpeen. Jos lapsi on tottunut syömään pitkin yötä, on se kaikki päivän ruokailuista pois. Eli kyllä yöimetykset kannattaisi tuossa vaiheessa jo lopetella. Ehkä kannattaa ensin harventaa eli ei tarjoa tissiä niin herkästi vaan yrittää ensin rauhoitella muuten, ja sitten kun on päästy pariin kertaan yössä niin unikoulun yhteydessä lopettaa kokonaan.

Juu mies on onneksi lupautunu mukaan projektiin jos ja kun se aloitetaan. Tosin tuntuu että minä olen paljon kiinnostuneempi näistä unikouluasioista. Miehelle aina yritän jutella mitä olen taas lukenut tai miettinyt, mutta ilmeisesti hän odottaa etttä minä otan asioista selvää ja kerron sitten hänelle miten toimitaan... :-P

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Juu mies on onneksi lupautunu mukaan projektiin jos ja kun se aloitetaan. Tosin tuntuu että minä olen paljon kiinnostuneempi näistä unikouluasioista. Miehelle aina yritän jutella mitä olen taas lukenut tai miettinyt, mutta ilmeisesti hän odottaa etttä minä otan asioista selvää ja kerron sitten hänelle miten toimitaan... :-P

No, jos se sen vaatii, niin tee se. Paljon helpommalla pääset :) Näin meillä tehtiin. Keskusteltiin että näin ja näin tehdään, jos itkee. Meillä siis mies hoiti tuon unikoulun. Oli varmaan miehelle aika hieno kokemus, kun sai lapsen rauhoittumaan ja oppimaan nukkumaan koko yön. Mä en olisi noin hyvin onnistunutkaan.