Vauvan ummetukseen vettä??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Liikaa kiinteitä ehkä...
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

Liikaa kiinteitä ehkä...

Vieras
Auttakaahan! Meidän 4½ kk tyttö kärsii kamalasta ummetuksesta.

Tiedän, että on normaalia ettei vauva kakkaa moneen päivään. Mutta meidän tyttö aina ennen kakannut, nyt kolmatta päivää ummettaa, kauhea parku ollut joka ilta ja vatsasta tulee vaan kovia kikkareita. Googletin tietoa miten helpottaa ummteusta ja luin monesta paikasta, että vauvalle pitäisi antaa vettä. Täysimetin 4 kk ja nyt imetän ja syötän kiinteitä, iltaisin annan korviketta kun sillä nukkuu paljon kauemmin kuin pelkäällä rinnalla. (Varmaankin olen antanut liikaa soseita, tai sitten johtuu vaan perunasta ja muusta joka muutenkin aiheuttaa vatsavaivoja. )

Olen nyt antamassa tuota iltakorviketta, voinko laittaa siihen vähän keitettyä vettä joukkoon? Eihän vauvoille tarvitse antaa vettä nykyään, mutta kun tuo vatsa sattuu ja on kovana, enkä tänään apteekkiinkaan pääse... Auttaako vesi?

Anna vesi vetenä, ei maitoon sekoitettuna. Vettä kannattaa antaa aina ruokailun yhteydessä, lapsi tottuu makuunkin helpommin. Minä aloitin tänään 4kk tytölle luumusoseen, kun vatsa on ollut kovalla.

Ei se vesi varmaankaan pikaisesti auta, mutta en mä ainakaan näe mitään ongelmaa jos sitä korvikkeen joukkoon lisäät. Ja miksi sitä ei voisi muutenkin vauvalle juottaa, vaikkapa perunaruoan yhteydessä.
Meillä esikoinen kärsi kanssa ummetuksesta niin, että käytiin lääkärissä. Määräsi Levolaccia tosi penellä annostuksella.
Luultavasti johtuu juusi mainitsemastasi syystä-kiinteät kun aloittaa, niin helposti pikkuinen vatsa siihen reagoi...

Vedestä en tiedä, mutta kokeilla toki kannattaa, ei siitä mitään haittaakaan ole :) Koska vauva saa jo kiinteitä, niin osta luumu- ja päärynäsoseita ja anna niitä vaikka sen perunan sijasta jonkin aikaa. Molemmilla on vatsaa löysyttävä vaikutus ja yleensä maistuu vauvoille. Peruna ummettaa helposti, joten oikeesti jätä se vaikka kokonaan pois toistaiseksi ja aloitat myöhemmin uudelleen ihan pienillä määrillä. Ilman perunaa pärjää kyllä :)

Hedelmäsoseista luumu, ruusunmarja ja päärynä auttavat ummetukseen. Meillä poika sai aina iiltapalana luumusosetta, kun oli kova panttaamaan.
Vettä olisi hyvä tarjota kiinteiden kanssa, ruokajuomana.
Levolacia voi antaa myös.

Meillä alkoi vauvan maha toimimaan huomattavasti paremmin, kun aloin antamaan vettä. Kiinteiden yhteydessä ja muutenkin annoin nokkamukista "hörppyjä". Nyt sitten on vatsa toiminut. Meillä ei tuo poitsu suostunut luumua syömään!!

mallasuute vois kans auttaa. Apteekista saa. Ja ton ikäiselle mä oon aloittanut kyllä jo puuron (jos 5kk on suositus viljoille..) ummetustilanteessa neuvolantädin ohjeesta. Kuitua tuli lisää ja ummetus helpotti. Puuroon luumua, oikee tehoapu =)

Vauva ei vielä konttaa pitkin kotia, mutta liikuntaa hän saa, jos leikitte laululeikkejä: sinä laulat ja samalla jumppaatte koko vartalon. "pää, olkapäät, peppu" on aika tylsää lauleskella, mutta samaan leikkiin käy mikä laulu hyvänsä.

Yhteistyössä