Vauvan tapaamiset eron jälkeen? Kokemuksia

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eroäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

eroäiti

Vieras
Meillä 8kk poika, ja olen päättänyt että tahdon erota pojan isästä. Hän ottaa, enemmän kun antaa suhteellemme, perheellemme.

Mutta nyt olen miettinyt mitenkä noin pienen tapaamiset menevät? Kuinka usein muilla vauva on isällä? Vai tuleeko isä tapaamaan vauvaa kotiinne? Onko vauva öitä isällä?

Itsestä tuntuisi oudolle olla vauvasta erossa pitkiä aikoja, vaikka en enää imetä. Oma ajatus olisi että isä voisi tulle kerran viikolla lasta moikkaanaan työpäivän jälkeen ja joka toinen su 4h voisi hän ottaa pojan luokseen. Kuullostaako tuo miltä?

Ylipäätään kaikkia näkemyksiä, mitä tulee ottaa huomioon haluan mielelläni kuulla :)

Mietipä tilanne toisinpäin, olisiko sulle ok, että näkisit lasta vilaukselta kerra viikossa, ja jokatoinen sunnuntai 4h? Kuulostaa aivan älyttömän vähälle nimittäin. Mitä mieltä lapsen isä on asiasta? Ymmärrän,ettei lapsi voi olla kovin pitkiä aikoja poissa kotoa, koska on noin pieni vielä, mutta toinen puoli asiaan on se,että lapsi unohtaa tuossa ajassa isänsä kokonaan.

Miksi lapsi jää nimenomaan sulle? Minusta isän pitää ainakin tavata mahdollisimman paljon.

No aloittajan tekstistä saa sen kuvan että isä ei ole tähänkään asti ollut vauvan elämässä kauheasti mukana.
Itse olen sitä mieltä että vauvavuoden aikana ei kannattaisi erota vaan katsoa mikä tilanne sitten on kun ylvalvomiset on ohi ja arki normaalitytmissä.

Kovin vähäisiä tapaamisia olet isälle miettinyt!

Itse varmaan antaisin isälle luvan käydä mun ja lapsen luona niin paljon kuin tahtoo, ja viikonloppuisin lapsi voisi mennä isälle päiväksi. Yöksikin sitten kun ovat tottuneet tapaamisiin.

Isähän ei vastaa mitään kun yritän kysyä häneltä, miten jatkossa toimitaan. Kun ilmoitin tahtovani eron, heittäytyi isä täysin pissipääksi eikä kanna enää vähäistäkään vastuuta. Haluan antaa mahdollisimman hyvät lähtökohdat isän ja pojan suhteeseen, mutta jos isä tahallaan tekee elämästäni kurjempaa, niin... En mielellään jättäisi tilannetta avoimeksi vaan selkeä sopimus olisi hyvä saada. Lapsen isä on ratkennut juomaan, eikä kykene enää elättämään edes itseään vaikka käy töissä. Minä pistän perheeseen 2500e/kk isä 100-500e vaikka tienaa yli 2500e. Hän käyttää rahat itseensä ja hupiin... En pidä häntä hyvänä ykkös vanhempana.
Haluaisin että tapaamiset menisi rennosti, voisimme olla ystäviä, mutta toinen osapuoli ei ainakaan nyt näytä kykenevän siihen.

Mun nuorin oli vajaat 5 kk kun erottiin. Kävi joka viikko 1-2 iltaa lasten kanssa olemassa (1-4h) joko niin että olin kotona tai sitten lähdin omille harrastuksille.Lisäksi läpset olivat noin 3x kk yhden yön kerrallaan isällä. Mä aluksi vielä imetin, mutta äkkiähän se imetys sitten väheni ja loppui. Tapaamiset ei aluksi saa olla liian niukkoja, että lapsi ei vierasta isäänsä.Meillä kuvio meni hyvin, tuo vauva on jo lukiolainen ja välit isään ovat hyvät.

Meillä tosiaan suhteessa viellä mukana minun 4v poikani edellisestä suhteestani. Hänkin menettää tässä "isän". En tiedä olisiko selkeämpää lapsille että isi ei enää käy meillä, vai että isi käy, mutta ei asu...