Vauvan/taaperon yöunet ja nukahtaminen

• Viestiketjun aloittaja ---
  • Ensimmäinen viesti
---
Minulla on nyt 11kk ikäinen tyttö, joka on aina nukahtanut rinnalle, manducaan tai liikkuviin vaunuihin. Vauvana hänellä oli koliikki ja refluksivaivaa ja nukahtaminen muutenkin työn ja tuskan takana. Nykyään nkahtaa vähän paremmin ja päiväunille nukutan antamalla rintaa ja kun on lähes unessa, kannan sänkyyn. Nukahtaa sinne ja nukkuu hyvin, herää iloisena. Ongelmana ovat yöunet. Jos yöunille koitan nukuttaa sänkyyn, niin huutaa ja huutaa, jos nukahtaakin niin herää minuutin päästä ja huutaa. Onkin nukkunut meidän välissämme. Rasittavaa vaan, kun ei voi illalla tehdä mitään omia juttujaan. Ennen saattoi nostaa meidän sänkyyn, jossa sitten jatkoi uniaan yksin rauhallisesti, mutta nykyään pyörii niin mahdottomasti, ettei uskalla jättää. Mikä neuvoksi? Yöllä syö vielä muutaman kerran rintaa.

"a p"
Meillä nukkuu meidän sängyssä. Ympärillä peittovallit ja lattialla pehmusteet....
Olen miettinyt, josko pinnasängyn ottaisi meidän sänkyyn sivuvaunuksi. Meillä nuo peittovallit ja tyynyt auttoivat vielä hetki sitten, mutta nyt konttaa ja kiipeää, eikä mikään puolta metriä matalampi pidättele hetkeäkään. Ja ihan unissaankin saattaa konttailla, joten yhtään en uskalla jättää meidän sänkyyn ilman valvontaa.

Levoton
Tuo liikkuminen on varmaan päällimmäinen syy. Se on rasittavaa mutta ei sitä iän kaiken kestä. Me jouduttiin esikoisen kanssa pitämään eräänlainen unikoulu tuossa vaiheessa, eli suunnilleen sentti sentiltä päästiin takaisin siihen tilanteeseen että lapsi hakee unta itse. Päiväunilla pitäis tosin olla sama meininki, jotta uniassosiaatio olis joka nukahtamislerralla sama.

Yhteistyössä