Vauvan sose-asiaa!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "henna"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"henna"

Vieras
Hei, olen 4kk pojan äiti ja soseiden maistelu olisi tarkotus alottaa tossa noin 6kk:n iässä :) Ajattelin kysellä vähän teiltä jo valmiiksi vinkkejä ja kokemuksianne .. :) Elikkäs:
Teitkö soseet vauvalle itse? Jos teit/et tehnyt, niin miksi?
Millä aloititte ? Perunalla/maissilla...?
Reseptejä?/Vauvasi suosikkeja?
Missä iässä aloititte kiinteiden maistelun?
Miten pitkään maistelitte yhtä makua ennen uuden lisäämistä?
Missä vaiheessa puurot/vellit/liha? Minkälainen ateriarytmi muodostui?
Muita vinkkejä?

Kiitos jo valmiiksi vastauksista! :)

Lapsi aloitti kiinteiden maistelun 5kk iässä sormiruoalla, kurkkua ja parsakaalia taisi olla ekalla aterialla. Suosikkeja oli ensimmäisten kuukausien aikana esim. päärynä ja jauhelihapihvit. Itsetehtyä ruokaa lapsi sai, ja makuja lisättiin aika reipasta tahtia. Puuroa sai vasta kun osasi kauhoa sitä tise suuhun, siihen meni aikaa, lihaa oli imeskeltäväksi tarjolla jo silloin 5kk iässä. Ruokaa tarjosin aina jos lapsi sattui olemaan ruoka-aikaan (noin 8, 11, 14, 17, 20) virkeällä ja kiinnostuneella tuulella. Alussa yksi tai ei yhtään ateriaa päivässä, olisiko 8kk-> ollut yleensä 3-4 ateriaa päivässä, ja iltapäivän välipala mahtui joukkoon vasta 1,5v-> kun lapsi nukkui niin pitkät päiväunet (imetin ennen päiväunia).

Ennen lapsen syntymää olin ostanut jonkun "Kotiruokaa vauvalle" tjsp kirjasen, jossa oli soseohjeita yms. tietoa, ja myöhemmin huomasin että sen olisi saanut ihan kirjastostakin. Ja kirjastossa oli myös muita vauvan ruokkimiseen liittyviä kirjoja, jos innostut :) "Omin sormin suuhun" on sitten hyvä vaihtoehto, jos sormiruokailu kiinnostaa.