Vauvan sänky ei mahdu makuuhuoneeseen!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ekaa odottava
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

ekaa odottava

Vieras
Liian pieni makuuhuone, joten ainut vaihtoehto on varmaan laittaa pinnis meidän sängyn ja vaatekaapin väliin, jolloin vaatekaapin ovet eivät mahdu auki, jolloin pinnikseen pitäisi laittaa pyörät, että sen voisi aina siirtää pois kun käy vaatekaapilla. Muuten tuo olisilin ihan hyvä vaihtoehto, mutta olisin halunnut pinniksen sivuvaunuksi meidän sänkyyn, että yöimetys olisi helpompaa, mutta sitten sen siirtely ei tietenkään onnistu.

No toinen, ehkä hullu, ajatukseni oli, että laittaisi vauvan pesään ja perhepetiin. Mutta onko perhepeti turvallinen vaihtoehto, jos vauvalle tekee pesän? Sitten tietysti kun vauva olisi liian iso olemaan pesässä niin varmaan yöimetyksetkin olisi niin harvassa jo että voisi laittaa pinnikseen nukkumaan. Mitä neuvolassa sanotaan perhepedistä? Vaikeaa!

Tosi pieni makkari teillä. Meilläkin on pieni, mutta järjestystä vaihtamalla saatiin pinnis sängyn viereen. Yöpöydät ei nyt mahdu, mutta pinnis mahtuu. Kyllä vauvaa voi perhepedissä pitää, jos kumpikaan ei ole nauttinut alkoholia. Tupakointiakaan ei kai suositella?! Kyllä ainaki itellä äidinvaisto estää kääntymästä vauvan päälle unissaan. Terv. Nukkuu koko yön samassa asennossa ????

Kyllä se vauva voi vieressä nukkua, mutta omat yöunet menee mulla lähinnä torkkumiseksi samassa asennossa.

Ottakaa yöpöydät pois ja työnnätte oman sängyn johonkin seinään kiinni. Eikö se pinnis sitten mahdu toiselle puolelle sivuvaunuksi? Kannattaa hommata isompi asunto, koska kaikkien pitää saada kunnolla nukkua muuten ei tule mistään mitään.

Vauva voi tietty nukkua vieressäkin. Meillä on pinnis sivuvaununa ja vauva nukkuu silti mun vieressä aina kun nukahtaa rinnalle.

Meillä on 180cm sänky ja yöpöydät ei mahdu kun pinnis on makkarissa.

Meillä kolme lasta ja hyvin levänneenä on pärjätty vaikka pinnasänkyä yritettiin vain esikoisemme, muut nukkuneet heti alusta parisängyssä imetyksen helppouden takia.

Vauva äitiyslaatikkoon nukkumaan ensimmäisiksi kuukausiksi. Vauvan mieleinen turvallinen pesä ja vedoton. Boxin voitte laittaa vaikka väliinne sänkyyn, jos ei sängyn viereen mahdu. Saatte ainakin lisäaikaa suunnitella nukkumisjärjestelyjä. Vaihtoehtona perhepedille, jos se arvelluttaa.

Meillä oli sama ongelma. Vuokrattiin netin kautta vaavi-sänky. Siinä meni ensimmäiset kuukaudet ja siitä oli muutenkin hyötyä, kun sai pyörien ansiosta siirreltyä ympäri kämppää.

Onko kukaan koskaan kuullut perhepetitapaturmasta, joka EI liittyisi alkoholiin tai huumeisiin? Kyllä perhepeti on ihan yleinen ja turvallinen vaihtoehto, kunhan vanhemmat pitävät toimintakyvystään huolen. Ihan luontevaa, jos tilaa on vähän.

Yksi vaihtoehto on tietysti kattoon vanhempien sängyn ylle ripustettava kehto.

Ei meilläkään mahtunu. Onneksi ovet sai sitten jätettyä auki ja kurkittiin pinnasängyn yli vaatekaappiin. Ei mikään kätevin versio, eikä varsinkaan kun pinnasänky oli meille ihan turha. Vauva nukku mun vieressä mun tyynyllä.

Voisittekohan kääntää sängyt siten päin, että sängyn jalkapääty on vaatekaappiin päin? Me käännettiin miehen kanssa sängyt juuri näin, koska haluan vaavin ja pinnasängyn viereeni. Nyt mahtuu vaavi viereeni ja vaatekaapin ovillekin mahtuu menemään jalkopäästä. Mikä on pesä? Onko se se äitiyspakkauksen laatikko? Itse olen harkinnut laittaa sen äitiyspakkauksen laatikon ensin pinnasängyn siään ja vauvan ensialkuun siihen nukkumaan, jotta vauvalla olisi turvallisempi olo siinä ihan pienenä. Sitten hieman isompana vauvana siirtää vauvan ihan vain pinnasänkyyn. Pinnasängyssä meillä on myös pyörät, joten saa kätevästi siirrettyä vauvan sänkyä lähemmäksikin minun nukkumapaikkaa tai muutenkin.

[QUOTE="Fanny";30186220]Miten teillä on niin pieni makuuhuone?[/QUOTE]

Uudemmissa asunnoissa on ihan törkeen pienet makuuhuoneet! 80-luvun taloissa vielä kunnolliset. Ei mahdu täälläkään juuri muuta kun 160 levynen parisänky ja 1 yöpöytä! Talo rakennettu 90-luvun lopulla.

Kiitos, paljon on tullut hyviä ajatuksia! Lisääkin saa laittaa :) Mites tuo pinnasänky pyörillä,, jolloin se ei olisi sivuvaununa, onko ollut kauhean työlästä aina yöllä nousta kokonaan ylös imettämään? Vai onko sivuvaunu ehdoton yöunien kannalta? (Olen kyllä ihan zombi, jos en saa nukuttua) Minä kun en edes tiedä kuinka usein vauva syö yöllä...

Ei meillä varmaan NIIN pieni makkari ole, liikaa vain vaatteita -> massiiviset vaatekaapit... Vauvan pesä on siis sellainen vähän kuin koiran peti, jossa on pehmeät reunat ja tulee vanhempien sänkyyn tai pinnikseen aluksi. Ajattelin, että se estäisi vauvan päälle kierähtämisen, en tosin ole ikinä pienen koirammekaan päälle kierähtänyt, kun se on nukkunut vieressäni. Mieheni kylläkin on, eli vauvan pitäisi tietysti olla minun ja seinän välissä.

Kiitos, paljon on tullut hyviä ajatuksia! Lisääkin saa laittaa :) Mites tuo pinnasänky pyörillä,, jolloin se ei olisi sivuvaununa, onko ollut kauhean työlästä aina yöllä nousta kokonaan ylös imettämään? Vai onko sivuvaunu ehdoton yöunien kannalta? (Olen kyllä ihan zombi, jos en saa nukuttua) Minä kun en edes tiedä kuinka usein vauva syö yöllä...

Ei meillä varmaan NIIN pieni makkari ole, liikaa vain vaatteita -> massiiviset vaatekaapit... Vauvan pesä on siis sellainen vähän kuin koiran peti, jossa on pehmeät reunat ja tulee vanhempien sänkyyn tai pinnikseen aluksi. Ajattelin, että se estäisi vauvan päälle kierähtämisen, en tosin ole ikinä pienen koirammekaan päälle kierähtänyt, kun se on nukkunut vieressäni. Mieheni kylläkin on, eli vauvan pitäisi tietysti olla minun ja seinän välissä.

Meillä oli tosiaan se vaavisänky ja vaikka onhan siitä oma vaivansa, kun ylös nousee nostamaan vauvan viereensä, nukuin kuitenkin koko yötä ajatellen paremmin kuin jos vauva olisi nukkunut perhepedissä. Sen verran tuli sitä kokeiltua, että huomasin nukkuvani tosi huonosti vauvan ollessa sängyssä, kun pelkäsin niin paljon sitä päälle menemistä. Ja niinä öinä heräilin myös kahmimaan ilmaa käsilläni eli tavallaan yritin ottaa koppia muka tippuvasta vauvasta. Mutta nuukkuhan monet ihan hyvin perhepedissäkin eli varmaan on yksilöllisiä eroja siinä, kuinka hyvin pystyy vauva vieressä nukkumaan.

Meillä oli rattaiden kova kantokoppa (sellainen mikä tulee ratasosan päälle ja nostetaan vain ylös, ei siis kiinteästi kiinni. Meillä oli erikseen ulko-ja sisäkäyttöön koppa), koppa oli meidän välissä sängyssä. Tää oli tosi näppärä, nostin kopan aina vaikka sohvallekin jos katsoin telsua, meidän pikkuinen kun kaipasi usein hyssyttelyä. Ja mieskin sai nukuttua, muuten se olis pelännyt kääntyvänsä vauvan päälle.

Meillä on ollut pitkälti perhepetinä, koska nukahdin aina vauvan kanssa. Meidän neuvolassa sitä pidettiin aivan hyväksyttävänä myös siten että vauva on vanhempien välissä, kun meistä ei kumpikaan käytä alkoholia tai unilääkkeitä eikä tupakoi. Oli myös terkkari sitä mieltä, että terve aikuinen (siis viitannut mielenterveyteen vaan vaikka korkeaan kuumeeseen) ei käänny vauvan päälle unissaan, ihan riippumatta sukupuolesta. Meidän uni ei siitä ole häiriintynyt, mutta kannattaa kokeilla ennen kuin päättää. Puolivuotiaana vauva alkoi olla liian liikkuvainen, ja rupesi häiritsemään unta, mutta söi yhä 2-3 kertaa yössä, joten pinnis tuli sivuvaunuksi. Joidenkin vauvat ovat siihen ikään mennessä jo lopettaneet yösyönnit, sitä kun ei tiedä etukäteen millainen vauva siunaantuu.

Mä en osannut nukkua vauva vieressä, pelkäsin että laitan peiton vauvan päälle ja tukehtuu (nukun aina peitto korvissa) ja mies on myös stressaantuneena levoton nukkuja. Meillä oli pinnis aluks sivuvaununa ja oli tosi hyvä. Imetys oli mun mielestä helpompaa istuen kuin makuuasennossa, joten kuopusta en tainnut koskaan edes makuullani imettää. Nostin hänet sivuvaunusta syömään ja pistin takaisin kun oli syönyt.

Meillä mahtuu pinnis makkariin kun ei ole yöpöytiä. Oletteko koittaneet kääntää teidän sänkyä toisinpäin? Tai saisko vaatekaappeihin liukuovet? Pieni järkkäily kannattaa jos sen ansiosta saa vauvavuonna paremmat yöunet. Sitä kun ei tiedä saako hyvän vai huonon nukkujan. Meillä esikoinen oli vaativa ja kuopus helpompi mutta kaikki vauvat vähän aina valvottaa.

Luin jostain neuvon, että jos vauva nukkuu vanhempien välissä, on turvallisempaa jos vanhemmilla on omat peitot eikä tuplapeittoa. Ymmärrän kyllä syyn, kun katsoo miten tuplapeitto yön aikana seilaa miehen ja minun välillä :) Meillä tosin vauva nukkui minun ja seinän välissä silloin kun meidän sängyssä nukkui.

Meillä, kuten monessa tuttavaperheessäkin pinnasänky on toiminut lähinnä pehmolelujen säilytyspaikkana ja lapsi on nukkunut vieressä, kunnes on isompana siirtynyt omaan (pinnattomaan) sänkyynsä. En minäkään vauvana koskaan pinniksessä nukkunut, vaan ihan aluksi äitiyspakkauksen laatikossa ja sitten vanhempien vieressä. Turha kapistus siis, ehkä sitä ei kannatakaan rutiinisti etukäteen hankkia, jos itse ei perhepetiä tuomitse ja halua ehdottomasti välttää. Jos on yhtään ajatukselle avoin, niin siihen se kumminkin ajautuu, ainakin jos vauvaa imettää.

Me joskus kokeiltiin käyttää pinnasänkyä sivuvaununa, mutta sieltäkin tuntui vauvan nostaminen vierelle ja siirtäminen takaisin varsin hankalalta. Vauva nukahti rinnalle ja heräsi herkästi, jos siitä koitti sivuvaunuun takaisin keplotella, joten muutamien yritysten jälkeen sai viereen jäädäkin.

Mitään irtonaista petivaatetta ei vauvan ympärille pidä laittaa, ne ovat ennemmin riski kuin suoja. Joten älä virittele itse mitään pesiä jostain peitoista tms. Suosittelen unipussia, silloin vauvalle ei tarvitse laittaa peittoa, joka saattaisi kasvoille kääntyä. Toki myös omassa pinnasängyssä niin voi käydä, ja monissa maissa vauvan peittoja pidetäänkin sellaisena turvallisuusriskinä, ettei juuri kukaan niitä käytä.

Isä ei välttämättä samalla tavalla nukkuessaan osaa varoa vauvaa kuin imettävä äiti, joten vauva kannattaa laittaa äidin puolelle sänkyä. Ja joku putoamiseste sängyn reunaan viimeistään siinä vaiheessa, kun vauva alkaa kääntymistä harjoitella.

Yhteistyössä