Vauvan saaminen ja rahallinen tuki?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neitinati
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

neitinati

Jäsen
12.04.2011
250
0
16
vauvakuumetta pukkaaa... tosin tiedän olevani nuori 20 vuotta. Nyt olen vakituisena myyjänä vaateliikkeessä mutta hain opiskelemaan. Jos pääsen ajattelin aloittaa opinnot. mutta mietin sitä että jos tulisi raskaaksi opintoaikoina tuet ei varmaan olis huimia? oisko tuet paremmat jos oisin vielä töissä vaatemyyjänä?
Tää on tällästä pohdintaa, älkää tuomitko :) tosin en kiellä ettäkö vauva ei olis ihana... mutta kyllä mä vielä kerkeän. Tää tosi asia vaan rahallisesta tuesta ois hyvä tietää :)

Nuori olet ja sen huomaa jo kirjoituksestasi. Mutta oletetaan seuraava tilanne: Olet ollut koko vuoden 2010 töissä vaatemyyjänä ja tienannut 1800 euroa brutto. Saat lapsen ensi vuonna (2012), jolloin äitiyspäiväraha lasketaan vuoden 2010 tuloista. Saat äitiyspäivärahaa tuolloin varmaankin noin 1200-1500 euroa brutto (karkea arvio), mikä on siis huomattavasti enemmän kuin opintotuki. Eli sen suhteen se kannattaa. Lisäksi kun palaat opintotuelle, niin lapsesi todennäköisesti tulee saamaan ilmaisen hoitopaikan.

Mutta joo. Sanotaan näin karusti, että itse en hankkisi lapsi missään nimessä 20-vuotiaana, koska nuoruus siiinä kärsii ja tavallaan sitä on vielä siinä vaiheessa itsekin kovin lapsi.
Sain esikoisen 31-vuotiaana.

Vauvan kun saat, tukia tulee:
Lapsilisä n.100€ ja äitiysraha, joka määräytyy tulojen mukaan. Mutta minimi on 22,13€/arkipäivä.
Ja sitten on mahdollinen asumistuki ja toimeentulotuki.

Eli ehkä opiskelet ensin ja vasta sitten lisäännyt.

Hihi, pitäiskö sun eka hoidattaa ne imusolmukkeet (ts, käydä siellä yksityisellä??). Jos ei ole varaa edes omaan terveydenhuoltoon, niin entäs sitten vauvan?
Ei siitä vauvasta mitää mansikoita saa, että niillä herroiks elettäis. Kyllä ne sen kaiken rahan kuluttaakin, mitä tulee.

olipas kurjaa tekstiä. Ensimmäisenä heti "Huomaa kirjoituksestasi että olet nuori" todella todella kurjasti sanottu. Toisena tuosta imusolmukeasiasta.
Taidan poistua kokonaan tältä palstalta kun ihmiset ovat kurjia.
Monella mun ikäisellä on lapsi, kukaan ei voi mitata toisen henkistä kypsyyttä. Ja Mariehos, Mun mies tienaa 3 tuhatta euroa kuukaudessa, valmis tradenomi että rahaa kyllä on. Minulla ei ole rahaa kuin se 1700 euroa kuussa ja yksityinen lääkäri on kallis. En ole niin säälittävä että laitan mieheni maksamaan minun hoidot.

Äitiysraha katsotaan edellisen vuoden verotuksen mukaan. Eli jos tänä vuonna jäisit äitiyslomalle niin saisit rahaa vuoden 2010 verotettavien tulojesi mukaan. Jos verotettavat tulosi olisivat opiskeluajalta (tuloina opintotuki) kun jäät ä-lomalle saat kutakuinkin 500 €/kk tukea mutta jos olet ollut töissä saisit "huimasti" enemmän.

Ja Mariehos, Mun mies tienaa 3 tuhatta euroa kuukaudessa, valmis tradenomi että rahaa kyllä on. Minulla ei ole rahaa kuin se 1700 euroa kuussa ja yksityinen lääkäri on kallis. En ole niin säälittävä että laitan mieheni maksamaan minun hoidot.

Mitäs säälittävää se on? Elättekö yhteistä taloutta? Mites jos/kun vauva tulee, niin oletko silloinkin säälittävä kun omat rahasi menee vauvaan ja mitäs sitten itse käytät? Vai laskette 50/50 hankinnat, vaikka itse tienaat vähemmän? No, valintansa kullakin, mutta ensiksi pitää oma terveydentila kartoittaa. Ja olet siitä avoimesti täällä kertonut, joten hernepellot pois nenusta :)

Alkuperäinen kirjoittaja töihin;23992017:
Äitiysraha katsotaan edellisen vuoden verotuksen mukaan. Eli jos tänä vuonna jäisit äitiyslomalle niin saisit rahaa vuoden 2010 verotettavien tulojesi mukaan. Jos verotettavat tulosi olisivat opiskeluajalta (tuloina opintotuki) kun jäät ä-lomalle saat kutakuinkin 500 €/kk tukea mutta jos olet ollut töissä saisit "huimasti" enemmän.

Olipas selkeästi. Ymmärsin nyt tämän asian! Haen itse alalle johon on todella vaikea päästä. Äitini opiskeli saman alan ja pääsi 4 vuotena sisään. Haluaisin kuitenkin lapsia nuorena, alle 30 vuotiaana. Pelkään siis, että en pääse opiskelemaan tarpeeksi ajoissa.

Mieheni isä on myös sairas, hänellä on syöpä. Elinaikaa on alle 5 vuotta. Mielessä pyörii se, että haluaisin hänen kerkeävän olla vaari... hänellä kun ei yhtään lapsenlasta ole. Varmaan tyhmästi ajatelti jonkun mielestä, mutta oma miehenikin ajattelee, että olisi tärkeää jos isä kerkeäisi olla vaari.

Mitäs säälittävää se on? Elättekö yhteistä taloutta? Mites jos/kun vauva tulee, niin oletko silloinkin säälittävä kun omat rahasi menee vauvaan ja mitäs sitten itse käytät? Vai laskette 50/50 hankinnat, vaikka itse tienaat vähemmän? No, valintansa kullakin, mutta ensiksi pitää oma terveydentila kartoittaa. Ja olet siitä avoimesti täällä kertonut, joten hernepellot pois nenusta :)

Mun mielestä on kohtuutonta vaatia oma mies maksamaan mun terveysongelmat. Mun mielestä se vaan on. Ja kyllä tässä kartoitetaankin mutta lääkäri ehdoitti elämään normaalia elämää eli toimin niin. Kirjoitin kyllä aloituksessa että en ole vauvaa hankkimassa vaikka kuumeilen.
Hirveä kapina täällä nuorista äideistä, hitto vie. Voi ne parat nuoret äidit jotka tällästä paskaa kohtaa.

Hihi, pitäiskö sun eka hoidattaa ne imusolmukkeet (ts, käydä siellä yksityisellä??). Jos ei ole varaa edes omaan terveydenhuoltoon, niin entäs sitten vauvan?
Ei siitä vauvasta mitää mansikoita saa, että niillä herroiks elettäis. Kyllä ne sen kaiken rahan kuluttaakin, mitä tulee.

Kyllä tuo kommentti vähän siihen viittaa.

mutta viitatkoon. En ole perhettä perustamassa mutta tulevaisuus pelottaa kun opiskeluasia on niin avoin... samoin apin terveys

Hmm..Sä oot nyt jahkannu näissä vauva asioissa täällä jo jokusen kuukauden..

Ja ihan rehellisesti vaikuttaa vähän siltä et välttämättä ole valmis siihen touhuun..Tai voinhan olla väärässäkin, mut tällä palstalla ainakin sen kuvan annat et ei ehkä ihan vielä..Enkä tarkoita tätä vittuiluna vaikka se siltä varmasti sinusta tuntuukin.

Sinuna nyt hoitaisin itseni kuntoon, olisin hetken töissä ja miettisin mitä elämältä haluan, kun tähän vauvatouhuun alkaa, ei tästä enää ole paluuta entiseen eikä se elämä ainakaan helpotu, joten perusasioiden kannattaa olla kunnossa.

Mut ei muuta kun elämää rakentaa, tavalla tai toisella. :)

Mä pidän tärkeänä, että kumpikin suhteessa oleva on taloudellisesti riippumaton toisestaan. Ei niitä yhteisiä hankintoja tarvitse laskea, mutta kumpikin hoitaa omat menonsa. On ikävää huomata jonain päivänä, ettei enää rakasta, mutta eron taloudellinen puoli estää sen.

Kyllä tuo kommentti vähän siihen viittaa.

mutta viitatkoon. En ole perhettä perustamassa mutta tulevaisuus pelottaa kun opiskeluasia on niin avoin... samoin apin terveys

Ei ollu tarkotus luoda sellaista kuvaa että olisin mitään sitä vastaan.
Mutta kyllä se ihmetyttää suuresti, että jos nyt on tilanne (vaikka molemmat olette työssä käyviä) ettei sinulla ole varaa omaan terveydenhuoltoosi yksityisellä (sen 100 euron verran), niin miten voit kuvitella, että olisi varaa vauvaan ylipäätänsä? Ne tuet mitä tulet saamaan, on kuitenkin pienempiä kuin mitä tällä hetkellä tienaat niin niin...

Ei ollu tarkotus luoda sellaista kuvaa että olisin mitään sitä vastaan.
Mutta kyllä se ihmetyttää suuresti, että jos nyt on tilanne (vaikka molemmat olette työssä käyviä) ettei sinulla ole varaa omaan terveydenhuoltoosi yksityisellä (sen 100 euron verran), niin miten voit kuvitella, että olisi varaa vauvaan ylipäätänsä? Ne tuet mitä tulet saamaan, on kuitenkin pienempiä kuin mitä tällä hetkellä tienaat niin niin...

Aamen, vanhempainrahalla vielä pärjää, mut kun tipahtaa kht:lle ja saa kuussa sen 350€ niin johan alkaa sylettää ja on pakko käydä jo siellä miehenkin lompakolla...Tai ei meillä ainakaan makseta tuolla rahalla laskuja ja syödä sekä huolehdita lapsen tarpeista..

häh? eikö saisi selvittää ja kysyä mihin rahaan on oikeutettu kun vauva tulee? onhan se monelle aika oleellinen tieto, ja eiköhän kaikki tiedä että sillä rahalla ei "rikastuta".

Muuten en ap:n tilanteesta tiedä, mitä jotkut muut näyttävät tietävän.

Ja itse en ikinä odottaisi 30 ikävuoteen lastenhankinnassa, kyllä päälle kakskymppisenä on paras. Olettaen että sulla on yksi ammatti ja työhistoriaakin, niinkuin ap:llä ja itselläni.

Mä pidän tärkeänä, että kumpikin suhteessa oleva on taloudellisesti riippumaton toisestaan. Ei niitä yhteisiä hankintoja tarvitse laskea, mutta kumpikin hoitaa omat menonsa. On ikävää huomata jonain päivänä, ettei enää rakasta, mutta eron taloudellinen puoli estää sen.

Totta tuokin.
Mutta silloin kun äiti/isä on kotona kht:llä, niin silloin mielestäni kuuluu 'yhdistää' rahat, jotta pärjää perheenä. Siinä vaiheessa toinen on väkiseltäänkin riippuvainen toisen tuloista. Ellei nyt löydy jotain suuria summia säästöjä takataskusta. :D
Eihän tuo riippuvuus vaihe kestä onneksi kuin vain sen verran kuin kotona lapsen/lasten kanssa on. Ja silloin se myös kuuluu sen työssä käyvän elättääkkin perhettä enemmän, sillä toinen hoitaa oman osuutensa kotona.

Silloin taas kun molemmat ovat työssä käyviä ja tienaavat oikeesti pärjätäkseen, niin ei saakkaan olla taloudellisesti riippuva.

häh? eikö saisi selvittää ja kysyä mihin rahaan on oikeutettu kun vauva tulee? onhan se monelle aika oleellinen tieto, ja eiköhän kaikki tiedä että sillä rahalla ei "rikastuta".

Muuten en ap:n tilanteesta tiedä, mitä jotkut muut näyttävät tietävän.

Ja itse en ikinä odottaisi 30 ikävuoteen lastenhankinnassa, kyllä päälle kakskymppisenä on paras. Olettaen että sulla on yksi ammatti ja työhistoriaakin, niinkuin ap:llä ja itselläni.

Saa tietty selvittää, mm. Kelan sivut on aika hyvät siihen, jos ei muuta kommentointia halua.

[QUOTE="zeims";23992263]Saa tietty selvittää, mm. Kelan sivut on aika hyvät siihen, jos ei muuta kommentointia halua.[/QUOTE]

Jos haluaa selvittää täältä niin eiköhän sekin käy, täällä kun palstailee aika paljon mammoja joille nämä tukiasiat on selviä kuin näkkileipä.

[QUOTE="vieras";23992291]Jos haluaa selvittää täältä niin eiköhän sekin käy, täällä kun palstailee aika paljon mammoja joille nämä tukiasiat on selviä kuin näkkileipä.[/QUOTE]

Kuten sanoin, niin jos ei muuta kommentointia halua.

Yhteistyössä