Vauvan rytmitys, Apua kaivataan!!!

Hei,
Meillä 2,5 kk ikäinen vauva, jonka uni rytmi on mennyt totaalisesti sekaisin!
Ensin meillä nukuttiin hienosti kaikki yöt, tosin päivällä ei juurikaan nukuttu johtuen maha vaivoista. Mahavaivojen takia myös nukahtaminen joskus kesti aika kauan. Ilmeisesti tästä syystä unirytmi sekosi.
Tiedän, että tässä vaiheessa pitäisi vielä mennä vauvan rytmin mukaan, mutta meillä vauva saattaa nukahtaa kunnolla vasta seitsemältä aamulla (kuten tänä aamuna)!!!
Onko hyviä keinoja miten saisin vauvan palaamaan takaisin oikeaan rytmiin?
Tämä äiti on hieman väsynyt valvomaan kaikki yöt...

Meillä taas ongelmana vähäinen päiväuni. Poika pian 4vkoa nukkuu yön, herää kerran syömään ja päivä alkaa klo 6-8. Mutta sitten ei nukukaan kun vasta myöhään ip. Itkeskelee vain ja jos sattuu nukahtamaan niin sen 15min voi nukkua ennenkun taas herää itkemään. Tänään heräsi aamiaiselle klo 6 ja nyt klo 15 vihdoin rauhoittui nukkumaan. Vatsavaivaa ei tunnu olevan ainakaan kokoaikaa eikä nälkä. Itse väsyn kun omaa lepotaukoa ei ole lainkaan ja mies pääsee töistä vasta iltaa vasten. Olen kokeillut kapalon, vaunut, kantamisen, keinuttamisen jne...ei vaan nukahda ja ainakaan sitten jatka unia. Parvekkeella ei nuku, sen aikaa nukkuu kun jaksaa vaunuja lykkiä kaduilla.

Tsemppiä leijona76, mulla oli sama tilanne samoihin aikoihin. Pari viikkoa meni niin ettei poika nukkunut pitempää pätkää päivällä kuin liikkuvissa vaunuissa tai kantoliinassa. Heti aina heräsi jos syliin nukahdettua yritti laskea sänkyyn tai vaunuihin. Meillä korjaantui ajan kanssa, ja 1,5 kk ikäisenä alkoi nukkua parit 1-2 tunnin unet ja 2 kk iässä jo neljän tunnin unet päivittäin + parit lyhyemmät. :hug: Toivottavasti teilläkin korjaantuu ajan kanssa.

Tsemppiä myös Heidille, eipä kuulosta mukavalta tuokaan tilanne... :(

Ite "siirrän" vauvan unia 20 min. torkuilla. Eli jos nään että poika on tosi väsynyt mutta ei ole vielä päikkäri tai yöuni aika niin annan ottaa tasan 20 minuutin unet. Siitä poika sit saa lisäenergiaa ja jaksaa valvoo taas tovin. Tällä yritän taata sen että päivällä valvoo ja yöllä nukkuu ja aika hyvin olen jo onnistunut. Edelleen meillä venyy puoleen yöhön nukkumaan meno mut joskus jopa olen saanut pojan yhdeltätoista uneen..
Inhottavahan se on vauvaa herätellä mutta ei mahda mitään, pakko vähän muokata ku ei se sitä itekkään osaa muokata. Ja siis jostain olen lukenut että tuo 20 min. on just sopiva piristääkseen mutta ei vie yöunia ja mitään haittaa ei ole vaikka kesken unien herättää..

Meillä poika nyt 3kk.

meil on molemmille pojille tullu oikeestaa ite rytmit,vauvana kummallakaa ei ollu oikeen minkää laista päivärytmiä, yöt kyl nukahti samoihin aikoihin,mut 3kk iässä alka pikku hiljaa oleen rytmiä, mut 4kk iässä ku alotettii soseet nii sitte tuli kunnon rytmit,molemmilla ollu samanlainen, elikkä aamulla ku herää syö aamupalan(maitoa nuorempi vielä,on 6 pian),sitte poika alkaa väsähtään niin annan liha-perunasoseen ja maitoa päälle(nannia, mut kirjotan aina maitoa),juo sen 200ml,sitte menee n 11 mais päikkäreille, nukkuu 3-4h sitte ku herää juo 200ml maitoa sit vähä myöhemmin ku alkaa taas väsähtään ni annan hedelmä soseen ja ennen ku menee päikkäreille ni juo vielä maitopullon, sillon nukkuu yleensä 2h,herättyään juo maitopullon ja ku alkaa taas väsähtään niin saa puuron ja maitopullon ku menee yöunille. ei nukahda pullolle mut juo sen kummiski aina ennen ku menee nukkuun.nukkuu n11h yöunet.esikoisella ollu ihan samanlainen rytmi ja tietty kellon ajat muuttuu kasvaessa ja ruokamäärät ja päikkärit toki lyhenee iän mukana.

Tuota noinniin.... Mullakaan ei varsinaisesti ole kokemusta tuosta, kun kaikki kolme vauvaani ovat jostain kumman syystä vastasyntyneestä tajunnut yön ja päivän eron, onneksi! B)

Mutta.. Lähtisin miettimään alkajaisiksi siitä, että onhan sulla selkeä yön ja päivän ero itsellä? Tarkoitan tällä sitä, että jos poika menee nukkumaan vasta aamu7, menetkö silloin itsekin ja haahuilet yöpaidassa koko päivän..? Olin lukevinani tästä jostain, että vauva erottaa ne selkeästi, kun itse sitkeästi pitää kiinni, että päivä on päivä ja yö on yö. Tottahan tarvitset itsekin unta, en sitä tarkoita, mutta kun aamu alkaa, jos se alkaa teillä sun päätöksestä vaikka 7-8 aamulla, niin pistäpä silloin radio päälle, pesukoneet päälle ja telkkarit ym, eli aamulla kun herätään uuteen päivään, on maailma "meteliä täynnä". Pidä "tiukasti" kiinni siitä, päivällä on asiat näin.

Ja illalla voisit ottaa tavaksi viedä lapsen kylpyyn tai suihkuun, alkuunsa vaikka joka ilta, mikäli iho sallii. Tämän jälkeen on hyvä rauhoittaa isommat hälyt ympäriltä ja olla muutenkin vauvan kanssa suht rauhallisesti. Himmennä valoja..

Ja yöllä. Älä sytytä valoja, olkaa niin hämärässä kuin mahdollista ja rauhallisesti kuin mahdollista. Äläkä löpöttele turhia.

Luulisin että näillä eväin vauva alkaa pian hokaamaan, että yöllä nukutaan ja päivällä leikitään ja otetaan tirsoja..

Voithan käyttää tässä apuvoimia, että saat silti itse huilattua jossain välissä..

Toivottavasti tästä on apua, ellet ole jo kokeillut... Jaksamista! :hug:

Ja voihan tuokin auttaa alkuun, ettei anna päivällä nukkua hirveän pitkästi, ja tuskin nukkuukaan, jos on hulinaa ympärillä. Meillä muuten on vauvoilla ollut aina päivissä ja öissä se ero. Että säällä kuin säällä melkeinpä nukutaan pihalla vaunuissa ja yö omassa sängyssä (tai viekussa)

Missä sinä nukutat vauvasi?

Kiitokset vastauksista!
Meillä ollut alusta alkaen selkeät yöt ja päivät. Kun mennään nukkumaan, vaihdetaan yövaatteet päälle (molemmille :) ) ja siirrytään makuuhuoneeseen, jossa on päällä vain hämärä yövalo. Kun herätään aamulla, vaihdetaan päivävaatteet (molemmille) ja siirrytään olohuoneeseen, jossa telkku ja valot yleensä päällä. Makuuhuoneessa ei oikeastaan olla muuta kuin nukkumassa yöunia. Päivällä nukkuu vaunuissa tai olohuoneessa.
No, meillä onneksi saatiin rytmi siirtymään suht normaaliksi. Käytännössä valvotin vauvaa yhden päivän, nukkui vain yhdet lyhyet päikkärit. Täytyy sanoa, että pahalta se tuntui, kun toinen kitisi väsymystään, mutta piti vaan pitää hereillä :(. Oli sitten illalla niin väsynyt, että nukahti kiltisti jo ennen yhdeksää... Siitä lähtien ollaan päästy nukkumaan viimeistään yhdeksältä ja herätään aamulla. Tosin nyt heräilee yöllä useammin syömään ja juttelemmaan, mutta se ei haittaa :) Päivällä nukutaan 2 tai 3 päiväunet, riippuen pituuksista.
Äitikin jaksaa taas päivällä...

Yhteistyössä