Vauvan rotarokote

  • Viestiketjun aloittaja mietin
  • Ensimmäinen viesti
Äiti
Ei mikään rokote ole pakollinen. Se annettiin 'pipetillä' tippoina suuhun. Tippoja oli aika paljon, ei siis mitään 5 tippaa niinkuin d-vitamiinia vaan ihan kunnon määrä. Muovipipetillä puristettiin suuhun vähän kerrallaan.
 
Jenis
Se oli aika järkkyä hommaa meillä ton rokotuksen anto, hirveä määrä tosiaan sitä ainetta, vauva yökki ja kakoi. Ja sitä annetaan 3 annosta, eli kolmella peräkkäisellä nlakerralla sama homma... viimeisen annoksen vauva yrjösi kokonaan pois, että hohhoijaa. Kai se jollain prosentilla ehkäisee rotaviruksen saamista, mutta onhan noita noroja yms. jotka kiertää joka vuosi. Jos mulle tulis vielä vauva, en ottais tota rotarokotetta ollenkaan.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Se oli aika järkkyä hommaa meillä ton rokotuksen anto, hirveä määrä tosiaan sitä ainetta, vauva yökki ja kakoi. Ja sitä annetaan 3 annosta, eli kolmella peräkkäisellä nlakerralla sama homma... viimeisen annoksen vauva yrjösi kokonaan pois, että hohhoijaa. Kai se jollain prosentilla ehkäisee rotaviruksen saamista, mutta onhan noita noroja yms. jotka kiertää joka vuosi. Jos mulle tulis vielä vauva, en ottais tota rotarokotetta ollenkaan.
mntako tippaa?:O Aika kiusaamista on sitten!
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Se oli aika järkkyä hommaa meillä ton rokotuksen anto, hirveä määrä tosiaan sitä ainetta, vauva yökki ja kakoi. Ja sitä annetaan 3 annosta, eli kolmella peräkkäisellä nlakerralla sama homma... viimeisen annoksen vauva yrjösi kokonaan pois, että hohhoijaa. Kai se jollain prosentilla ehkäisee rotaviruksen saamista, mutta onhan noita noroja yms. jotka kiertää joka vuosi. Jos mulle tulis vielä vauva, en ottais tota rotarokotetta ollenkaan.
mntako tippaa?:O Aika kiusaamista on sitten!
Joo, ihan järkkyä. En tiiä montako tippaa, oisko joku 3-5 milliä sitä ainetta ehkä siinä tuubissa? Vauvan poskeen siitä puristetaan sitten, aika monessa osassa kun sitä on niin paljon...
 
hhh
En mä muista että se olis mitenkään kauhee juttu ollut. Me ostettiin itse rotarokote, kun ei vielä päästy rokotusohjelman piiriin. Kai se aika kauhea tauti on, jos kohdalle osuu.
 
ap
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Se oli aika järkkyä hommaa meillä ton rokotuksen anto, hirveä määrä tosiaan sitä ainetta, vauva yökki ja kakoi. Ja sitä annetaan 3 annosta, eli kolmella peräkkäisellä nlakerralla sama homma... viimeisen annoksen vauva yrjösi kokonaan pois, että hohhoijaa. Kai se jollain prosentilla ehkäisee rotaviruksen saamista, mutta onhan noita noroja yms. jotka kiertää joka vuosi. Jos mulle tulis vielä vauva, en ottais tota rotarokotetta ollenkaan.
mntako tippaa?:O Aika kiusaamista on sitten!
Joo, ihan järkkyä. En tiiä montako tippaa, oisko joku 3-5 milliä sitä ainetta ehkä siinä tuubissa? Vauvan poskeen siitä puristetaan sitten, aika monessa osassa kun sitä on niin paljon...
Taidetaan ottaa terkan haukut niskaan ja jättä ottamatta.. muualtakin lukenut negatiivisista kokemuksista :(
 
ninni
Ei sitä anneta kolmella neuvolakerralla peräkkäin. Kaksi annosta annetaan peräkkäisillä kerroilla, se viimeinen annetaan muistaakseni n. 2kk päästä edellisestä annoksesta. Meidän neuvolassa annettiin muovilusikalla ja vauva otti nesteen tosi nätisti. Ei ihmeemmin kakomista, eikä yhtään oksua tms. Pidin vauvaa pystyasennossa rokotteen antamisen jälkeen (esim turvakaukalossa tai sylissä) ja ei tullut pulautuksiakaan. Mä ostin rokotteen kuopukselle, koska lähipaikkakunnalla kuoli 9kk ikäinen lapsi rotavirukseen. Suosittelen, rota voi olla todella rajukin tauti.
 
Jos tää on se rokote mitä on nyt tyrkytetty KOKEILUUN. Vitjat mulla menee hermot kun joka kerta terkka kysyy että "niin lähdittehän tekin mukaan siihen kokeiluun???" NO vittu ei lähetty.
Jotenki niin ärsyttää että ei riitä ae että ne on lähettäny 5 kirjettä kotiin että lähetäänkö... vaan että terkkakin sitä kyselee joka hiton kerta!! Ja joka kerta kun olen tehny selväks että ei lähetä.
 
Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Ei sitä anneta kolmella neuvolakerralla peräkkäin. Kaksi annosta annetaan peräkkäisillä kerroilla, se viimeinen annetaan muistaakseni n. 2kk päästä edellisestä annoksesta. Meidän neuvolassa annettiin muovilusikalla ja vauva otti nesteen tosi nätisti. Ei ihmeemmin kakomista, eikä yhtään oksua tms. Pidin vauvaa pystyasennossa rokotteen antamisen jälkeen (esim turvakaukalossa tai sylissä) ja ei tullut pulautuksiakaan. Mä ostin rokotteen kuopukselle, koska lähipaikkakunnalla kuoli 9kk ikäinen lapsi rotavirukseen. Suosittelen, rota voi olla todella rajukin tauti.
Kansallisessa rokotusohjelmassa rokotussarjaan sisältyy kolme rokoteannosta. Ne annetaan suun kautta. THL suosittaa että rokotukset annetaan kun lapsi on 2,3 ja 5 kuukauden ikäinen. Rokotussarja voidaan aloittaa kun lapsi on 6 viikon ikäinen. Ensimmäinen annos tulee antaa ennen 12 viikon ikää. Kaikki kolme annosta tulee olla annettuna kun lapsi on 26 viikon ikäinen. Annosten välin tulee olla vähintään neljä viikkoa.
LÄHDE: Terveyden ja hyvinvoinnin laitos
 
ninni
Ei tää mikään kokeilu ole. Viime syksynä otettu mukaan valtakunnalliseen rokotusohjelmaan. Se "kokeilu" mistä riivinrauta raivoo taitaa olla tämä finip (pneumokokkirokote). Eikä sekään mikään kokeilu ole. Se rokote on ollut jo markkinoilla, mutta nyt tutkitaan sen vaikutusta. Mä harkitsin kauan osallistumista ja lähdettiin mukaan. Mä luulen aika vahvasti, että meidän rokote on just tuo pneumokokki (eikä se verrokkirokote eli hepatiitti). Meillä ei ole sairastettu rokotteiden antamisen jälkeen yhtäkään korvatulehdusta. Yleensä korvatulehdus tuli aina räkäisen flunssan yhteydessä.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Ei sitä anneta kolmella neuvolakerralla peräkkäin. Kaksi annosta annetaan peräkkäisillä kerroilla, se viimeinen annetaan muistaakseni n. 2kk päästä edellisestä annoksesta. Meidän neuvolassa annettiin muovilusikalla ja vauva otti nesteen tosi nätisti. Ei ihmeemmin kakomista, eikä yhtään oksua tms. Pidin vauvaa pystyasennossa rokotteen antamisen jälkeen (esim turvakaukalossa tai sylissä) ja ei tullut pulautuksiakaan. Mä ostin rokotteen kuopukselle, koska lähipaikkakunnalla kuoli 9kk ikäinen lapsi rotavirukseen. Suosittelen, rota voi olla todella rajukin tauti.
Meillä nimenomaan annettiin 3 annosta peräkkäisillä kerroilla, täti sanoi että 30pv pitää olla annosten välissä, ja pipetillä eikä lusikalla. On aika tuoreessa muistissa, kun vauva on vasta 6kk :D
 
ninni
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Ei sitä anneta kolmella neuvolakerralla peräkkäin. Kaksi annosta annetaan peräkkäisillä kerroilla, se viimeinen annetaan muistaakseni n. 2kk päästä edellisestä annoksesta. Meidän neuvolassa annettiin muovilusikalla ja vauva otti nesteen tosi nätisti. Ei ihmeemmin kakomista, eikä yhtään oksua tms. Pidin vauvaa pystyasennossa rokotteen antamisen jälkeen (esim turvakaukalossa tai sylissä) ja ei tullut pulautuksiakaan. Mä ostin rokotteen kuopukselle, koska lähipaikkakunnalla kuoli 9kk ikäinen lapsi rotavirukseen. Suosittelen, rota voi olla todella rajukin tauti.
Meillä nimenomaan annettiin 3 annosta peräkkäisillä kerroilla, täti sanoi että 30pv pitää olla annosten välissä, ja pipetillä eikä lusikalla. On aika tuoreessa muistissa, kun vauva on vasta 6kk :D
Ohoh, näin ne siis onkin neuvolakohtaisia. Meillä rota annettiin viime syksynä. 2, 3 ja 5kk neuvoloissa annettiin ne annokset.
 
Jenis
Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Alkuperäinen kirjoittaja Jenis:
Alkuperäinen kirjoittaja ninni:
Ei sitä anneta kolmella neuvolakerralla peräkkäin. Kaksi annosta annetaan peräkkäisillä kerroilla, se viimeinen annetaan muistaakseni n. 2kk päästä edellisestä annoksesta. Meidän neuvolassa annettiin muovilusikalla ja vauva otti nesteen tosi nätisti. Ei ihmeemmin kakomista, eikä yhtään oksua tms. Pidin vauvaa pystyasennossa rokotteen antamisen jälkeen (esim turvakaukalossa tai sylissä) ja ei tullut pulautuksiakaan. Mä ostin rokotteen kuopukselle, koska lähipaikkakunnalla kuoli 9kk ikäinen lapsi rotavirukseen. Suosittelen, rota voi olla todella rajukin tauti.
Meillä nimenomaan annettiin 3 annosta peräkkäisillä kerroilla, täti sanoi että 30pv pitää olla annosten välissä, ja pipetillä eikä lusikalla. On aika tuoreessa muistissa, kun vauva on vasta 6kk :D
Ohoh, näin ne siis onkin neuvolakohtaisia. Meillä rota annettiin viime syksynä. 2, 3 ja 5kk neuvoloissa annettiin ne annokset.
Meidän terkka on vähän horisko, voi olla että sillä on omat käytännöt ;)
 
vieras
meidän vauva on 5kk ja kaikki annokset on nyt annettu.jokainen annos meni hienosti pipetillä,itseasiassa vauva tykkäs siitä,maiskutti kovin suutaan ja yhtään ei kertaakaan sylkenyt pois.kyllä mä ainakin ihan hyvillä mielin otin sen rokotteen.
 
vieras
Todellakin ottaisin rokotteen vauvalle, varsinkin kun sen nyt saa ilmaiseksi. Me maksoisemme sen itse pari vuotta sitten (160 ?) ja ei kaduta yhtään. Tänä keväänä lapsen hoitopaikassa oli ihan hirveä mahatauti liikkeellä (luultavasti rota), kaikki muut sairastivat sen paitsi meidän lapsi, joka oli ainut jolla rokote oli.

Rota- virus on tauti, joka usein johtaa sairaalahoitoon. Ja ei se rokotemäärä ollut mikään iso, muutama milli, jonka ammattitaitoinen terkka osaa antaa.
 
Meillä perheessä 4 lasta ja jokaikinen on taudin saanut- ja pahan sellaisen.
Jokainen on sairastanut sen vajaan 1 v. ikäisenä ja joutunut sairaalaan tippaan. Itsekin sairastin sen pahana, ambulanssi vei sairaalaan ja olin vajaan viikon tipassa.
Nyt odotan viidettä, enkä epäröi rokotteen ottamista- se otetaan varmasti!
Tulkoot vaikka päivän kitinät- kevyttä keittoa itse tautiin verrattuna!
 
s
Siis senkö takia joku jättäis ottamatta sen vauvalle kun se siinä vähän kakoo ja yökkii ja ainetta on "niin paljon"?? Rotavirus voi olla aikuiselle ihmisellekin sairaalahoitoa vaativa tauti, ja lapsille jopa hengenvaarallinen. Eli aika pieni hinta musta lapsen terveydestä ja jopa hengestä.
 

Yhteistyössä