vauvan puurosta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja puuroa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

puuroa

Vieras
Mitä puuroa annatte vauvalle? Ostin meidän puoli vuotiaalle ensipuuroksi Nutricia Muksu riisipuuroa.Puuro on valkoista ällöttävän näköistä mautonta mössöä,pitääköhän sen ollakkin???? Ainakin pakkauksen kuvassa värikin on erilainen.Eikä poika kyllä suostunut syömäänkään sitä.. Jos kokeilisi velliä iltaisin,niissäkin taitaa olla valinnan varaa?

Meillä ei poika voinut sietää tuota samaista riisipuuroa. Viikon ajan kokeilin eikä uponnut. Sitten hankin Piltin kaurapuurojauhetta niin johan alkoi maistua. Se maistuu minustakin hyvälle ja sitähän saa noin 5kk alkaen antaa. Pojalle kelpasivat hyvin myös valmispuurot, kuningatar ja omenapuurot lemppareita vieläkin.

kaupasta voi ostaa ihan tavallistakin puuroa johon voi sekoittaa vauvojen hedelmäsoseita. meidän lapset ainakin tykkäsivät. toki ostin joskus myös piltin puurojauheita joista myös tykkäsivät. jos riisipuuro ei maistu, ei kannata väkisin tyrkyttää.

Täysimetin 6kk ja sitten neuvolan täti sanoi, että ei aleta pelleilemään pullojen ja/tai vellien kanssa, vaan heti puurot kehiin... Aloin antaan suoraan normaalia kaurapuuroa, mutta alkuun jauhoin hiutaleet sauvasekoittimella, sittemmin aika nopeasti meni jo ihan normaalikarkea puuro (meni jo kuukausia ennen kuin syötyi muuten syömään mitään karkeampaa). Meillä myös sekoitettiin alkuun joukkoon hedelmä- tai marjasoseita, ei enää, joskus luumua jos kakkaa ei ole kuulunut ;) Aamuisin laitan puuroon omenasosejääpalan että saan puuron nopeammin jäähtymään.

Meillä maistuu se tapettiliisteri (Muksu riisipuuro, omaan suuhun makukin on tapettiliisteriä) mahdottoman hyvin, mutta mielummin kylmänä. Sekaan vielä mössään pakastimesta pari mansikkaa, niin johan uppoaa. Seuraavaksi kokeillaan kaurapuuroa. Mutta ei siis tosiaan mitään velliä kannata juottaa, se on suurustettua korviketta.

Meillä vauvanpuurosta maistuu ainostaan Semperin iltapuuro (jauhe maitoon sekoitettuna). Yleensä keittelen kattilassa pikakauraa tai Nallen 3min puuroja. Puuro jäähtyy nopeasti kun siihen lisää jääkaapissa ollutta marja/hedelmäsosetta.

Meidän poika 7kk syö mielellään tuota Piltti-kaurapuuroa, mutta aion pian antaa tavallista kaurapuuroa. Itselle tykkään keitellä puuroa kauraleseistä, mutta mulla on mielikuva että vauvoille ei saisi leseitä antaa (liikaa kuituja tms.), voiko joku vahvistaa tiedon kenties? Leseistä saisi vain niin tasaisen ja maukkan puuron myös muksulle...

mäkin jauhan itse kaura ja riisihiutaleet, keitän veteen (teen aina löysempää eli vähemmän hiutaletta kun ohjeessa mainitaan) ja myös sosetta joukkoon. Nehän on ihan tajuttoman kalliita ne valmiit puurojauheet ynnä muut hömpät!

Niin, onhan ne kalliimpia nuo valmiit jauheet (ei nyt sentään tajuttoman kalliita), mutta minä olen välillä valmis maksamaan elämää helpottavista tuotteista. Kun käy täyttä päivää töissä niin pienilläkin ajansäästöillä on suuri merkitys. Tuolla jauheella valmistuu iltapuuro minuutissa (vesi lämpiää mikrossa noin 40 sek ja sitten jauheet sekaan).

Alkuperäinen kirjoittaja kruts:
Niin, onhan ne kalliimpia nuo valmiit jauheet (ei nyt sentään tajuttoman kalliita), mutta minä olen välillä valmis maksamaan elämää helpottavista tuotteista. Kun käy täyttä päivää töissä niin pienilläkin ajansäästöillä on suuri merkitys. Tuolla jauheella valmistuu iltapuuro minuutissa (vesi lämpiää mikrossa noin 40 sek ja sitten jauheet sekaan).

No, 40 sek menee mikrossa +sekoittelut. Kaurajauhosta (yms. jauhosta) tehtynä liedellä korkeintaan minuutti. Paljonkos ehdit tehdä tuona luppoaikana?
Jauhan myös tehosekoittimella (kuivat) puurohiutaleet jauhoksi, laitan purkkiin jossa ne ovat valmiina. Eli, teen kerralla niin paljon jauhoja kuin tuohon purkkiin mahtuu.
Lukepaaka joskus oikeen tarkasti nuo vauvapuuropakettien sisällöt. En todellakaan halua moisia syöttää lapselleni.

Meillä puoli vuotias syö ihan tavallista kaurapuuroa. Keitän aamun hyvä pikakaurahiutaleista. Vielä olen hiukan hienontanut hiutaleita, mutta seuraavalla kerralla jätän hienonnuksen varmaan jo pois. Sekaan laitetaan hiukan päärynäsosetta.

Meillä aloitettiin tuolla Piltti-puurolla. Sitä tyttö rakasti ilman hedelmäsosettakin. Aika pian kuitenkin siirryttiin ihan oikeaan puuroon. Käytössä Nalle-puurot. Jostakin syystä elovena ei kelpaa. Nalle-puuroa syö aamuisin ja iltaisin voisilmän kera.

Monesti voi olla, että syöminen päivän aikana on vähän heikkoa. Mutta iltapuuroa uppoaa aina koko kupillinen! Joten meidän neiti on todellinen puuronaama :)

Jotta voin välttää kalliit tehdasvalmisteiset lastenpuurot, ostin tavallisia eloveenoja, jotka murskasin tehosekoittimella isompaan purkkiin, jotta ei tarvitse joka annokseen jauhaa erikseen. Sitten lautanen mikroon maks. kolmeksi minuutiksi, jos oli kiirettä(minne???), tai kattila hellalle kiehumaan. Minä voin keskittyä vaikka kakaraani sen(kin) ajan, kun mikro valmistaa puuron. Lapsi oppii samalla tavallisen puuron maun. Maistakaapa itse niitä sahajauhovellejä!

Alkuperäinen kirjoittaja Kylläpä kiirettä pitää:
Maistakaapa itse niitä sahajauhovellejä!

Samaa mieltä. Varsinkin tetrapuurot maistuvat aivan kamalilta. Avasin yhden, mutta en viitsinyt sitä edes tarjota, oli niin teollinen maku. Meille terveydenhoita neuvolassa sanoi, ettei tavallisia puuroja saisi vauvalle vielä antaa. Olen kylläkin antanut ja vieläpä ihan hyvällä omallatunnolla.

Alkuperäinen kirjoittaja Pauliina_:
Meille terveydenhoita neuvolassa sanoi, ettei tavallisia puuroja saisi vauvalle vielä antaa. Olen kylläkin antanut ja vieläpä ihan hyvällä omallatunnolla.

Mikä oli syynä neuvolan ohjeisiin? Liian pienen vauvan suolistohan ei kestä viljoja, ei siis valmispuuroja eikä ns. tavallisia puuroja! Mutta minun neuvolaterkka (kokenut 50+) sanoi aikanaan, että ehdottomasti mieluummin tavallista puuroa kuin teollisvalmisteisia. Sitä paitsi vielä 1960-luvulla vellejäkin ohjeistettiin antamaan vasta noin 7-8 kuukauden ikäisille. Tuolla noita keräämiäni vanhoja alan opuksia on hyllyni pullollaan. Nykyäänhän vellejä ei neuvota edes antamaan suppean ravintosisältönsä takia. Ja kuinka monen olenkaan lukenut täälläkin antavan velliä jo kaksikuiselle... Omatpahan ovat lapsensa.

Me aloitettiin ihan tavallisilla kaurahiutaleilla, joita keitettiin vain hieman tavanomaista pidempään, jotta puuro oli pehmeää. Sen kummemmin ei hiutaleita tai puuroa tarvinnut edes hienontaa. Helppoa ja halpaa!

meillä taas neuvolassa sanottiin että ihan tavallista eloveenaa tms. vaan...ja jauhaa pienmmäksi jos tarvii. sanoi ihan suoraan että valmispuurot kalliita ja sis.lisäaineita. Poika n 6,5 kk iästä syönyt ensin kaura ja sitten muitakin puuroja hedelmäsoseen ja maidon kera ... nyt ( 1v10kk)ei puuro kovin hyvin uppoa, varmaan kyllästynyt (paitsi päiväkodissa), varmaan joku vaihe. Mikrossa olen aina laittanut vaikka jäähtyminen yleensä kestää...

Onko kellään kokemusta puuron (tavallisen) tekemisestä korvikkeeseen? Meillä on hankaluus saada maitoa riittävä määrä päivässä ja ollaan tehty vauvapuurot korvikkeeseen. Mutta nyt olis tarkoitus siirtyä tavalliseen puuroon ja jotenkin pitäis se tehdä maitoon. Kestääkö korvike pidemmän kuumentamisen?

Just vilkaisin tuon Piltti kaurapuuron valmistusaineet ja melkoisesti niitä olikin. Yksi mielestäni outo oli palmuöljy, kun se on ruokaöljyistä se ainoa erittäin epäterveellinen. Riisipuurossa ei ole mitään kummallisuuksia. Antoisa ketju. Ostan pojalle tavallisia hiutaleita, niin raaskii äitikin syödä samaa ruokaa :)

Alkuperäinen kirjoittaja mietteliäs:
Onko kellään kokemusta puuron (tavallisen) tekemisestä korvikkeeseen? Meillä on hankaluus saada maitoa riittävä määrä päivässä ja ollaan tehty vauvapuurot korvikkeeseen. Mutta nyt olis tarkoitus siirtyä tavalliseen puuroon ja jotenkin pitäis se tehdä maitoon. Kestääkö korvike pidemmän kuumentamisen?

Minä keitän puurot Tutteliin, koska meillä sitä menee muuten liian vähän. Alkuun hauduttelin Elovenaa noin 10 minuuttia ja hyvää tuli. Nyt käytän minuutin Aamunhyvää ja 3 minuutin Nalleja ja korvike kestää mainiosti näiden keittämisen. En tietysti voi tietää mitä korvikkeen ravinteille tapahtuu keitettäessä, mutta rakenne ei ainakaan mene pilalle.

Vauvaltahan loppuu sikiöaikaiset rautavarastot noin puolen vuoden iässä. Silloin pitäisi kiinnittää huomio siihen, että napero saa riittävästi rautaa. Viljatuotteet, liha, herneet, pavut, parsakaali ovat hyviä raudan lähteitä. C-vitamiinia taas tarvitaan raudan imeytymiseen. Jos napero vetelee liikaa lehmänmaitoa, se haittaa imeytymistä ja voi aiheuttaa anemiaa. Olikohan sen raudan päivittäisannos pienellä lapsella 8 mg, en ole tästä nyt ihan varma.

Tiedoksi Pauliina_: Aamunhyvä on ns. halpispuuro, jossa ei muistaakseni mainita, että siihen olisi lisätty rautaa, ja jäi siksi meillä käyttämättä.

Yhteistyössä