Vauvan pieni lakimitta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Itkee silmät päästään
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Itkee silmät päästään

Vieras
Hei!

Olen nyt huolesta sekaisin. Odotan toista lastani viikolla 26 ja kävin maanantaina
jolloin oli tasan 26 viikkoa yksityisellä gynellä, koska minulla oli tulehduksen oireita.
Samalla hän mittasi vauvan koon ja sai pään lakimitaksi vain 63 mm, joka vastaa
8 päivää pienempää kuin pitäisi. Muuta koot vastasivat viikkoja. Rakenneultrassa pää
oli normaalin kokoinen. Huolestuin ja lääkäri vakuutti, että usko minua 30 vuoden
kokemukselle että koska vauva on perätilassa, pään koko pienenee.
Hän vakuutteli että älä huoli tuon takia. Pään ympärystä hän ei mitannut ja se
varmaan olisi pitänyt mitata.

Mulla on huomenna kunnallisella ultra ja pelkään että se lääkäri on huolissaan
tuosta.
Olen itkenyt täällä kun pelottaa että lapsi on vammainen vaikka kaikissa muissa
ultrissa sikiö on ollut mittojen puolesta normaali. Olenko ihan turhaan huolissani vai
voiko tuo merkitä jotain vakavaa?

8 päivän heitto on todella mitätön. Selittyy mittauksella tai esim ihan geneettisillä tekijöillä ja tosiaan tarjonnalla. Osa vauvoista on pienipäisiä ihan luonnostaan. Mutta tuollaisella heitolla ei ole mitään merkitystä. Huoli pois ja nauti raskaudestasi:)

[QUOTE="vieras";24855822]Ja sä uskot mielummin palstaa kuin lääkäriä, jolla on 30 vuoden kokemus?[/QUOTE]

Niinhän se tällä palstalla aina menee. Mammukat ei usko lääkäreitä, ne on pelkkiä huijareita ja puoskareita. Kyllä muut mammat kaiken tietää paremmin.

No meillä oli toisin päin eli vauvalla oli isompi pää (olikohan juuri tuon 8 päivää) kuin viikkojen mukaan piti. Ultraaja ei ollut yhtään huolissaan, totesi vain että "pyöreäpäinen poika". Terve poika syntyi. Vauvojen (täysaikaisten) syntymäpäänympäryksethän vaihtelee paljon, ainakin välillä 33-39 cm. Vaihtelua noissa mitoissa on ja se on normaalia.

Toivottavasti asialla ei ole suurta merkitystä. Ollaan kauan yritetty toista lasta ja
koko raskauden olen kuvitellut kaiken menevän vikaan enkä ole osannut nauttia
raskaudesta. Nyt kun pään koko ei vastannut viikkoja olen ollut varma että vauva ei ole terve. En tiedä olenko ollut koko raskauden ajan masentunut kun en ole osannut kuin vaan pelätä vauvan terveyden puolesta vaikka mitään syytä murheeseen ei ole ollut.

Yhteistyössä