Vauvan paino?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minni
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minni

Vieras
Hei,

Minulla on täällä kolmeviikkoinen tyttö kotona. Tänään oltiin neuvolassa ja paino oli noussut syntymäpainosta (3500g) huimaan 4290g. Pituuttakin oli tullut päälle 2 cm. Pelkällä rintamaidolla olen lastani kasvattanut. Terveydenhoitaja tokaisi, että plussakäyrällä mennään ja tiedusteli miten paljon oikein imetän? Synnytyssairaalasta sain ohjeet ""lapsentahtiseen"" imetykseen. Vauvelini syö rintaa noin 2 tunnin välein, rinnan kerrallaan (1/2 tuntia). Miten teidän muiden vauvelit ovat nostattaneet painoaan? onkohan tämä painonnousu normaalia? Imetänkö jotenkin väärin/liikaa? Vauva vaikuttaa tyytyväiseltä vauvalta, joskin on syntymästä saanut ""hieman"" lihaa luiden ympärille. Kokemuksia kaivataan? Esikoinen on minulla kyseessä eli ei aikaisempaa kokemusta rintaruokinnasta ja painokäyristä...

Kyllä meidänkin pojan paino on noussut syntymäpainosta 3960g paljon. 3vk vanhana paino oli jo 4950g, eli kilo on tullut lisää! Vähän on posket pyöristynyt,mutta aika hoikka poika muuten on. Neuvola-täti kirjoitti korttiin, että hyvin on paino ruvennut nousemaan rintamaidolla. Sanoi ettei rintamaitoa voi antaa liikaa. Neuvoi kyllä että jos vauva hamuaa rintaa vaikka on jo kylläinen, niin voi ihan vettä antaa, koska sillä voi olla vain jano. Itse olen imettänyt niin kauan kun lapsi on tyytyväinen, kyllä se itse sitten kääntää päänsä pois..
Onkos kellään kokeneemmalla tietoa paremmin??

Ihan normaalia,mun ekalla nousi 900 kg tokana kuukautena.n.3 kk iässä vauvan paino kuuluis olla ainakin tuplasti mnitä syntymäpaino.Anna ihmeessä lapsentahtiin,outo th sulla.JVaavit välillä tankkaa enemmän ja taas sit vähemmän.Joskus ottavat jo varoiks tulevaan pituuskasvupyrähdykseen.Vaaville vaan maitoo ja hyvä kun sulta tulee noin hienosti.Tais olla th vaan kade!!=)

Meidän sirpakka tyttö oli 2,5 kg syntyessään ja n. 4 kg kuukauden ikäisenä ja rintamaidolla. Eli kyllä ne pienet vaan voivat kasvaa nopeasti, ihan normaalia se on.

ei sitä lasta ny nälässäkään pidetä! Niin kuin kerroit että imetät lapsentahtisesti niin jatka vaan samaan malliin! mielestäni tuo painonnousu ei kuullosta pahalta ollenkaan.jos nyt sattuu vauvalle tulee pientä pyöreyttä niin ne karisee sitten kun hän liikkelle lähtee. sulla taitaa olla vähän outo th..

hmm..mietin tässä sellasta juttua että kun vauvat yleensä on pyöreitä niin miks kaikki lohduttelee sillä että kyllä se pyöreys karisee kun liikkeelle lähtee ja että vaikka nyt on pyöreä niin isona voi olla hoikka..Onko se hoikkuus joku tavoite? Mieheni on aina ollut hoikka ja yrittää painoonsa nostaa milloin milläkin eikä todellakaan ole tyytyväinen vaikka näyttää hyvältä... En usko että kaikkien hoikkien mielestä se hoikkuus on niin ihanaa.. Minä olen normaalipainoinen, oikealla ruokavaliolla saan painoni tasan siihen mihin haluan, kaikki eivät saa koska painon nostaminen ei ole yhtä helppoa kuin laskeminen..

Noh meni vähän asian vierestä..

Meillä ei siis pikkuruinen poika, synt.3830g 52 cm, 2kk 7700g ja 64,5cm..:)

Hei olet toiminut niin kuin pitääkin ja niin kuin nykysuositukset kehottavat eli vauvantahtisesti. Terveydenhoitajasi kuulostaa hieman kelkasta pudonneelta. Noin vihjailtiin 1970-luvulla. Äidinmaitoa ei voi antaa liikaa!!!

no huhhuh mikä idiootti terveydenhoitaja!
meillä oli juuri eilen neuvola, tyttö nyt 11vk ja painaa jo 7kg (lähtöpaino 3,7kg). neuvolantäti vaan kehui että ""upeasti kasvanut rintamaidolla""!!! hyvä vaan kuulemma että kasvaa, rintamaidolla kun on niin turha pelätä mitään ylipainoa!! ja useimmiten 3-4kk iässä tasoittuu paino.

ole onnellinen hyvin kasvavasta vauvastasi ja siitä että maitosi riittää niin hyvin! itse olen ainakin siitä enemmän kuin onnellinen,sillä imetyksen käynnistyminen ei ollut ihan yksinkertainen juttu. nyt siitä nauttii vauva sekä äiti. eikä vauva edes ""huvilutkuta"" tissiä, joten tuskin on pelkoa että likaa syö - syö sen, minkä tarvii.

Kiitti vastauksista. Näin ajattelin itsekin eli, että vauvani ei voi mitenkään paisua liikaa rintamaidolla! Tässä äitiydessä pitää vaan luottaa omiin vaistoihinsa! Tuntuu, että terveydenhoitajia ja kätilöitä on moneen junaan ja kaikilla hieman omia näkemyksiään asiaan/koulukunta eroja. Täällä me voidaan hienosti ja vauva saa tissiä aina nälkäitkun koittaessa, noin 3 h välein! Viime yönä nukkui hienosti 5h putkeen! Ihanaa olla äiti!

Yhteistyössä