Vauvan pään muoto

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huolestunut
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huolestunut

Vieras
Olen huolestunut meidän 8 kk pään muodosta. Kyseessä on esikoinen ja ohjeiden mukaisesti nukutimme häntä selällään. Vauvalla oli syntyessään todella kaunis pään muoto ja takaraivo, mutta nyt pää on sitten leveä ja takaraivo melko olematon. Lapsen ollessa 5 kk tajusin pään muodon olevan takaraivosta todella littana jolloin minulle vain todettiin, että vauvaa olisikin pitänyt nukuttaa kyljellään eikä selällään!? No siinä vaiheessa vauvaa ei enää pystynyt väksin kyljellään nukuttamaan. Pään muoto on nyt hieman takaraivosta parantunut, kun lapsi liikkuu aktiivisesti, mutta hänellä on edelleen hyvin leveä naama ja kallo samanikäisiin verrattuna. Osaako kukaan kertoa, muotoutuuko lapsen pää vielä 8 kk ikäisenä ja onko mitään enää tehtävissä leveän kallon korjaamiseksi? Neuvolassa asiaan ei oteta mitään kantaa ja lääkärikin vain naureskeli, että kyllähän tuo melko leveä naamainen on... Oikein suututtaa, kun noviisina tekee juuri niin kun synnärillä ja neuvolassa käsketään ja sitten myöhemmin todetaan, että voi-voi, olisi pitänytkin toimia toisin... :(

Kaverin tyttärellä oli tosi litteä takaraivo juuri tuon selällään nukkumisen vuoksi, vauvana se korostui entisestään kun oli vähän tukkaa. Nyt 5v:na ei littanuutta huomaa juurikaan. =)

Selällään on se paras vaihtoehto nukuttaa. Meillä ainakin kaikki kolme on nukutettu selällään ja pää on hyörinyt miten on hyörinyt. En ole katsonut, että onko se ollut suoraan vai kummalle sivulle kääntyneenä ja kyljellään noista on pysynyt vain esikoinen alussa hetken aikaa. Mutta kaikilla kolmella on ihan kaunismuotoinen pyöreä pää.

Takaraivon lattanuus katoaa hiusten alle ja kasvojen pyöreä muoto on taatusti perimää eikä nukutusasennon aikaansaamaa.

Alkuperäinen kirjoittaja mustikkatassu:
Alkuperäinen kirjoittaja Rukoilijasirkka:
Eköhän se pään muoto periydy vanhemmilta.

meinasitko oikeen tosissas? kyllähän siihen pään muodon kehitykseen oikeastikkin vaikuttaa nukkumisasennot vauvana

No eiköhän sen pään muotoon kuitenkin ENITEN vaikuta perintötekijät.

mulla taas 3.lapsi jo ihan pienestä kääns pään aina oikealle nukkuessaan,ja siksi oikee puoli oli littana. yritin aina kääntää vasempaan tai laittaa jotain rättiä ettei pystyis kääntää päätä,mut hivuttautui vaan alemmas ja taas kääntyi...
huolissamme mentiin tekee pään ultra-ääni kuvaus,joka onneks ihan o.k.,ja meille siellä sanottiin että lapsen pää muotoutuu 2,5 vuotiaaksi asti.

myös lastenlekuri sanoi että usein näkee vauvoilla tollasta,kun pään luut niin pehmeitä.
tärkeetä on että kallon saumat on auki,että pää pystyy muotoutua.
vauvoilla myös aina nestettä päässä,toisilla enemmän,ja siksi voi olla isompi pää,ja ne nesteetkin häviää lapsen kasvaessa.
meidän lapsi nyt 17kk ja pää jo ihan normaali! :heart:

ei varmaan syytä huoleen sullakaan!!! =)

Mun kaverin muksulla on kanssa ihan littana takaraivo, on aina nukuttanut selällään vauvaa. Kyllä se vaan vaikuttaa siihen kallon muotoutumiseen enemmän kun perintötekijät....

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Mun kaverin muksulla on kanssa ihan littana takaraivo, on aina nukuttanut selällään vauvaa. Kyllä se vaan vaikuttaa siihen kallon muotoutumiseen enemmän kun perintötekijät....

Minkäslainen pää sun kaverilla ja sen miehellä on?

Kiitos kaikille vastanneille!

Tokihan perimä vaikuttaa. Meillä kummallakin miehen kanssa on melko kapeat kasvot. Lapsella kallo "leviää" vasta korvien takana ja siksi epäilen vahvasti, että kallo on nukuttamisen takia sellaiseksi muotoutunut. :(

Toivottavasti Tzitzikaksen lääkäri on oikeassa ja myös meidän lapsen pää vielä muotoutuisi...

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Kiitos kaikille vastanneille!

Tokihan perimä vaikuttaa. Meillä kummallakin miehen kanssa on melko kapeat kasvot. Lapsella kallo "leviää" vasta korvien takana ja siksi epäilen vahvasti, että kallo on nukuttamisen takia sellaiseksi muotoutunut. :(

Toivottavasti Tzitzikaksen lääkäri on oikeassa ja myös meidän lapsen pää vielä muotoutuisi...
Voihan se muutenkin levitä korvien takaa vasta. Lapsellahan on pitkään pehmeähkö kallo ja tuskin se koko elämäänsä nukkuu seläläään.

Lisäksi kun lapsilta tuppaa tukka lähtemään sieltä takaraivolta jossain vaiheessa, se lisää optisesti sen takaraivon tasaisuutta.

Halusin tämän nostaa kun olen nyt tässä kohdannut vauvoja joilla litteä takaraivo. Eikö teille äideille neuvolassa kerrota että lasta pitää nukuttaa eri asennoissa? On nimittäin todella ikävän näköistä kun vauvalla pää erikoisen mallinen sen takia kun aina makuutetaan selällä. Eikä sitä aina hiuksilla korjailla. Tietysti muut kuin makuuttamisesta johtuvat syyt ovat ihan oma asiansa.

Eikö sinulle ole opetettu ajattelua? Onpas taas harvinaisen tympeä ja oikeassaoleva viesti. Olet varmaan uskovainen lastenohjaaja, sormi pystyssä nukkuessasikin.

Ei mitään hätää ap! Eniten kallon LOPULLISEEN muotoon vaikuttaa perimä, mutta vauva-aikana se voi tosiaan olla aika erikoisenkin muotoinen, joillain johtuen synnytyksestä, joillain nukkumisesta tms. Muistan kun miedänkin poika suostui ensimmäiset puoli vuotta nukkumaan vain oikealla kyljellään, ja varmaan sen takia pää olikin siltä puolen ihan hassun littana; sen huomasi ihan selvästi, vaikka pojalla suhteellisen paljon tukkaa olikin. Mutta nyt, pojan ollessa 1v3kk, ei toispuoleisesta päästä ole enää tietoakaan, enkä edes tiedä miten päin poika useimmiten nykyään nukkuu, koska pyörii unissaan niin kovasti. Mutta muistan kyllä itsekin murehtineeni pojan hassua päänmuotoa, joka silloin syntymän jälkeen oli musta ollut niin kaunis, täydellinen. <3 Joten tiedän tunteesi. Mutta usko mua, kyllä se siitä vielä muotoutuu, tosiaan yli 2-vuotiaaksi asti, näin lupasivat mulle aikoinaan neuvolasta. :)

Mut ei sitä litteää takaraivoa mitkään hiuksetkaan pelasta. Etenkin tytöt on ikänsä kiitollisia, kun lyhyemmät mallit pitää kokoajan pöyhiä tai muuten paljastuu littana takaraivo. Vauvat kannattaa aina nukuttaa vuoron perään eri kyljelle. Edelleen laitan aina päikyille vasemmalle kyljelle ja yöksi oikealle. Ehkä pöhköä, mutta näin kuitenkin.

Voi nyt tuli kirjoitusvirhe kun en tiedä mihin kouluun laittaisin rakkaan Rogerttini (2v), kun hän on niin älykäs. Kertokaa hyvät ihmiset mihin 2v huippu älykäs lapsi joka ei ihan vielä osaa puhua, mutta osaa kontata voi mennä?

Amadeukseni (nyt 8v) aloitti koulun 5-vuotiaana. Opettajat olivat katkeria hänen älykkyydelle joten hän joutui jäämään 2-kertaa luokalle. Olen viemässä asiaa oikeuteen. Kannattaa varoa katkeria opettajia.

Keski-Euroopassa muokkaavat näitä vauvojen littanoita päitä sellaisilla kypärillä, joita pidetään päässä 23h vuorokaudessa.. Täällä ei kait sitten tehdä sellaista, vaan on kärsittävä, jos on littaan mennyt...

Yhteistyössä