vauvan pään kannattelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hepzutin
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

hepzutin

Jäsen
21.03.2007
798
1
16
Milloin on alkanut teidän vauvat kannatella itse päätään? Meillä oli tänään 1kk neuvola ja kun neuvola täti otti vauvan käsistä kiinni ja nosti ylöspäin niin meijän poika jo tuli päänsä kanssa mukana ja siihen neuvola täti säikähti ja sanoi että ei siun tarvii vielä päätäs kannatella :D eli siis mein poitsu on jo kova pitämään päätänsä pystyssä. Eli mahalleenkin jos hetken pitää niin heti on pää pystyssä hetken aikaa. Oon vaan lukenu että tuota pitäisi alkaa tulemaan vähän myöhemmin. Ei hän siis ihan täysin sitä päätänsä osaa kannatella, mutta aika paljon kyllä itse sitä pitelee ja nostelee. Joutuu olemaan tosi varuillaan, kun välillä hän oikee ponkasee sen päänsä pystyyn ja takasi, että ei vaan retkahtaisi.

Samaa meille neuvolan täti sanoi tytöstä silloin kuukauden ikäisenä. Puolentoista kuun ikäsenä nosti jo mahallaan ollessa päätä ja sieltä tutkaili. Kaks kuukautisena jo sai itsensä ähkättyä selältä mahalleen :D
Yksilöllisestihän kaikki kehittyy omia aikojaan. mulla vaan kauhistuttaa jos tyttö kohta jo lähtee liikenteeseen kun yritys on niin kova.

Kaverille oli lasten fysioterapeutti sanonut et täytyy muistaa myös kannatella lasta siten että on selkä pyöreänä ettei tule sellaista ylinännitystä sinne selkään. Monipuolisesti siis liikutella lasta.

Meillä neuvolantäti tuumaili jo ekalla neuvolakäynnillä, kolmeviikkoisena, että kylläpä jo kovasti nostaa päätään.

Alussa nosteli päätä niin, että aina tupsahti naamalleen takaisin. Lattialla ei juurikaan olla pidetty, mutta esim. tuossa olkapäällä sen huomaan. Nyt vauva on kuusiviikkoinen, eikä enää juurikaan tupsahtele naamalleen. Hienosti kannattelee jo.

Yhteistyössä