Vauvan pään kannattelu

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Zoe-F
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Z

Zoe-F

Vieras
Mä olen miettinyt tuota vauvan omatoimista pään kannattelua.
Poika on nyt 5:n viikon ikäinen.
Poika piti itse päätään ylhäällä jo alle kaksi viikkoisena, kun sen laittoi mahalleen ja jopa punnersi käsillään hartiat ja vähän rintakehääkin irti alustasta. Ja olalla tai sylissä kun pitää pystyasennossa, niin kannattelee itse ja kääntää katseensa suuntaan yms. nakottaa siinä kuin mikäkin lokin poikanen.
Väsyneenä saattaa tulla pieniä "nuokahduksia" (Tuen kyllä niskan puolelta ettei tule sivulle tai taakse päin retkahduksia)
Tosin jos nostaa käsistä, niin ei silloin vielä jaksa nostaa päätä mukana.

Neuvolassa tästä kovasti kehuttiin, että on jäntevä ja sen sellaista, mutta sanoi myös, ettei tätä taitoa saisi provosoida, ettei tule ylijäntevyyttä.
Elikkäs, mikäs nyt sitten on sitä "provosoimista" ja mikä on "ylijäntevyyttä" ja mitä haittaa siitä on?

Niin, kun sitä olenkin juuri miettinyt, että onko esimerkiksi olalla röyhtäytys sitä provosoimista, kun napero pitää siinäkin päätä pystyssä eikä nojaa olkaa vasten.. :/
*Miksei näissä tuu käyttöohjetta*

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
Niin, kun sitä olenkin juuri miettinyt, että onko esimerkiksi olalla röyhtäytys sitä provosoimista, kun napero pitää siinäkin päätä pystyssä eikä nojaa olkaa vasten.. :/
*Miksei näissä tuu käyttöohjetta*

Röyhtäyttää voit normaalisti,mutta muuten kannattaa tuota olalla pitoa sitten vähentää.
Ja käsistä nostelut ym minimoida.

Itse en ole käsistä nostanut, neuvolassa neuvolantäti nosti. Olen muutaman kerran pitänyt hetken mahallaan, jos on ollut ilmavaivoja.
Sylissäkin kun pitää vähänkin pystyasenossa, niin pikkuinen pyrkii itse irroittamaan päänsä jos lepää vaikka rintaa tai käsi vartta vasten.

Ylijäntevyyttä kuulostaa jo olevan, joten yritä välttää kaikkia asentoja joissa vauva pystyy itseään ylöspäin puskemaan.
Tiedän, helpommin sanottu kuin tehty:/

Alkuperäinen kirjoittaja Zoe-F:
höh :/ mitäs se sitten aiheuttaa? jotakin kasvuongelmia?

Ei kasvuongelmia ainakaan tietääkseni.
Lapsi on vaan ns."jäykempi" eli kävelyt ym vaativat tarkkailua.
Voi olla esim että nilkat ovat jäykät ja tarvii esim kenkiä seisoessa ym.
mutta kyseessä ei ole siis mitään "vakavaa".

Juu, äiti kyllä sanoikin minulle, että suvussamme kaikki ovat olleet pieninä jänteviä, mutta mietin vain nuita neuvolatädin terveisiä päätä raapien. Pitää sitten yrittää välttää näitä tilanteita joissa pieni saisi itse kannateltua päätään.

Yhteistyössä