Vauvan "nuuhkiminen", onko se jokin sisäsyntyinen äitien juttu?

• Viestiketjun aloittaja "emo"
  • Ensimmäinen viesti
"emo"
Tässä mietin äidin ja vauvan läheisyyttä... Itse tykkää pitää poskea vauvani poskea vasten ja silittää nenällä pikkuisen ihoa ja nuuhkia vauvaa. Hassua miten vauvan maitohenkäys tuoksuu mielestäni ihanalta. Kuullostankohan ihan pöljältä? Vauva selvästi nauttii tällaisesta läheisyydestä kuten itsekin. Onkohan tuosta tehty mitään tutkimusta, että onko äideillä jokin vaisto nuuhkutella vauvan kasvoja? Tulee mieleen eläimet, jotka käyttää kuonoaan poikasiaan hoivatessa.

Hassua, kun luin tämän niin huomasin etten edes muistanut kuinka itse olin koko ajan "hengittämässä vauvaa". Joku alkukantainen juttu tuo taitaa olla, en kyllä järjellä voi sitä tarvetta selittää. Saati sitten että olisin koskaan nähnyt mieheni tekevän noin vaikka paljon onkin meidän molempia tyttäriä (nyt 2,5v ja 4v) vauvoinakin hoitanut. Vieläkin tykkään pitää poskea lasten poskea vasten ja nuuskuttaa hiuksia :)

"Vieras"
Joo, ja mäkin siis teen tuota mun "vauvoille" yhäkin. Toinen 3,5v ja toinen alta 2v, ne vaan tuoksuu niin ihanilta ja se iho on jotenkin niin ihanan pehmeä ja sileä. Meillä äiti ei saa "nuuskuttaa", kun väsyneitä lapsia muuten alkaa vastaan pyristely :)

Missäköhän vaiheessa tuo loppuu? Tuskin enää hikistä teinipoikaani haluan "nuuhkutella", toivottavasti en ;)

"vieras"
Heh, meillä 7kk vauva ja nuuhkuttelen häntä lähes kokoajan. Tuoksu on niin huumaava, ja pienen pehmeä poski vasten omaa poskea!!! Olen niin palavasti rakastunut koko vauvaan että varmaan leijailen pari senttiä maasta irti:)
Meillä vauva ei ainakaan haise mille eltaantuneelle maidolle kun ei juuri koskaan pukeltele ja käytän kylvyssä joka toinen päivä. Tietty vaatteet päivittäin vaihdan.

ap.
En sitten ole ainut :) Esikoista 4v. en enää samalla lailla nuuhkuttele, mutta vauva tuoksuu jotenkin aivan ihanalta. Esikoista pidetään kyllä lähellä ja halitaan, mutta tuo nuuhkiminen on jotenkin tosi voimakasta mulla vain vauvan kanssa :)

"Mija"
Meillä puolivuotias laittaa silmät kiinni ja rauhoittuu vain olemaan hiljaa paikallaan kun silitän pikkuisen kasvoja nenälläni. Välillä nauraa kihertää silmät kiinni. Parasta läheisyyttä <3

"nuuh"
Musta tuntuu että pakahdun onnesta joka kerta kun nuuhkin puolivuotiastani <3 mies taas sanoo että se happaman maidon tuoksu ei ole kovin miellyttävä :D ja se hajuhan ei siis tule siksi että vauva olisi likainen, vaan suusta. Vauvan ihokin tuoksuu ihan taivaalliselta.

"Viima"
Kyl meillä mieskin nuuhkii. On muutenkin todella hellä lastaan kohtaan. Halailee pussailee ja ovat lähekkäin paljon. Ja lapsi nuuskuttelee meitä vanhempiaan myös. Taitaa ola tuo nuuskuttelu meille sellainen hellyyden osoitus puolin ja toisin.

Saraldo
[QUOTE="heta";28103090]Mie nuuhkuttelen vielä ekaluokkalaistakin, on se oman lapsen tuoksu vaan niin spesiaali![/QUOTE]

Sama juttu täällä :D. Aina kun halaan, vedän oikein kunnon henkosen :). Joskus menen ihan tarkoituksella siihen lähelle ja nuuhkuttelen tukkaa, joka tällä hetkellä tuoksuu kylläkin vadelmalle... Aamut on musta kaikkei parhaimpia nuuhkuteluun, silloin siitä lapsesta oikein huokuu se ominaistuoksu :).

Ja nyt kun luen tätä tekstiä tää näyttää niiiin pimeeltä.... :D!

"nuusku"
mun muksua lähdettiin kiikuttamaan sektiopöydältä senverran kiireesti, että se näytettiin vain mulle ja kerkesin pikkuisen silittään poskesta. siitä asti mua on suututtanut, etten älynnyt vaatia sitä nuuhkaistavaksi sen sijaan. olen yrittänyt ottaa vahinkoa takaisin seuraavat kolme vuotta.

kaveri kun tuli meitä katsomaan, ensimmäiseksi kiljahti riemuissaan vauvantuoksusta. ja eikun nuuhkimaan.

justiin sieltä korvan takaa sitä pitää jostain syystä nuuhkia. ja onhan se ihanin haju mitä on. en edes halua pestä tuota millään hajustetulla sen takia.

Yhteistyössä