Vauvan nukutus kyljellään vai selällään?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pihalla

Vieras
Neuvolan valmennuksessa sanoivat, että vastasyntynyt pitäisi nukuttaa aina kyljellään, ettei tukehdu pukluun. Jollekin toiselle taas oli sanottu, että vauvan pitäisi selällään nukkua. Mihin asentoon te laitatte vauvanne? Mietin, että eikö vauvalla tule hartiat kipeiksi, jos nukkuu koko yön kyljellään kädet sidottuina johonkin kapaloon.

No, kyljellään ja sitä kylkeä tietysti vaihdetaan. Myös pää kehittyy ja kasvaa symmetrisesti jos vauvan asentoa muistaa aina vaihtaa- tämä nyt monesti toteutuu ihan luonnollisesti, kun pitää vähän mielessä että kummalleko kyljelleen vauvan viimeksi laittoi. Vauva kyllä sitten hiukan kasvaessaan saattaa itsekin möngertää itsensä eri asentoon nukkumaan. Meillä on vastasyntyneen kehto aina pääpuolesta hieman kohollaan. Kapalossa vauvaa pidetään ihan vastasyntyneenä ja kapalo on aika paksu (vauva on kuin perhosen toukka) eikä siinä mikään paikka pääse puutumaan- ja sitten myöhemmin (kotona) vauvan voi kapaloida jos hän jostain syystä on levoton jne.

Ite oon sitä mieltä että kyljellään. Sillon vauvan on helpompi myös ite liikkua mutta nukutusansento ois kuitenkin kyljellään! Sellälläänkin on se vaara että jos vauva puklaa yöllä siihen on mahdollista tukehtua!Kylkiasento kannatan!

Selällään on neuvottu, pikkuvauvan pää käännettynä tietysti jommalle kummalle sivulle. Välillä oon nukuttanu kyljelläänkin kun siinä on uni paremmin maistunu.

Selällään on neuvottu, pikkuvauvan pää käännettynä tietysti jommalle kummalle sivulle. Välillä oon nukuttanu kyljelläänkin kun siinä on uni paremmin maistunu.

Meillä on liuta lapsia. Ikinä missään kukaan ei ole neuvonut nukuttamaan selällään.. päätäänhän ne kääntelee mielensä mukaan jo ihan vastasyntyneenäkin. Monesti on vielä jotain pikkupeittoa/pyyhettä/jotakin laitettu tueksi sille loivalle kylkiasennolle, ettei siitä heti selälleen pötkähdä.

Yhteistyössä