Vauvan nukuttaminen yms..

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Hämillinen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Hämillinen äiti

Vieras
Käytiin tänään puolivuotis neuvolassa ja neuvolatäti sano että mun kannattais siirtää poika omaan sänkyyn nukkumaan, koska syö yöllä rintaa kuulemma vain sen takia monta kertaa että haistaa äitinmaiton. No, näinhän se varmasti onkin. Sittenpä hän sanoi, ettei puoli vuotias enää tarvitse yöllä ruokaa ollenkaan ja ettei mun tarvi yöllä maitoa antaa. Kysyinpä sitten, no entäs jos lapsella oikeesti onkin kova nälkä. Tämä vastas vaan, että ei se lapsi yhessä yössä nälkään kuole!! Ööh, siis häh:O Pitäskö mun sit pitää lasta yöllä kovassa nälässä, että se söis päivällä enemmän?
Kyseessä siis esikoinen ja oon ihan ulalla. Poika ei tykkää puuroista eikä velleistä enkä tiiä mitä täyttävempää saisin sitten illalla menemään. Joka aamu ja ilta kyllä yritän puuroa antaa, mutta ei sitä mene kuin pari lusikallista. Päivällä syö kaksi kunnon ruokaa ja välipalaa ja siihen maidot päälle. Miten saisin pojan yöt kokonaisiksi kun ne ovat niin katkonaiset??

On se jännä, että neuvolassa on vielä sallittua imettää öisin 5kk 29pv ikäistä mutta kun tulee 6kk täyteen, vauvan nähdään pärjäävän ilman yösyöttöjä ;) Tottakai syö öisin kun on maito vieressä ja saa vauvalla ollakin! Omani eivät tuossa iässä vielä syöneet juuri mitään soseita, joten rintamaito oli pääasiallinen ravinto sen ensimmäisen vuoden ajan. Kyllä se vauva alkaa viimeistään 1v tienoilla syödä muutakin ruokaa ja jättää ihan itse yömaidot pois.

puolivuotias on vielä tosi pieni ja tarvii kyllä ruokaa öisinkin. Mä en tajua mistä nuo jutut revitään. Hirveätä että jotkut oikeesti laittaa lapsensa näkemään nälkää. Eihän se vauva siihen kuole, mutta ei se henkisesti hyvää tee.

älä stressaa :) Anna vaan sitä maitoa jos vauvalla on nälkä, tai hän haluaa läheisyyttä, silloin vauva oppii luottamaan että olet lähellä ja käytettävissä ja alkaa pikkuhiljaa itsestään nukkumaan kokonaisia öitä. Ja minusta voit hyvin nukkua vauvan kanssa jos vauva ei viihdy yksin omassa sängyssään. Noi neuvola tädit sanovat kaikki eri asioita, teet vain niin kuin itse tunnet hyväksi.

Mie en usko tuohon että kaikki vauvat pärjää öisin ilman maitoa 6kk iässä. Toki niitäkin vauvoja on jotka pärjää yöt syömättä jo suurinpiirtein laitokselta kotiutuessa, mutta ei nyt puhuta siitä. Mun tuttava lastenneuvolan tätikin oli sitä mieltä, että useimmille sopiva ikä on vierottaa yösyönneistä siinä 8-10kk iässä, ja itse hyvinkin samoilla linjoilla. Meillä lopetettiin yösyönti minun aloitteesta 11kk iässä.

Meillä vauvat ovat jättäneet itse yösyöttöjä siinä vaiheessa pois kun on alkanut upota kiinteitä isompia määriä, eli noin 7 - 9 kk iässä. Sitä ennen todellakin söivät öisin ihan nälkäänsä, ja tottakai annoin syödäkin.

Voi ei...älä kuuntele :) Mä ainakin omaani ruokin yöllä 1 vuotiaaksi. Oli muutenkin niin pieni kokoinen ja söi pieniä annoksia päivällä. Kyllä sen itse tietää mikä on parhaaksi. Mutta jos tosiaan haluat yöt kokonaisiksi niin sitten ei auta kun "pitää nälässä" yöllä niin eiköhän puurot ja vellitkin ala maistumaan aamulla/illalla.

Musta on ihanaa nukkua kun pikkunen tuhisee vieressä:D Siis itselle en koe yösyömisen ja vieressä nukkumisen olevan ongelma. Mutta nyt kun tässä neuvolassa on käyty tämä 3kk, on se koko 3kk painostettu omaan sänkyyn siirtämistä ja jatkuvasti höpötetty siitä että puolen vuoden jälkeen ei enää tarvi yöllä ravintoa ollenkaan, et saa päivällä kaiken minkä haluaa. On nyt sitten ruvennu tuntumaan, että onko tässä nyt pakko sitten poika omaan sänkyyn siirtää, kun neuvolassa siitä jatkuvasti höpötetään. Kuulemma on paljon helpompaa vauva vierottaa nyt kun sitten myöhemmin. Me mennään nukkumaankin yleensä aina niin, että mennään sänkyyn" vauva siis meidän sänkyssä" ja lauleskellaan. Siihen aina nukahtaa.. :)

Yhteistyössä