Vauvan nukuttaminen ulkona talvella,"pakkasrajasta.."

Kuinka kovalla pakkasella nukutatte omaanne vielä ulkona talviaikaan? Itse laitoin juuri tytön (10kk) aamupäikkäreille,pakkasta -16. Päällä reilusti villavaatteista duopussiin ja päällä vielä huopa + harso ettei kylmä ilma pääse suoraan rattaisiin. Sisällä nukkumisesta ei tulisi muuta kun paha mieli molemmille.
 
"vieras"
Meillä nukutettu vielä -22 asteenkin pakkasella. Silloin on hyvin puettu ja peittoja runsaasti ja pään ympärilläkin pyyhe pötkönä ja harso vielä suojana. Välillä tarkistettu ettei ole kylmä. Siellä vällyjen suojassa on oikeesti aika lämmin.
 
  • Tykkää
Reactions: tiitu_84
"..."
Mä oon alusta asti nukuttanu pihalla.

Syntyi Maaliskuussa 2010 ja talvi 2010-2011 oli tosi kylmä. Meillä oli -33 pakkasta parhaimmillaan mutta kun lapsi ei nukkunut sisällä niin pakko se oli pihalle laittaa.

Meillä vaunuina Emmaljunga duo combi (vai mikä se nyt oli) ja vaunukopassa nukkui, runsaasti vaatetta päälle ja peitot, pussit yms. Koskaan ei ollut kylmä mistään ja itkuhälyttimessä meillä oli lämpömittari ja kylmimmillään vaunujen sisätila oli muutaman asteen plussan puolella ja vauvan posket vain viileät.

Ja hengissähän tuo näyttää olevan tuossa =)
 
  • Tykkää
Reactions: tiitu_84
"vieras"
Minä olen kyllä aika tarkka siitä -10 asteen suositusrajasta. Oulussa tehtiin nelisen vuotta sitten laaja tutkimus vauvojen ulkonanukuttamisesta ja nyt syksyllä julkaistiin tulokset joiden mukaan siitä pakkasilmasta on ihan oikeasti haittaa vauvan keuhkoille ja niiden kehitykselle. Samaisessa tutkimuksessa oli vielä todettu että se ei auta yhtään mitään, että vauvalla on paljon päällä, kun sitä hengitysilmaa ei kuitenkaan voi lämmittää ja päinvastoin liian lämpimästi puetulle vauvalle se pakkasilma on vielä vahingollisempaa. Meillä vauva nukkuu lasitetulla parvekkeella vaunujen suuaukko taloon päin, joten uskallan suunnilleen -15 asteeseen asti ulkona nukuttaa. Jos kylmempää tulee niin sitten täytyy miettiä rapussa nukuttamista tai jotain muuta, esikoinen kun pitää sen verran meteliä, ettei vauva saa nukuttua rauhassa sisällä. Esikoista nukutin vaunuissa sisällä kun pakkasta oli yli 15 astetta.
 
Aino*
No minä en laita jos pakkanen menee yli -15 asteeseen kun nukkuu tosi hyvin myös sisällä, mutta ymmärrän kyllä jos vauva ei millään sisällä nuku, niin ei muuta kuin vaunut ja vauva lämpimäksi ja suojaseen paikkaan nukkumaan:)
 
"..."
Meillä siis vaunujen sisälämpöilma ei koskaan mennyt pakkasen puolelle vaikka ulkona paukkui -33 pakkasta.

Heti jos olisin huomannut vauvan olevan vaunuissa kylmä tai sisäilma mennyt liian kylmäksi olisin nukuttanut sisällä.

Nyt kun likka täyttää 2v niin on oppinut nukkumaan päikkärit sisällä. Kesän aikana opeteltiin siihen. Mutta kyllä oli rankkaa opettaa pihalle tottunut lapsi nukkumaan sisälle.
 
kainuu
Lapset yleensä nukkuu alussa useamman kerran ni on varmaan hyvä jos osittain sisällä ja ulkona ni ei tuu sitä ongelmaa ettei nuku ku ulkona. :) Meillä 1v nukkuu 2-3 unet joista pisimmät yleensä ulkona mutta sisälläkin nukkuu yhtä hyvin.
 
Meillä lapset ovat aina nukkuneet sisällä. En todellakaan laittaisi lasta nukkumaan pakkaseen -10 asteeseenkaan. Päiväkodissa pienimpiä lapsia ei laiteta edes leikkimään ulos tuollaisella ilmalla, joten paikallaan olevan vauvan keuhkoille noin kylmä ilma ei varmasti sovi.
 
HUOHHELI!!!!
Se on aivan sama paljonko on päällä.
Sitä ilmaa ne vaatteet ei lämitä, jota vauvat hengittää.
Menkää itse pötköttää -22 asteen pakkaseen ja hengittäkää, tuntuuko se hyvältä?!?!?!
 
"tiina"
Se on aivan sama paljonko on päällä.
Sitä ilmaa ne vaatteet ei lämitä, jota vauvat hengittää.
Menkää itse pötköttää -22 asteen pakkaseen ja hengittäkää, tuntuuko se hyvältä?!?!?!
No kun ei, sisäilma vaunuissa ei ole -22 vaikka niin paljon pakkasta olisikin.

Meillä oli aina lämpömittari vaunuissa ja lapsi nukkui (hyvin) kovallakin pakkasella vaunuissa, alin lämpötila mitä minun vauvani lämpömittarin mukaan hengitti oli -2.

Tämän mahdollistaa siis vaunujen suuaukon eteen viritetty harso.
 
nmhp niin
Huono ilma muodostuu tietysti siitä hiilidioksidista. Jos vaunut on suojattu peitoilla ja harsolla niin hyvin ettei ilma kylmene juurikaan niin se tarkoittaa ettei uutta happeakaan virtaa sinne vaunuun eli vauva hengittää koko ajan vähempi ja vähempihappisa ilmaa joka on juuri se rankasti kätkytkuolemariskiä nostattava tekijä.
 
Joo lämpömittari oli meilläkin viime talvena vaunuissa. Ja hyvin poikaa nukutti. Esikoisen kanssa tein samaa.
En tiedä miksi sillä olisi väliä missä nukkuu, kunhan hyvä ja lämmin vauvalla olla sekä nukkuu riittävästi ;)
 

Yhteistyössä