Vauvan nukkumisongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Ihmeissäni olen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

Ihmeissäni olen

Vieras
Vauva vajaa kaksiviikkoa ja nukkumisongelmat vaivaavat. Imetyksen jälkeen kun hänet nostaa sänkyyn, alkaa kitinä joka ei lopu muuten kuin imettämällä uudelleen. Imetyksen jälkeen on hänet röyhtäytettävä, jolloin hän herää jos on nukahtanut imetyksen lopuksi ja kitinä alkaa taas sänkyyn laittaessa. Kysymys kuuluu, miten saada vauva nukkumaan imetyksen jälkeen? Vaivaako vielä ehkä nälkä? Ehkä ei, koska tätä rumbaa ollut nyt parin päivän ajan alkuillasta aamuun saakka.

Sopisiko perhepeti tai pinnasänky sivuvaununa? Meillä vauva pärjäsi hyvin ilman röyhtäytystä. Tai sitten jos röyhtäyttäisi kesken syötön loppupuolella ennen kuin ehtii nukahtamaan. Ja voihan sen jälkeen antaa imeä vielä pienen hetken että nukahtaa uudestaan. Makaisit itse kyljellä ja vauva vieressä. Jättäisit sitten siihen samaan paikkaan nukkumaan tai hivuttaisit hetken päästä sivuvaunuun. Noin pieni voi hyvin nukkua vieressä. Ja lapselle on hyvä herätä aina samasta paikkaa johon nukahti. Tuo turvallisuutta nukkumiseen. Vieressä nukkuminen helpottaa myös omaa jaksamista yöimetyksen suhtee. Ja jos itse on vaikea saada unta vauva kainalossa niin se sivuvaunujuttu toimii monilla hyvin. Siinä saa omaa tilaa, mutta ei tarvitse nousta yöllä ylös snägystä. Tuon ikäiselle voi pian jo antaa tutinkin jos sitä haluaa käyttää. Se varmaan rauhoittaisi ja auttaisi jatkamaan unta.

(Perhepeti ei tietysti sovi jos tupakoit tai puoliso tupakoi ja nukkuu vauvaa lähellä. Ja tietysti päihteet ja alkoholi estää perhepeteilyn. Sänky ei myöskään saa olla kovin upottava ja ylimääräiset tyynyt ja viltit pois).

Uniimu on sellaista jaksottaista että vauva pitää pientä taukoa aina välillä ja imee muuten rytmisesti. Silloin voi ihan hyvin jo irroitella vauvaa rinnata. Rinnalle nukahtavaa vauvan voi irrottaa niin että kun vetää vauvaa hellästi rinnalta pois niin painaa samalla kevyesti peukalolla leualta heti alahuulen alta. Jos vauva itkee kun hänet irrottaa niin takaisin rinnalle vaan ja hetken kuluttua uudelleen (toimii myös pullon kanssa) Tätä toistetaan kunnes vauva irroittaa otteen ja jatkaa unta. Tämä toimi meillä ja sille on ihan joku oma nimi kun vaan muistaisin :). Jatkossa nukkuminen on helpompaa kun rinnasta ei tule kovin vahvaa uniassosiaatiota. Eli on oikeastaan ihan hyvä että vauva vähän havahtuu imetyksen loputtua.

http://www.pantley.com/elizabeth/books/0071381392.php?nid=172&isbn=0071381392

Tuossa hyvä unikirja. Ja maitolaituriltahan saa hyviä vinkkejä näihin asioihin. Mutta noin pienellä vauvalla on tosi pieni vatsalaukku ja maito sulaa nopsaa joten tiheä tankkaus on aika luonnollista. Kyllä se pian helpottaa. Imemisessä tulee muutenkin aina kausia ja välillä vauva tilaa maitoa tiheästi imien ja sitten se jo taas harvenee. Muutaman kuuakuden päästä vauva pärjää jo muutaman tunnin ihan hyvin ilman maitoa. Kyllä se siitä!

Juotko sä kahvia?

Mulla on 5vk ikäinen vauva ja olin koko rakausajan ja vauvan ensimmäiset 4vk juomatta kahvia. No väsymys kävi niin kovaksi että viikko sitten oli pakko turvautua kahviin, ja nyt sitä onkin mennyt 2-3 kuppia päivässä. Nyt muutamana päivänä vauva on kuitenkin nukkunut tosi levottomasti, nukahtaa n.15 minuutiksi, herää ja sitten saan taas nukuttaa ja nukuttaa kun raukka ei millään meinaa nukahtaa, silmät kyllä lupsuu kiinni ja haukotuttaa mutta ei millään nukahda. Tänään tajusin että johtuiskohan tuosta kahvista. Jätän sen nyt pois ja katson auttaako asiaa :)

Meillä ei vauvana ollenkaan suostunu sänkyynsä. Imetin sitten sängyllä maaten kapaloidun vauvan ja hipsin pois kun nukahti. Tämä onnistui yöunille, päivätorkkua se otti vaan sylissä. Vauvan kanssa voi hyvin nukkua vierekkäin ja silleen ei tarvinnu röyhtäyttääkään yhtäpaljon kun istuen imettäessä. Eväs vaan suuhun ja unta palloon.

[QUOTE="hohhoijaa";28774855]Mitäpä jos sille äidillekin sallittais sitä unta? Tissi suussa ei kuulosta auttavan äitiä yhtään.

Miten olisi vaikka tutti suuhun mieluummin?[/QUOTE]

Kaikki vauvat eivät syö tuttia.

Olet saanut vauva, joka tykkää nukkua tosiaan tissi suussa ja se on ihan normaalia. Vauva saattaa olla 5-6tuntiakin rinnalla. Aina kun yrität siirtää sänkyyn, havahtuu. Ei tarkoita etteikö sulla maito riittäisi, vauva vaan haluaa olla rinnalla ja sua lähellä. Kokeilepa ottaa sohvalle vauva viereen aja katot leffoja, kyllä se vauva siinä pysyy tyytyväisenä, kun saa rinnalla olla aina kun haluaa eli vaikka jatkuvasti. Jos vauva on muuten tyytyväinen, niin maitosi riittää kyllä.

Yhteistyössä