Vauvan nukkuminen vieressä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja LEAL
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

LEAL

Aktiivinen jäsen
24.03.2007
3 955
0
36
Kuinka äkkiä vauva tottuu siihen, jos saa nukkua vieressä? Välillä ajattelen että voisin ottaa vauvan yöksi viereen (etenkin kun uni on tosi katkonaista), mutta sitten mietin, että kuinka nopeasti vauva voi oppia siihen? Voiko käydä niin, ettei seuraavana yönä suostukaan omaan sänkyyn? Omassa sängyssä kuitenkin pääsääntöisesti haluaisin nukuttaa... Neitimme on nyt runsaan vkon =)

Meidän vauva nukkui alussa lähestulkoon joka yö viekussa. Syöttäminen oli kätevää, kun vauva oli lähellä. Halusin myöskin alussa että vauva nukkuisi vain omassa sängyssään ja syömisen jälkeen nostaisin nyytin takaisin omaan koppaan... no toisin siis kuitenkin kävi. Satunnaisesti sain ensimmäisten 2 kk ajan nukkumaan edes jonkun syöttövälin omassa kopassa, muutoin oli siis viekussa. Mielessä tosiaankin kävi, että jos nyt vauva tottuukin nukkumaan vieressä enkä saa ikinä häntä omaan sänkyyn nukkumaan. Ja ajattelinkin että pitäisikö sinnikkäämmin vain yrittää. Meidän tyttö oli niin herkkäuninen, että heräsi aina siirtoyritysten yhteydessä, joten luovutin siirtelyt. Nyt meidän typy on 4 kk ja on nukkunut pari kuukautta omassa sängyssä. Se vain yks kaks lähti rullaamaan ja nukahtaa tutin ja räsyn kanssa ittekseen hetken aikaa tuhtattuaan. Olen sitä mieltä että anna vauvan toki nukkua vieressä, onhan hän kuunnellut monta kuukautta sydämenlyöntejäsi ja liikkeitäsi ja on varmaan rauhallisempi vieressä. Kyllä siihen omaan sänkyyn sitten totutaan... mielipiteitä on tietenkin monia, tässä yksi :)

Alkuperäinen kirjoittaja Näkkäri:
Meidän vauva nukkui alussa lähestulkoon joka yö viekussa. Syöttäminen oli kätevää, kun vauva oli lähellä. Halusin myöskin alussa että vauva nukkuisi vain omassa sängyssään ja syömisen jälkeen nostaisin nyytin takaisin omaan koppaan... no toisin siis kuitenkin kävi. Satunnaisesti sain ensimmäisten 2 kk ajan nukkumaan edes jonkun syöttövälin omassa kopassa, muutoin oli siis viekussa. Mielessä tosiaankin kävi, että jos nyt vauva tottuukin nukkumaan vieressä enkä saa ikinä häntä omaan sänkyyn nukkumaan. Ja ajattelinkin että pitäisikö sinnikkäämmin vain yrittää. Meidän tyttö oli niin herkkäuninen, että heräsi aina siirtoyritysten yhteydessä, joten luovutin siirtelyt. Nyt meidän typy on 4 kk ja on nukkunut pari kuukautta omassa sängyssä. Se vain yks kaks lähti rullaamaan ja nukahtaa tutin ja räsyn kanssa ittekseen hetken aikaa tuhtattuaan. Olen sitä mieltä että anna vauvan toki nukkua vieressä, onhan hän kuunnellut monta kuukautta sydämenlyöntejäsi ja liikkeitäsi ja on varmaan rauhallisempi vieressä. Kyllä siihen omaan sänkyyn sitten totutaan... mielipiteitä on tietenkin monia, tässä yksi :)

Tuo on varmasti totta ja uskon että puhut asiaa, mutta jotenkin omat unet häiriintyvät kun vauva on vieressä. Pelkään, että mies kääntyy päälle tai joa laitan vauvan toiselle puolelle niin pelkään hänen tuppuvan. Pelkään myöskin sitä, että jos koiramme sattuisi hyppäämään sänkyyn hänen päälleen kun minä nukun... Ja muutenkin herään hänen joka liikahdukseensa... :/

Me tehtiin ihan alusta asti niin, että tyttö nukkuu omassa pinnasängyssä eikä olisi meidän välissä sängyssä. Ei kyllä ajateltu oikeestaan sitä, kuinka sit tottuu omaan sänkyyn vaan ainaskin mulla oli tosi vahvana se pelko, et jompikumpi meistä kääntyis unissaan vauvan päälle. En olis pystynyt siis nukkuun ollenkaan, kun oisin vaan valvonut, ettei vauvan päälle vahingossa käännytä. Silti alussa meni monta yötä kun unissani peuhasin meidän peittoja ja luulin, et vauva on peittojen alla vaikka oli omassa sängyssä. Meni tosiaan mulla vähän yli toi varovaisuus. Varsinaiseen kysymykseen en nyt oikeen vastannut enkä kyllä taida osatakkaan kun meillä on menty näin, mut kannattaa tehdä niinkuin tuntuu parhaalta ja muistaa että uni on tärkeää myös vanhemmille!

mun mielestä on ihanaa kun vauva tuhisee kainalossa.mä usein vaan katselen nukkuvaa vauvaa,se on niin kaunis ja rakas. yhtään kertaa me vanhemmat ei olla kääntyilty vauvan päälle, parisänkyyn mahtuu hyvin-
nyt 10kk vauva tarvii jo tilaa kun itse heiluu unissaan, oon nukuttanut viereen ja nostanu pinnikseen. pienenä heräs heti jos edes yritti mitään liikuttaa.

Nuorimmainen ei suostu nukkuun omassaan :/ Elikkä 4,5kk ikäinen saattaa nukkua ekan välin omassaan ja sitten vieressä.
Ite en oikein näin pysty hyvin nukkuun ja syöttöväitkin on max 2h.
Aikaisemmat on kyllä nukkuneet omassaan,ainoosti yösyötöt meitin sängyssä ja sen jälkee omaan nostettu.
Unikoulun ajattelin tuossa 6-7kk iässä ja opettaa omaan sängyyn.
Ite en pelkää sitä,että kääntyisin poitsun päälle taikka mies.Kaippa se on niin,etten päästä silloin itteeni syvään uneen.
Joillekkin tuo vieressä nukkuminen sopii ja toisille ei.Vauvallakin saattaa ola oma mielipide asiaan.

Alkuperäinen kirjoittaja wannabemommy:
mun mielestä on ihanaa kun vauva tuhisee kainalossa.mä usein vaan katselen nukkuvaa vauvaa,se on niin kaunis ja rakas. yhtään kertaa me vanhemmat ei olla kääntyilty vauvan päälle, parisänkyyn mahtuu hyvin-
nyt 10kk vauva tarvii jo tilaa kun itse heiluu unissaan, oon nukuttanut viereen ja nostanu pinnikseen. pienenä heräs heti jos edes yritti mitään liikuttaa.

Aivan. Meillä on tyttö 6kk kohta ja nukkunut melkein alusta asti niin, että eka tai kaks eka pätkää pinnasängyssä ja loppuyöksi viereen (jos on sairastellut niin saanut olla koko yön viekussa) ja nykyään meneekin niin, että saattaa nukkua jo koko yön putkeen omassa sängyssä. Toisaalta vähän haikee olo kun näyttäis tällä hetkellä et alkaa nuo unet rytmiytyy silleen ettei äidin kainaloo tartteta enää ainakaa joka yö :D Ja minäkin saatan katsella vaan kainalossa tuhisevaa vauvaa :heart: Kiva herätä siihen joskus kun neiti alkaa porisee ja puristelee äitiä naamasta ja vetää tukasta ja kun avaa silmät nii hymy korvissa et "äiti, herätys nyt" :heart:

Pelkäsin ´myös vauvan tottuvan viereen, mutta vaikuttaisi ettei niin kuitenkaan käynyt. POika nyt 4,5kk nukkuu aina ensimmäisen pätkänsä omassa sängyssä ja sitten jää syötöltä viereen. Nyt mennään jo ekat unet 21-5 ja siitä vieressä jatkaa seitsemään. Jos näin sujuvasti jatkuu, niin lopultahan ensimmäistä pätkää on aamuun asti ja nukkuu siis omassa koko yön.

Läheisyys on niin ihanaaoman nupun kanssa,
Essa

Yhteistyössä