Vauvan munasarjakysta+leikkaus

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja suzyco
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

suzyco

Aktiivinen jäsen
27.09.2007
1 286
0
36
Meillä on siis tilanne että 11kk vanhalla tyttärellämme havaittiin jo sikiöaikana munasarjakysta ja se ei ole tässä syntymän jälkeen poistunut itsellään ja on päädytty leikkaamaan se pois. Leikkaus on maanantaina ja mua kovasti hirvittää... :'(

Onko kellään muulla ollu lapsella samanlaista vaivaa? Miten meni leikkaus ja paraneminen? Muistakin vaivoista saa toki kertoo ja kuulumisista leikkauksen jälkeen.

Uskon kyllä että leikkaus on pieni,niitä tehdään paljon ym,ym...on vaan silti niin vaikee luottaa lääkäreihin ja hoitajiin ja pelottaa etenkin nukutus ja haavan paraneminen. Miten saan sen pidettyä niin ettei se repee jos tyttö touhottaa menemään ym...ja ettei vaan tulehdu!

Sairaalassa meinaan olla joka ikinen minuutti tytön vieressä niin kauan että hän pääsee kotiin,hetkekskään en jätä yksin. Syömässä tietty käyn mutta tuuten olen siellä.

Kamala viikonloppu tulee kun miettii ja stressaa vaan maanantaita. :'(

:hug:
Meillä pojalta leikattiin kita-ja nielurisat ja muistan vieläkin tunteen kun odottin että soittavat koska leikkaus on ohi ja pääsisin heräämöön pojan luo. Kävelin kauhuissani pitkin käytäviä pojan unikaveri kainalossa.

Pienet toipuu nopeasti. Itseltäni on aikuisena poistettu kysta munasarjasta ja ollut kuulemma siellä aina, mutta huomattiin vasta lapsettomuus tutkimuksissa. Leikkaus tehtiin tähystämällä ja jäi vaan pienet reiät.

^ en osaa edes kuvitella millanen tunne se sitten on kun Alisa on sielä leikattavana ja itse yrittää jotenkin pitää itsensä kasassa... varmaan poraan jo sillon kun saatan sen sinne leikattavaksi,tänään tutustumiskäynnilläkin meinas jo poru tulla. :'(

Tiedän, on paljon paljon lapsia jotka on oikeesti sairaita ja leikataan moneen otteeseen ja hekin selviävät hyvin.Tuntuu että oma murehtiminen tälläsestä pikkujutusta on tyhmää,en vaan voi sille mitään...tää on meille iso juttu. Mua ei itseeni ole leikattu ikinä ja sentakia varmaan niin kovasti pelkäänkin.

Vauvan leikkauksesta en tieda mutta itseltani on leikattu munasarjakysta. Ihan pienesta operaatiosta ei ainakaan aikuisella ole kyse silla virtsarakko on siirrettava ensin pois tielta. Minun leikkaus tosin oli hatatapaus, kysta oli iso ja uhkasi tuhota koko munasarjan. Aika kivulias jalkeenpain ja kaiken lisaksi haava tulehtui, olin sairaalassa kaksi viikkoa kaikenkaikkiaan. Teknologia ja osaaminen leikkaussalissakin varmasti mennyt eteenpain sitten 15 vuotta.
Mutta niinkuin tietysti aina niin teillakin edut on katsottu suuremmiksi kuin riskit ja siksi paadytty leikkaukseen. Lapset parantuvat nopeammin kuin aikuiset.
Esikoinen joutui yhteen leikkaukseen ja siina missa aikuinen on sangynpohjalla monta paivaa niin lapsi on jo taydessa leikissa heti kun jalat nukutuksen jalkeen kantaa. Vanhemmalle vaikein paikka taitaa olla saliin meno ja lapsen nukutus ja meilla olikin isa siina vieressa kun nukutettiin kun itse olin niin itkuinen.
Itseasiassa meidan vilpertti ainakin naytti nauttivan sairaalassa olosta kun oli hienot leikkihuoneet ja lelut ja muutenki tietysti hemmoteltiin oikein olan takaa :)
Kylla kaikki hyvin menee ja halaus taalta :hug: pienelle ja sinullekin.

^ kiitos paljon kokemuksien jaosta ja tsempityksistä! :) Meille ei ole kerrottu leikkauksesta yhtään mitään,ei oo mitään hajua siitä kuin iso leikkaus se on, ainoa mitä sanottiin on että ne epäilee että se kysta saattaa olla kiertyny munasarjan ympärille ja siten se koko toinen munasarja joudutaan ehkä poistamaan. Saa nähdä miten tää kaikki menee... tyttö ei onneks asiasta muista mitään isona vaikka menis huonosti.

Meillä on harmi myös se että mies joutuu oleen töissä sen leikkauspäivän,hän kun on nyt ainoa ihminen työpaikallaan niin ei voi lähtee minnekkään...Onneks mun vanhemmat on kotona ja ne voi tulla seuraks sairaalaan.

meillä on leikattu keskospoika kuukauden ikäisenä. eri syystä tosin. meillä ei sinänsä mennyt putkeen leikkaus. ja oli tosi monta tuntia kestävä operaatio. ja sai infektion leikkauksesta kaiken päälle ja makasi teholla viikon hengityskoneessa kun ei jaksanut itse hengittää.. :'(
tarkoitus ei ole pelotella tietenkään..ja meidän tapauksessa oli tosiaan keskosvauveli kyseessä ja iso leikkaus. leikkaus itessään onnistu. mut toi pöpönen sotki kaiken.

varmasti hyvin menee teillä. mut se tunne kun toista viedään leikkaussaliin on kauhea..mutta hyvissä ja turvallisissa käsissä on sun vauvasi. ja ne paranee kuitenkin nii upeasti ja nopeasti kaikesta huolimatta. :hug: :hug: ja se on hyvä puoli ettei niille jää muistikuvia tapahtuneesta ollenkaan. yritä ottaa vaa rennosti. hyvin se menee vaikka tiedän että pelottava kokemus on aina tollane. :hug:

Nyt on leikkaus ollu ja tyttö on parantunu loistavasti! Kysta ei ollutkaan sitten munasarjassa, vaan ohutsuolessa siinä vieressä,vähän jouduttiin samalla suolta poistamaan. Huomenna tytön ois tarkotus kotiutua. :heart:

Yhteistyössä