vauvan kiinteistä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja esikoisen äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

esikoisen äiti

Vieras
Jaksaisiko joku neuvoa...

Meillä poika nyt 5 kk. On aloiteltu kiinteitä pari viikkoa sitten. Nyt menee perunaa ja porkkanaa.

Mitä kaikkia kasviksia/juureksia vauvalle voi antaa?

Ja milloin voin aloittaa antamaan puuroa? Sopiiko riisipuuro aloituspuuroksi?

Porkkana, peruna, bataatti ja kesäkurpitsa on vauvalle hyviä. 5 kk:n iässä voi hyvin jo aloittaa puurot, kaurapuurolla on paras aloittaa. Kannattaa jauhaa hiutaleet tehosekoittimessa ettei jää kökkäreitä.

Kiitos, että jaksoit vastata.

Olen kyllä etsinyt ja lukenut paljonkin tietoa asiasta, mutta aina tulee ristiriitaisuuksia vastaan ja näin esikoisen ylihuolehtivana =) äitinä sitä hermoilee joka asiasta!

Vielä niistä puuroista..kyllä kai sitä riisipurollakin voi kokeilla. Itse aloitin kaurapuurolla ja sitä suositellan aloituspuuroksi. Sinne puuroon kannattaa laittaa hedelmäsosetta, jos ei muuten syö. Meidän vauvan suurinta herkkua on erilaiset hedelmäjogurtit. (Piltti)

Taidanpa sitten keittää pojalle kaurapuuroa! On niin iso poika, että maito ei millään enää riitä aamulla.

Osaatko kertoa, miten nopeasti voin lisätä puuron sekä aamuun että iltaan?

Alkuperäinen kirjoittaja vicy:
Muista että gluteenia sisältäviä viljoja (vehnä,ohra,ruis) ei saisi antaa alle 6kk ikäiselle

Jaa..mulle kyllä neuvolassa sanottiin että kaikki viljat voi ottaa käyttöön. Aloitus kauralla. Vauva nyt 5 kk.

Alkuperäinen kirjoittaja esikoisen äiti:
Taidanpa sitten keittää pojalle kaurapuuroa! On niin iso poika, että maito ei millään enää riitä aamulla.

Osaatko kertoa, miten nopeasti voin lisätä puuron sekä aamuun että iltaan?

Kannattaa aluksi antaa vain aamupuuro, että näkee kuinka vatsa reagoi. Viikko voisi olla sopiva aika ensin vain aamupuuro. =)

Hei, myös parsa- ja kukkakaali sekä maissi sopivat vauvalle mainiosti. Niiden jälkeen tietenkin myös paprika ja herne.

Viljat kannattaa tosiaan aloittaa riisillä (riisihiutaleista saa pehmeää puura), kotimaiset (gluteenia sisältävät) viljat aloitetaan aakkosjärjestyksessä.

Meillä poika n.6kk.
Pikku hiljaa ollaan opeteltu kiinteisiin. Itse pääasiassa "ruuat" teen. Mutta, oon kaupan valmisjutuista kattonu mitä niihin voi laittaa. Tuntu et oma mielikuvitus oli pottu-porkkana linjalla :laugh:

Nyt menee: peruna-sipuli,porkkana,maissi,kukkakaali,parsakaali ja jauheliha tuli kuvioihin ed.päivänä. Pakastealtaassa on kätevästi noita seoksia. Niitä itse hyödynnän.
Ensin sai iltapalana hedelmää/sosetta. Sitte jokin aika sitte otin siihen puuron mukaan. Kaurapuuro+maitoa+hedelmä. Nyt oon pari kertaa riisihiutaleista tehnyt. Laitoin sauvasekottimella pienex ni mukavempi syödä.

Eilen neuvolassa kysyin vispipuurosta; Lähinnä se sokeri siitä. Sain "luvan" sitä antaa. Kunhan ei totuta jatkuvaan makeeseen ja se suola pahempi vauvan ruuassa. Ja iltapuurona poika tuota maisteli ihmeissään :heart:

Mukavia kokkailuhetkiä perheen juniorille!

Yhteistyössä