Vauvan kielellä kasvaa jotain

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ihan pihalla
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
I

ihan pihalla

Vieras
APUA!

Olen käyttänyt vauvaa kahdesti lääkärillä, kumpikaan ei osannut sanoa, mitä sen kielellä on. Joka tapauksessa saimme vaivaan hiivalääkettä, joka ei sanottavasti tehoa.

Ensi alkuun luulin, että vauva on löytänyt jostain mustan tussin ja imenyt sitä, sillä kielessä oli mustanvioletti täplä ja tiesin, ettei vauva ollut saanut mustikkaa. Sitten läntti suureni, reunat värjäytyivät valkoiseksi ja hetken aikaa koko kielenpäällinen oli valkoinen, joten ajattelin, että se on sammasta. Mutta kun se ei ole. Laikku ei tule miksikään sitruunalla, puolukalla, karpalolla eikä maitohappobakteerilla eikä lääkkeellä. Eikä se ole lääkärinkään mukaan missään määrin tyypillistä sammakseksi.

Hulluinta on se, että kielen ulkonäkö muuttuu useampaan kertaan jopa saman päivän mittaan. Voi olla, että aamulla kielessä on mustikansininen alue, päivällä kieli on melkein normaali ja illalla se on ihan karvaisen näköinen ja harmaa. Yksi lääkäri arveli, että vauvalle voisi olla kehittymässä ns. karvakieli, mutta sehän on pintasolukon liikakasvua, eikä sellainen voi mitenkään kadota muutamassa tunnissa ja ilmaantua huomenna taas. Välillä omituisen näköinen alue on isompi, välillä pienempi, välillä pyöreä, välillä keihäänkärjen mallinen, mutta koko ajan tarkkarajainen. Tämäkin kaikkineen on ihan päivästä kiinni.

Pari iltaa sitten kielen takaosassa oli tosi paksu kerros jotakin ihmeellistä mähnää, se oli karvaisen näköistä ja harmaata. Pyyhin kerrosta froteepyyhkeen kulmalla, mutta se oli niin kiinteää, että nukkaisen näköinen pinta ei muuttanut pyyhkimällä ulkonäköään yhtään. Pyyhkeeseen ei jäänyt mitään, eikä irtohötyä kielelle, kasvusto ei siis edes meinanut irrota. Laitoin suuhun heti tämän jälkeen taas hiivalääkettä. Aamulla kerrostuma oli poissa ja kieli vain sen näköinen, kuin vauva olisi juuri juonut maitoa, eli siinä oli ohuen ohut valkea kate. Illalla kielen takaosassa oli taas harmaata "karvaa."

Onko kellään mitään aavistusta, edes arvausta, mitä ihmettä tämä on? Lääkärin mukaan ilmiö ei ole vaarallinen, eikä sitä ole sisaruksella eikä meillä muillakaan, joten kovin tarttuvaa se ei ainakaan ole. Lääkäri arveli, ettei se tartu lainkaan, vaikka ei siis osannut sanoa, mistä oli kyse.

Koetan laittaa pari kuvaa kohta.

Olisikohan kielessä mansikka luomi!? Vaihtaa nimittäin kylmän ja kuuman mukaan väriä! Meillä tytöllä kädessä ja vaihtaa väriä lämpötilojen mukaan. Käykää ihotautilääkäillä.

Meidän vauvalla oli vähän samantyyppistä töfnää kielellään muutaman kuukauden iässä. Ei ollut sammasta, eikä neuvolan terkka osannut sanoa mikä juttu oli kyseessä. Meidän vauvalla se tosin pysyi ihan koko ajan samanlaisena, ei muuttanut väriä tms. Oli sellainen kolikon kokoinen kohouma jotain töhkää, mikä ei lähtenyt pois. Paitsi sitten jossain vaiheessa huomasimme, että sitä ei enää ollutkaan, mutta kyllä se siinä viikkoja varmaan oli.

Onko tuossa alemmassa kuvassa kielen päällä vaan töhnää, vai onko koko alue pullistunut? Menisin kyllä minäkin jonnekin, jossa osattaisiin kertoa mikä tuo on, niin paljon vaivaisi.

Mä ikään kuin kuvittelin, että lääkäri ilman muuta raaputtaa tuosta näytteen, mutta ei. Tosin tänään kun käytiin, kieli oli taas sileä, vaikka tuo alempi kuva on perjantailta. :|

Miksiköhän se lääkäri ei ohjannut teitä eteenpäin? :O Vai ovatko jotkut lääkärit tosiaan lastenkin kanssa tollasia, että "en tiiä, menkää kotiin"?? Mutta joo, mä varaisin ajan toiselle lääkärille.

[QUOTE="vieras";25959039]Onko tuossa alemmassa kuvassa kielen päällä vaan töhnää, vai onko koko alue pullistunut? Menisin kyllä minäkin jonnekin, jossa osattaisiin kertoa mikä tuo on, niin paljon vaivaisi.[/QUOTE]

Kun sitä katsoi läheltä, se oli ikään kuin karvasta muodostunut kohouma, kuin jotain tekoturkista tai jtn... Mutta ne "karvat" eivät tosiaan muuttaneet suuntaa edes harjaamalla, kun ne olivat liimaantuneet yhteen jollain linnunkakan näköisellä tavaralla. Mun mielestä se kieli ei turpoa vaan sen päälle ilmaantuu jokin kerros.

Seuraavana aamuna kohouma oli poissa. Kieli ei ole ollut yhtään kipeä, se ei punoita, se ei verestä... Tässä ei ole mitään järkeä. Vauva tykkää, kun kieltä hankaa pyyhkeellä, tai harjaa hammasharjalla.

Mä olen googlannut kaikenlaisia hakusanoja sammaksesta jäkäliin ja leviin, mutta ei mitään osumia. Tämänpäiväinen lääkäri katseli myös koneeltaan kuvia ja koetti löytää jotain samannäköistä, nauroi samalla paljon ja hihitteli, miten vaikea noin pienelle on edes saada lääkettä suuhun. Mua ei ihan hirveästi huvita tämä juttu.

Minkä ikäinen lapsi on? On kyllä erikoinen juttu. Menisin lääkäriin niin monta kertaa, että selviäisi. Eikö lääkärien nyt kuuluisi kumminkin selvittää, mikä on kyseessä?! Vaadi!

Oliskohan se sitten oikeasti fiksuinta marssia sinne hammaslääkäriin seuraavaksi? Kiitos vinkistä, otan ja printtaan tuon kuvan, kun ei mua kukaan usko, jos vain yritän selittää, mitä kieli on pahimmillaan. :|

Outoa on sekin, että kun tahma katoaa, kielen pinta on saman tien ihan yhtä kaunis ja siisti, kuin siinä ei koskaan olisi mitään ollutkaan.

Yhteistyössä