Vauvan kasvun hidastuminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras1223
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras1223

Vieras
Hei,

Kävin lääkärissä ihan normi tarkastuksessa ja en asiaa osannut vielä lääkärissä kysyä, mutta huoli heräsi myöhemmin kotona kun katsoin lääkärin tekemiä vauvan mittauksia ja painoarviota. Viikkoja minulla on kasassa 25 ja lääkäri kuitenkin sai mittojen perusteella vauvan iäksi 24 viikkoa. Tämän lisäksi vauvan paino oli 628g kun kuulemma keskimäärin tuolla viikolla paino on 700g. Kuten sanoin en tuolloin asiasta huolestunut, mutta nyt olen alkanut miettimään onkohan jokin vialla. Nimittäin edellisen kerran kävin lääkärissä noin viikolla 17 ja silloin kasvu oli ihan viikkojen mukaista ja paino yli keskipainon. Myös ensimmäinen lapsemme kasvoi koko ajan lähellä yläkäyriä. Olemme miehen kanssa molemmat pitkiä, joten meidän pituudesta tuo ei voi johtua.

Onko muilla ollut kokemusta tällaisesta tai miten te joilla on enemmän kuin yksi lapsi, ovat lapset olleet syntyessään hyvin saman painoiset? Entä vaikuttaako vauvan kasvuun se, että esikoisen aikana jouduin vain lepäilemään ja nyt olen ollut ihan normaalisti töissä päivät ja puuhannut illat esikoisen kanssa.

Kiitos jos jollain on kokemusta asiasta!

Moikka, meillä ei ole kuin tuo ainokainen, jonka kasvua seurattiin muistaakseni viikoilla 30 - 38. Kun kuitenkin kasvu eteni, päätettiin seuranta lopettaa. Sitten 40:llä viikolla jouduin sairaalaan kovan päänsäryn vuoksi ja siellä todettiin, että pikkuinen ei ollut kasvanut edellisestä mittauksesta yhtään, vaan jopa pienentynyt, mikä tietysti ei ollut mahdollista. Päätettiin kuitenkin käynnistää synnytys eikä odottaa supistuksia. Viikonlopun jälkeen tehtiin käynnistys rv 40+3 ja poika oli 2860 g, 51 cm. Laiha tapaus. Syytä ei sen enempää diagnostisoitu, mutta istukka oli pieni (muistaakseni 350 g) ja siinä vaiheessa jo ihan vihreä eli toiminta oli heikentynyt. Loppuraskaudesta oli hieman verenpaineen nousua, mutta mitään muuta raskausmyrkytykseen viittaavaa ei ollut.

Kontrolliultrissa käyminen oli aika tylsää ja varsinkin, kun esim. oma gyneni ja terveydenhoitaja ihmettelivät, että miksi sairaalan gyne oli tarttunut tähän pieneen heittoon keskikäyristä. Omassa neuvolakortissani näkyy muuten rv 23+5 arvio ultraäänellä tehtynä 600 g. Eipä muuten fs-mittakaan enää kasvanut viikon 34 jälkeen.

Mutta varmasti lapsikohtaisia heittoja on ja jos on tulossa tyttö, niin odotusarvot ovat jo pienemmät. Tiedättekö te sukupuolen?

Kiitos vastauksista! Ja meille on nyt tulossa poika, esikoinen oli tyttö. Ja juuri tuon takia kun esikoinen oli koko ajan siellä lähellä yläkäyriä niin huolestuinkin tästä romahduksesta lähelle alakäyriä. Tyhmää itseltä kun en asiaa tajunnut kun vielä olin lääkärin luona, kun lääkäri vain totesi, että hoikka poika on tulossa...

Kannattaa muistaa että ultralla saa vain arvioita!!! Todellisuus voi olla kuitenkin eri. Itselläni aikoinaan ultrattiin (loppuaikoina kylläkin) vauvan kokoa ja lääkärin arvio heitti silloin 500 grammaa!! Eli kaikki voi olla teillä ihan hyvin, jokainen on oma yksilönsä ja tuossakin oli esitetty keskiarvo, silloinhan paino voi heitellä 600-800 gramman välillä ja silti olla ihan normaali.

Minun vauvani kasvu hidastui ja rv 38 huomattiin ettei ollut kasvanut yhtään edellisestä mittauksesta. Synnytys käynnistettiin heti. Varsinaista syytä kasvun hidastumiseen ei kerrottu. Liekö syynä raskausdiabetes?
Sain insuliinia ettei lapsi kasvaisi liian isoksi ja aika outoa että kasvu sitten pysähtyikin kokonaan. Painoarvio liikkui lähellä 4 kg, mutta poika oli syntyessään 3 kg. Aika pieleen meni ennuste.

Noi painoarvioit on nimensä mukaan ihan arvioita ja voi loppuvaiheessakin heittää usealla sadalla grammalla. Omani vaavini painoarvio heitti yli 300 grammalla.

Yhteistyössä