Vauvan kantaminen toisella puolella+ongelmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja yks kotiäiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Y

yks kotiäiti

Vieras
Hei kotiäidit,
Kaipaisin kokemuksia onko muilla tullut jotain ongelmia jos olette kantaneet vauvaa pääosin vain toisella kädellä. Kun itse olen kantanut kohta vuoden vauvaa melkein aina vain oikealla kädellä ja vauvaa "istuttanut" oikean lonkan päällä. Voiko siitä lantio mennä jotenkin väärään asentoon tms.? Ja vahvistuuko oikeesti lihakset niin paljon toiselta puolelta, että heikompaa puolta särkee jumpan jälkeen?
Itsellä jumpan jälkeen on toisen puolen käsi ja jalka kipeä, mutta ei vahvempi puoli. Jotenki muutenkin toi heikompi puoli tuntuu löysemmältä ja oudolta toiseen puoleen verrattuna.
koitin tietty netistä ettiä vastauksia tähän mun ongelmaan, mutta ei löydy mitään. Ainut oli aivosyövän oireet voi olla toispuoleisen voiman heikkeneminen. Hienoa..:'( Mitä jos onkin toinen puoli alkanu heikkeneen sen vuoksi eikä lapsen kantelusta koska oonhan mä nyt vasentaki puolta käyttäny, mutta nyt kantelen vain vasemmalla puolella niin käsi ei jaksa kantaa pitkään ja jalkaa särkee. Nyt tietysti pelkään sitä syöpää sit kun muutenkin pelkään sairauksia ja tää asia alkanu todella vaivaamaan mua. Toivon siis asiallisia vastauksia kohtalotovereilta tai jos on joku tietää jotai...kiitos.
Varasin kyl ajan neurologille, et jos saisin siltä jotai vastauksia mutta se on vasta viikon päästä ja mua vaan pelottaa hirmusesti.

Mä oon lastani kantanut vasemmalla puolella aina. En voimissa huomaa eroa, mutta minulla on vasemman puolen rintalihakset aina kipeät, vihloo ja särkee. Välillä mietin että ottaako tässä sydämestä vai ovatko ne lihakset. Lihakset ne taitaa kuitenkin olla koska hengissä vielä ollaan. Ja siis tottakai kun tekee töitä toispuoleisesti aina niin tulee ongelmia. Pitäisi muistaa työergonomia näissäkin asioissa. :)

No mulla ei ole tullut mitään kovin ihmeellisiä vaivoja, mutta kyllähän tuo vasen käsi on vahvistunut paljosta kantelusta, ja vauvan kantaminen sillä puolella tuntuu vaivattomammalta. Selkä myös kipeytyy välillä kun lihakset kuormittuvat epätasaisesti. Mutta oikeakätinen kun olen, niin tarvitsen useammin oikeaa kättä kaikenlaisten asioiden tekemiseen vauvan ollessa sylissä.

Olen "toispuolinen" oikean käden vaikean hermokivun johdosta, olen monta vuotta kantanut kaiken vasemmalla kädellä. Oikeassa lonkassa kulumaa, oikea jalka muutenkin jäykempi kuin vasen, alaselkä ja rintaranka usein kipeät ja jäykät. Kannattaa ehdottomasti tasapainoittaa kantamista!

Kiitos vastauksista! Mä olen myös oikea kätinen, mutta silti oon jotenki tottunut kantaan aina oikealla puolella lasta. Jotenki se tuntu vaan luontevalta heti alusta lähtien.:) Ja vasemmassa kädessä on hauis kyl pienempikin. Huomaan sen ite. Ja mulla on varmaan siitä "istuttamisesta" lonkan päällä lantio jotenki vinossa kun jäykempi tietysti oikealle puolelle ja vasemmalle löysempi. Äh, en tiä mikä mussa on. Pelottaa vaan niin hirveesti ettei pyöri juuri mitään muuta mielessä.

Minä kannoin yleensä vasemalla, ja tulihan sitä kaikenlaista jumia ja jäykkyyttää selkään ja pakaroihin joita sitten hieroja murjoi kuntoon. Haba kasvoi vasurissa huimasta ja erottui selvästi oikeasta.

Kun olin hierojalla pahimmat jumit hoidattanut niin aloin tarkkailemaan itseäni ja pakotin kiinnittämään huomiota puoliin ja asentoihin.

Kyllä mulla on aivan selvästi pahemmat jumit vasemmalla puolella, jolla kannan tuota 12kg punttia. Ja ihan siis varpaista päälakeen jumittaa pahemmin. Kai sitä on jotenkin sitten virheasennossa kantaessaan..

Jep, kantamisesta kamalat, koko äitiysloman kestävät jumit. Kannattaa mennä kunnon fysioterapeutille ja hoidattaa ongelma kuntoon. Itse olen aiemmin sairastanut välilevyn pullistuman selässä, joka lähti just hoitamattomista jumeista ja lukoista rangassa.

Mä kannan vauvaa vasemmalla puolella, lonkan päällä.
Oikea lonkka taitaa vaivata eniten, sängyssä kyljen kääntäminen on tuskallista ja kyllä sitä muutenkin kolottelee.
Niska on vasemmalta puolelta aivan kivikova ja hartia noussut oikeata puolta ylemmäs. Päänsärkyä on melkein päivittäin.

Nyt sain onneksi haettua lihasrelaksantit ja punttijumpan aloitan kunhan saan tuota jäykkyyttä hiukan ensin pois.

Yhteistyössä