Vauvan kanssa uimahalliin?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja heli*
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

heli*

Vieras
Tässä kun tekemistä yrittää 9kk ikäisen tytön kanssa keksiä, niin uimahalli kuulostaa aika kivalta. Nyt siis tyhmä kysymys, voiko tämän ikäisen kanssa mennä? Ja myös että onko hirveän hankalaa.. Tietenkin vauvatkin käy vauvauinnissa, mutta miten suhtaudutaan tämän ikäiseen ja miten suhtautuu lapsi itse.
Käytännön vinkkejä jos jollain on antaa:) (esim. vaipaksi ajattelin laittaa vain pul kuoren, onko ok?)

Voi mennä aivan hyvin.Tosi hyvin suhtaudutaan.Monella pienemmällä on sellaiset vaippauikkarit vai miksi niitä sanotaan.Itselläni on jo 2 -vuotias poika jonka kanssa olen käynyt sekä uimahallissa että kylpylässä.Joissakin uimahalleissa on kyllä mielestäni melko viileää vettä lapselle.Mutta esimerkiksi meillä päin lauantaisin on lastenaltaassa lämpimämpi vesi koska aamulla on ollut vauvauinti.Itse en ainakaan ole koskaan kokenut hankalaksi uimassa käymistä.Tuossa vaippa-asiassa en osaa neuvoa.

Alkuperäinen kirjoittaja heli*:
Tässä kun tekemistä yrittää 9kk ikäisen tytön kanssa keksiä, niin uimahalli kuulostaa aika kivalta. Nyt siis tyhmä kysymys, voiko tämän ikäisen kanssa mennä? Ja myös että onko hirveän hankalaa.. Tietenkin vauvatkin käy vauvauinnissa, mutta miten suhtaudutaan tämän ikäiseen ja miten suhtautuu lapsi itse.
Käytännön vinkkejä jos jollain on antaa:) (esim. vaipaksi ajattelin laittaa vain pul kuoren, onko ok?)

Itselläni 1/2 vuotias ja käyty uimahallissa ja kylpylässäkin. mene ihmeessä jos lapsi ei ole kauhean arka - siellä saattaa äänet olla vähän kovana, joten kannattaa ottaa rauhallisesti. Meillä ainakin tykätään kovasti. Lasten altaassa pulikoitu hieman..

uimavaipat on loistava keksintö. Menevät vedessä täysin littaan, aivan kuin ei olisi vaippoja lainkaan... :)

Sellainen pul-kuori käy, jossa ei ole puuvillaista ulkovuorausta. Menee painavammaksi, kun puuvilla kastuu, ei pysy yhtä hyvin päällä. Jos voi, kannattaa valita uimahalli, jossa on monitoimiallas tai kahluuallas lapsille lastenaltaan lisäksi. Niissä on lämpimämpi vesi, kuin vauvauinnissa. Mukavaa uintia!

Meillä on suosituksena että "tavalliseen" uimahalliin vasta 1v. ikäisenä. Veden kylmyyden takia, samaten lämpimissä altaissa on enemmän pöpöjä. Näin ainakin meille ohjeitettiin.

Myös uikkarit vauvoilla täytyy olla. Mutta vauvoille tulee todella nopeasti kylmä, ½ tuntia on jo todella pitkä aika polskutella tuon ikäisillä. Suosittelen kyllä vaikka jotain vauvauinti ryhmää tai vastaavaa. Meillä oli tuo lempiharrastus "vauvaikäisenä".

Kiitos vastauksista!
Uintikerta nyt siirtyykin hieman flunssan ja tenttien takia, mutta kyllä vielä yritetään päästä kun kerta muillakin hyviä kokemuksia. Itäkeskusken uimahallissa näytti olevan poreallaskin.. Uskaltaako sellaseen viedä? Olis ainakin lämmintä:)
Meillä vauvauinti-ideasta luovuttiin, 250 euroa oli liian kallis menoerä..

Itäkseskuksessa tosiaan on poreallas, mutta sinne en suosittele pientä viemään, on meinaan TOSI likaista se vesi siellä. Lämmin vesi elättää bakteereita paremmin ja tästä syystä aineita pitää lisätä. Mull aon hieman atopiaan taipuvainen iho enkä sinne voi mennä, muuten on sellainen kutinä päällä ettei mikään rasva auta. Lapsella on kuitenkin tosi ohut iho niin mitä nämä tekvät lapselle.

Itse tosin päätöksen teet mutta itse en lapsiani sinne vie.

Alkuperäinen kirjoittaja heli*:

*uimavaippa
*uimapuku (kokopuku) -lasta on silloin helpompi käsitellä
*ennemmin kylpylä kuin uimahalli, koska uimahallissa on kylmempää
*kaukalo tai matkarattaat (pyörät puhdistettava hyvin), saat itse suihkuteltua rauhassa
*Kaksi pyyhettä mukaan -heti kun nostat vauvan altaasta niin kiedot tähän pyyhkeeseen ja pesun jälkeen sitten sinulla on vielä kuiva pyyhe jäljellä
*jos sinulla on kaukalo tai matkarattaat niin ota esim. pinnoitettu frotee (äpakkausen mukana) tai sitten esim. kertakäyttöinen vaipanvaihtoalusta mukaan niin eivät ole rattaa märät
*rasva
*pulloon velli tai muu ruoka, jonka voit antaa uinnin jälkeen, lapsella usein nälkä ja sen jälkeen maistaa uni todella hyvin, eli jos haluat hyvät päikkärit niin käy juuri niitä ennen uimassa
*kun menet altaaseen, laita lapsen kasvot menosuuntaan, ja etene hitaasti
*jos lapsi alkaa itkemään älä nosta häntä vedestä vaan lohduta niin, että lapsen on vedessä hartioihin asti. Tämä siitä syystä, että jos nostat lapsen vedestä ja lohdutat siinä tulee hänelle kylmä.
*ensimmäisellä kerralla lapsi saattaa katsella vain ihan hölmistyneenä, että mitä tapahtuu, mutta varmasti jo kolmannella kerralla on paljon rohkeampi
*Folkhäsanilla on muuten vauvauinteja ja ne voisivat olla edullisempia

Tämmösiä nyt ensi hätään

Yksi mitä ehkä voisit tehdä, on katsoa milloin on viralliset vauva-uinnit ja mennä heti niiden päättymisen jälkeen uimaan. Meillä ainakin altaan vesi oli erikseen lämmitetty normaalia korkeammaksi, ja juuri puhdistettu tms. jotain sinnepäin.

Vauva-uintihan on oikeastaan ohjattua vedessä leikkimistä ja kellumista. Itse pidimme kaikki, ei huonoa ajanviettä olla lapsen kanssa lämpimässä altaassa leikkimässä, nauramassa ja kylpemässä kylmänä talviaamuna.

Yhteistyössä