Vauvan kanssa matkalle, mitä kannattaisi pakata mukaan?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja piina
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

piina

Aktiivinen jäsen
13.08.2008
14 952
1
36
Vaatteet ja vaipat tietty, mutta eniten mietityttää ruokapuoli ja sen lämmittäminen. Vauva on 7kk ja äidinmaidolla, joten maitopuoli on helppo. Sen lisäksi meinasin ottaa ruokapurkkeja 2 joka päivälle sekä puurohiutaleet ja tuttipullo vettä varten. Se mitä mä en nyt tiedä, on, että missä saan lämmitettyä sapuskat ja pestyä ruokakulhot?

Mennään siis Egyptiin ja yövytään hotellissa. Meille muille on varattuna hotellilta kaikki ruoat ja tietääkseni huoneessa ei ole minkäänlaisia keittosysteemejä. Saakohan ravintoloissa lämmitettyä sapuskat? Saako keitettyä vettä puurohiutaleille? Onko mulla oltava omat lusikat ja kipot mukana, entä niiden pesu? Äh miten mä teenkin tästä asiasta näin vaikean :ashamed:

Mites sitten kulkeminen esim. taksilla, ei ole ajatuksena ottaa istuimia vauvalle eikä 3v neidillekään. Pitäisikö jättää kaikki taksi ja bussi matkat tekemättä :/ äh, pitää ainakin lentokentältä hotellille bussilla mennä :/

Mitäs muuta vauva tarvii matkalla?

Egypti kuten kaikki arabimaat ovat erittäin lapsiystävällisiä. Valitettavasti noissa maissa hygienian taso on kuitenkin olematon. Ota mukaan vedenkeitin ja kertakäyttöastioita äläkä käytä vauvalle mitään heidän tiskaamaansa. Ymmärtääkseni noissa maissa ei paljon lasten turvaistuimia tunneta.

Hyvää matkaa!

Prismassa oli myynnissä sellainen matkavedenkeitin, jossa sa keitettyä n 3dl vettä kerrallaan. Siinä saisi lämmitettyä ruokapurkinkin, useinhan niitä lämmitetään etelän lomakohteissa ravintoloisskain vesihauteessa jos ei ole mikroa. Ostaisin sellainen, toki kannattaa tarkista tuo käykö sellaisenaan lomakohteessa pistorasiaan vai tarvitseeko muuntajan.

Ja sillä saisi keiettyä myös pesuvettä kulhon ja lusikan pesemiseen. Itse pesin Teneriffalla ihan kraanavedellä lapsen tuttipullot ja ruokailuvälineet, mutta keitin veden ensin kattilassa ja pulllot vielä desifioin keittämällä kattilassa, vauva tosin oli pienempi kuin sinun lapsesi.

Minä ottaisin vauvalle mukaan turvakaukalon, jonka saa varmasti viedä Finnairin lennolla koneen sisätilaankin. Sitä voi sitten käyttää taksissa ja 3v lapsen laittaisin vain taakse keskelle turvavyöhön. Autovuokraamosta paikanpäältäkin voi kysyä vuokralle istuimia, en ole ihan varma saako niitä jos ei vuokraa autoa mutta ainaan voi kokeilla. Tosin jos otat suomesta mukaan isommalle sellaisen pelkän istuinkorokkeen niin se ei kauheasti tilaa vie jos saa pakattua esim rataiden tavarakoriin matkan ajaksi. Onhan se parempi 3-pistevyön kanssa kuin ei mitään.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Prismassa oli myynnissä sellainen matkavedenkeitin, jossa sa keitettyä n 3dl vettä kerrallaan. Siinä saisi lämmitettyä ruokapurkinkin, useinhan niitä lämmitetään etelän lomakohteissa ravintoloisskain vesihauteessa jos ei ole mikroa. Ostaisin sellainen, toki kannattaa tarkista tuo käykö sellaisenaan lomakohteessa pistorasiaan vai tarvitseeko muuntajan.

Kiitti vinkistä. Pitää yrittää etsiä sellainen.

Turvakaukaloasiaa pitää vielä miettiä

:/

Tuosta turvakaukalosta että meillä ei ainakaan finnairin lennolla ole saanut viedä turvakaukaloa sisälle, eikä se siellä olisi mihinkään mahtunutkaan. Vauvalle kun ei siis ollut ostettu omaa paikkaa vaan oli sylilapsena.

Meillä on aina ollut hotellissa vedenkeitin valmiina, joten ekaa kertaa lukuunottamatta ei olla kuljetettu matkavedenkeitintä mukana, tosin pieniä ja kevyitähän ne on. Vauvan astioita olen tiskannut pullovedellä, tiskiharjan (joka on itse ostettu hotelliin) sijaan oon käyttänyt vaan talouspaperia.

Miten pitkä matka on kyseessä? Olisko helpompi ottaa mukaan niitä valmispuuro tetroja ettei tarvii keitellä puuroa? Tai sitten niitä 'lisää vain vesi/maito' puurohiutaleita.
Ja itsekin ottaisin mukaan niitä kertakäyttöastioita ja lusikoita, ettei tarvii alkaa miettimään tiskaamista.

Mä en niitä "tutteliin" tehtyjä puuroja halua vauvalle vielä antaa. Kotonakin teen ihan pikapuurohiutaleista puuron sekoittamalla sen vain kiehuvaan veteen, joten uskon niin onnistuvan reissussakin, mutta varminta olisi se keitin ostaa mukaan.

Me oltiin viime talvena Egyptissä lasten 2v6kk ja vauvan 8kk kanssa ja nyt ollaan kuukauden päästä lähdössä uudelleen. Meillä oli matkassa koko viikoksi Muksun valmispuuroja ja jugurtteja ja purkkiruokia. Vaipat myös matkassa. Saimme huoneeseemme heti vedenkeittimen, kun pyysimme. Tässä onnistui kätevästi lämmittää ruuat. Ruuan söimme suoraan purkeista ja oma lusikka oli matkassa. Kerran pyysimme ruokaa ravintolassa lämmittämään ,mutta se ruoka jäi sille tielle:)
Emme liikkuneet takseilla, mutta kerran menimme paikallisten kyydissä yhdelle hevostilalle ja melko hurjaa kyytiä saimme. Siellä ajetaan lujaa, mutta tiet on leveitä ja isoja, joten ruuhkia ei ole juurikaan. Siellä ei ole risteyksiä ollenkaan ,mikä luulisin lisää turvallisuutta. Kävellen liikuimme sen minkä liikuimme. Meillä oli sellaiset rattaat joihin mahtui molemmat tytöt ja myös kantoreppu. Eipä noin pienten kanssa paljona tule liikuttua kauemmaksi.
Käsidesi meillä oli koko ajan matkassa ja sitä kyllä paljon lutrasimme. Tauteja ei tullut. Onko vauva saannut MPR rokotteen? Meillä laitettiin se on ½ vuoden iässä juuri matkustelun johdosta.
Egypti on hyvin turvallinen maa. Turistien hyvinvoinnista pidetään todella hyvää huota. Minua välillä hieman häiritsi niiden liiallinenkin huomiointi, kun ei tähän ole länsimaissa tottunut.

Käsidesi meillä oli koko ajan matkassa ja sitä kyllä paljon lutrasimme. Tauteja ei tullut. Onko vauva saannut MPR rokotteen? Meillä laitettiin se on ½ vuoden iässä juuri matkustelun johdosta.

Neuvolassa katsottiin, että olisi kaikki mahdollinen
:/ Milloin mpr yleensä annetaan? Isommalle tytölle otettiin 4v rokote etuajassa ja isot pojat ja me aikuiset rokotettiin a ja b hepatiitteja vastaan.

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Tuosta turvakaukalosta että meillä ei ainakaan finnairin lennolla ole saanut viedä turvakaukaloa sisälle, eikä se siellä olisi mihinkään mahtunutkaan. Vauvalle kun ei siis ollut ostettu omaa paikkaa vaan oli sylilapsena.

Sitä mä vähän ajattelinkin, ettei ainakaan koneen sisälle mahdu ja on vähän turhan iso kapistus muutenkin kannettavaksi, kun tavaraa muutenkin tulee reilusti mukaan.

Normaalisti mpr pistetään vasta 1½ vuotiaana, mutta jos matkustelee sitä suositellaan jo ½ vuoden iässä. Meillä myös jo 1v saanneet a-hepatiitti rokotukset. Meidän th oikein soitti silloin kansanterveyslaitokselle ja varmisti kaikki rokotukset. Siksi tuo mpr laitettiin ja se uusitaa sitten 1½ v neuvolassa.

Normaalisti mpr pistetään vasta 1½ vuotiaana, mutta jos matkustelee sitä suositellaan jo ½ vuoden iässä. Meillä myös jo 1v saanneet a-hepatiitti rokotukset. Meidän th oikein soitti silloin kansanterveyslaitokselle ja varmisti kaikki rokotukset. Siksi tuo mpr laitettiin ja se uusitaa sitten 1½ v neuvolassa.

Vaikuttaakohan noi rokotteet kuinka pian, jos 2pv ennen matkanalkua antaisi?

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Meillä poika sai 5 päivää ennen matkan alkua ja th sanoi, että se alkaa kuitenkin ihan heti rokotuksen saamisen jälkeen kehittää vasta-aineita, joten kannattaa ottaa vaikka vasta just ennen jos ei muuten onnistu.

Viikko rokotuksesta nousi korkea, yhden vrk:n mittainen kuume, onneksi oli kuumelääkkeet mukana ettei tarvinnut keskellä yötä lähteä apteekkia etsimään, joten kannattaa varautau teidänkin siihen.

Alkuperäinen kirjoittaja piina:

Meillä poika sai 5 päivää ennen matkan alkua ja th sanoi, että se alkaa kuitenkin ihan heti rokotuksen saamisen jälkeen kehittää vasta-aineita, joten kannattaa ottaa vaikka vasta just ennen jos ei muuten onnistu.

Viikko rokotuksesta nousi korkea, yhden vrk:n mittainen kuume, onneksi oli kuumelääkkeet mukana ettei tarvinnut keskellä yötä lähteä apteekkia etsimään, joten kannattaa varautau teidänkin siihen.

Hmm.. eli mietintään tämäkin asia. Harmi, ettei meidän neuvolan terkka ole kovin fiksu tapaus. Saisikohan vielä ajan terveysaseman rokotusneuvontaan...

MPR:n äidiltä saadutvasta-aineet alkavat hävitä 7-10 kk ikäiseltä lapselta. Joten voisi ajatella, että teidän lapsella niitä vielä olisi reissua varten jäljellä.

Se meinaan nostaa yleensä viikon-10 pv kuluttua monille kovan kuumeen - oma lapsenikin oli tosi kipeä (1,5v:nä). Noista perusrokotuksista yleensä se voimakasoireisin. Eli jos menee kovin lähelle lähtöä, jättäisin ehkä ottamatta kun on vielä noin "hyvän ikäinen". kait sen rokotusneuvonnasta voisi kysy (en ole itse ihan perillä viimeaikaisista suosituksista)

Muista ostaa valmiiksi lääkkeitäkin joka tapaukessa, itse olemme tykänneet floridral-nimisestä ripulijuomasta.

Alkuperäinen kirjoittaja terkka:
MPR:n äidiltä saadutvasta-aineet alkavat hävitä 7-10 kk ikäiseltä lapselta. Joten voisi ajatella, että teidän lapsella niitä vielä olisi reissua varten jäljellä.

Se meinaan nostaa yleensä viikon-10 pv kuluttua monille kovan kuumeen - oma lapsenikin oli tosi kipeä (1,5v:nä). Noista perusrokotuksista yleensä se voimakasoireisin. Eli jos menee kovin lähelle lähtöä, jättäisin ehkä ottamatta kun on vielä noin "hyvän ikäinen". kait sen rokotusneuvonnasta voisi kysy (en ole itse ihan perillä viimeaikaisista suosituksista)

Muista ostaa valmiiksi lääkkeitäkin joka tapaukessa, itse olemme tykänneet floridral-nimisestä ripulijuomasta.

Ehkä mä luotan kuitenkin, että vasta-aineita vielä olisi, kun ei se ole kiva kuumeisen vauvankaan kanssa matkustaa, jos rokotteesta tautia pukkaa

:/ Jonkun sorttista vatsalääkettä pukki toikin aattona, mutta pitää vielä katsoa pitäisikö lapsille olla, joku toinen, kun noi näytti olevan tapletteja.

Sellainen tuli vielä mieleeni, että kannattaako pullotettu vesi keittää, ennen kuin juomaksi vauvalle sitä tarjoo? Kotona juo hanavettä keittämättä, mutta eikös pullotetuissa ole bakteereja enemmän :/

Tulimme juuri Israel-Jordania kiertomatkalta (vauva 9 kk) ja reissu meni todella hyvin. Laitan tässä muutaman vinkin mitä kannattaa ottaa mukaan:

savetti
kissankakkapusseja (vaipoille)
nokkamuki/tuttipullo
kertakäyttölusikoita
ruokaa
hedelmäsose
maitoa
vaipat
pyllypyyhe
tutti
tutinpidike
talouspaperia
kertakäyttöisiä hoitoalusia
matkasänky (Samsonite pop-up meni pieneen kasaan ja paino pari kg)
unilelu
peitto
lakana
hellehattu
aurinkolasit
ruokalappu
bepanthen/ceridal
yöpuku
uimavaippa
uimahousut
maissinaksuja
käsidesi
lääkkeet: panadol ym.
kynsisakset
aurinkorasva
rintareppu (meillä Manduca ja oli ihan mielettömän hyvä)
matkarattaat

Lentokoneeseen:
ruokaa
kertakäyttölusikka
maito
nokkamuki/tuttipullo
ruokalappu
maissinaksuja
vaippoja
savetti
pyllypyyhe
leluja
kakkapussi
hoitoalusta
vaihtovaatteet
uuninkestävä lautanen

Muuta:
-Hki-Vantaa lentoasemalla on leikkihuoneet porttien 16 ja 38 läheisyydessä. Lastenhuoneet porttien 31 ja 20 läheisyydessä.

-Jos matkustaa pitkiä matkoja bussissa, ikkunaan saa helpon aurinkosuojan pyykkipojista ja harsosta

-Jos jollain on kännykkä (esim. Nokia Lumia tai iPhone) jolla pystyy ottamaan videokuvaan, nauhoittakaa Youtubesta esim. joku Gigglebellies lastenvideo. Pelastaa pahalla hetkellä jos lapsi tylsistyy

-Vaippoja saa ulkomailla joka kaupasta, mutta lasten ruoat ovat joissain maissa myynnissä vain apteekeissa. Maito on useimmiten jauhemuodossa

Yhteistyössä