Vauvan kakkaaminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja saras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

saras

Vieras
Hei
Poikani on kolme kuukautta ja vatsa ei toimi. Viime viikon sunnuntaina tuli viimeksi 2€ kokoinen läntti kakka ja sen jälkeen ei kakkaa ole tullu. Kuinka usein teidän pienokainen kakkaa?
Meillä on käyny vauvahieroja, olen antanu mallasuutetta tosin huonolla menestyksellä. Poika on oppinu pulauttaan "herkun" pois. Nyt olen sitten aloittanu tällä viikolla maitohapot ja kakkaa ei yhä edelleen kuulu. Kuumemittaria olen kokeillu kans ja sieltä tullee vain pienonen rupsu.
Eli, jospa teillä jollakin ois antaa vinkkiä miten vatsatoiminta saataisiin käyntiin. Kiitämpä etukäteen vinkistä.

Esikoinen kakkasi noin kerran viikossa kuumemittarilla pakotettuna. En tiedä kuinka pitkäksi aika olisi venynyt. Kuumemittari tuli apuun, kun poika alkoi olemaan tuskissa. Tavara oli niin jämäkkää ettei saanut sitä tehtyä, varsinkaan vaippaan.

Tilanne helpottui kun kiinteitä alkoi tulla mukaan. Mallasuute ei auttanut mitään. Luumusoseesta tuli normaali rutiini aamuihin, siis se auttoi. Ja lisäksi jossain 4-5kk iässä otettiin potta avuksi. Potta oli mun sylissä ja pidin poikaa siinä päällä (en siis varsinaisesti istuttanut). Pottaan poika sai sitten tehtyä hädät.

Kuopus kakkaa 1-3 kakat päivässä.

Hei, onko vauvasi rintamaidolla? entä onko "vaiva" tullut äskettäin?
Mulla nyt toinen vauva jo ns. harvaan kakkaaja, jotkut täysimetetyt vauvat käyttävät rintamaidon niin tarkkaan ettei siitä paljoa jää kuonaa. Meillä pikku2 aikoinaan kakkasi n. 6pvän välein tämä pikku3 näyttää kakkaavan 2-5 pvän välillä, kakka on ihan normaalia vauvan maitokakkaa ei siis mitenkään kovaa.

Muistan kyllä kun paniikissa soitin neuvolaan edellisen lapsen kohdalla, kun luulin hällä olevan joku suolistotukos tms. =)

Mun kundin enkka on 10 päivää kakkaamatta juuri 3-4kk iässä. Ja kun lasti tuli, niin se oli kunnon tahnaa. Jos rintalapsen kakka on tahnaa tai löysää, niin se on ihan normaalia vaikka tulisi kuulemma 14 päivän välein. Ja jos siis lapsi on muuten tyytyväinen.
Eipähän tartte joka päivä sitä kakkavaippaa vaihtaa :D

Hei
Poitsu on rintamaidolla ollu periaatessa kokoajan. Välillä on annettu vastiketta rintamaidon sekaan pääasiassa vain silloin, kun olen itse ollut iltasella käymässä jossaki kylässä. Poikaa asia ei taida vaivata läheskään niin paljon, kun minua.
Mietin tässä mitä olen lukenut niin ehkä kannattais ehkä kokeilla luumua, mutta tuntuu ettei vielä ole ihan soseiden aika.
Ensin kakkaaminen harveni kolmenpäivän välitykselle ja nyt sitä on sitten ooteltu tässä viikkonen periaatteessa.
Täytyy taas sitten kokeilla sitä mallasuutetta.

Anna vielä olla vauvasi vatsan rauhassa. Neuvolan ohjeita voit kysyä, mutta on aivan normaalia jos menee viikko, puolitoistakin. Annat vain runsaammin maitoa ja suihkuttaminen lämpimällä vedellä pyllylle voi auttaa.

Aiemmin mainittua veden ruuttaamista pyllyyn en voi suositella koska vauvan peräaukko on tosi herkkä ja suolen sisäseinä vielä herkkä ja ohut. Jos se menee rikki niin voi olla ettei sitten kivunkaan takia kakkaa.

Myöskään kuumemittarin tunkemista pyllyyn en suosittele osin samoista syistä kuin edellä ja osin siksikin että ei ole hyvä jos vauva ei tunne omia refleksejään vaan kakkaa sitten vain "pyydettäessä" eli kun joku tunkee mittarin pyllyyn.

Paras on vain odottaa, kyllä se sieltä tulee.
Keitettyä vettä voi tuttipullosta juottaa, jos antais maidolle vähän vauhtia siellä mahassa.

Yhteistyössä