vauvan käsittely ja erityisesti pään tukeminen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja uusi äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

uusi äiti

Vieras
Olen tuore äiti. Olen jotenkin kamalan pelokas vauvani käsittelyssä, pelottaa että vahingoitan erityisesti vauvani niskaa, että en osaa kannatella ja tukea sitä oikein... Pelottaa jos aiheutan vaikka jjonkun aivovamman tai vastaavaa. Uskotteko että se on mahdollista ts. kuitenkin yritän kantaa ja käsitellä vauvaani varovasti ja ei hän otteissanio itkekkään... mutta... apuja, kiitos <3

Mitä tuommonen repsahtaminen voi oikeasti aiheuttaa? Ja vauva monesti sängyssä ollessaankin taivuttaa päätään taakse niin... Oon ihan sekaisin.. en kohta enää uskalla koskea lapseeni :(

Kun menet neuvolaan seuraavan kerran puhu asiasta. Terveydenhoitaja voi sinulle kädestä pitäen näyttää miten voit käsitellä vauvaasi ja puhua holtittoman käsittelyn riskeistä.

Ei kannata hävetä "hölmöjäkään" kysymyksiä tai pelkoja. Hyvä äiti osaa pyytää apua.

Melko kovaa tekoa nuo pikkuiset loppujenlopuksi ovat, joten jos pää on pari kertaa vähän repsahtanut, mutta vauva vaikuttaa silti hyvinvoivalta, tuskin mitään on käynyt. Ihan varmasti totut nopeasti käsittelemään lastasi. Minäkin olin aluksi tosi epävarma vauvani kanssa, ja annoin aluksi miehen hoidella vaipanvaihdot, kylvetykset sun muut. Mutta eihän se mieskään loputtomasti voi kaikkea tehdä, joten pakko oli itse opetella. Jos kovasti epäröit vauvan käsittelyä, pyydä vaikka neuvolasta tai joltain toiselta kokeneemmalta äidiltä neuvoja.

Vauvan niskat ei normaalikäsittelyllä poikki mene, eivätkä niin, että vauva itse päänsä päästää retkahtamaan. Nopeasti oppivat kyllä päätään kannattelemaan. Nostaessa ja alustalle / sänkyyn laskiessa pidä vauva kylkiasennossa, niin pää tukeutuu vauvan omiin hartioihin eikä sitä tarvitse erikseen tukea. suoraan selältään ei kannata nostaa, eikä laskea vauvaa, kylkiasento on parempi.

Vauva on yllättävän kestävä, se ei normaalikäsittelyllä kyllä rikki mene. Vaikka otteet ei olisikaan suoraan oppikirjoista. Pääasia, että otteet on varmat ja rauhalliset, silloin vauvakin viihtyy.

käännä se vauva aina kyljelleen tai mahalleen ennen kuin nostat syliisi niin niska on luonnollisessa asennossa eikä tarvitse pelätä mitään.
Ja vauva tarvitsee JÄMÄKKÄÄ OTETTA, ei varovaista. Silloin kun varoo liikaa, yleensä tapahtuu juuri sitä mitä ei halua! (vertaa esim. kun kävelet jäällä, alat varoa askeleitasi ja loppujen lopuksi jännität jalkalihaksiasi niin paljon että kaadut. jos taas olisit kävellyt normaalisti, olisit jo kaatumatta perillä)

Tuo nykyinen ongelma ratkeaa pian, kun vauva kasvaa ja jäntevöityy.

Puhu sille neuvolan terveydenhoitajalle ja pyydä neuvoja. Sitä varten hän työtään tekee.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Melko kovaa tekoa nuo pikkuiset loppujenlopuksi ovat, joten jos pää on pari kertaa vähän repsahtanut, mutta vauva vaikuttaa silti hyvinvoivalta, tuskin mitään on käynyt. Ihan varmasti totut nopeasti käsittelemään lastasi. Minäkin olin aluksi tosi epävarma vauvani kanssa, ja annoin aluksi miehen hoidella vaipanvaihdot, kylvetykset sun muut. Mutta eihän se mieskään loputtomasti voi kaikkea tehdä, joten pakko oli itse opetella. Jos kovasti epäröit vauvan käsittelyä, pyydä vaikka neuvolasta tai joltain toiselta kokeneemmalta äidiltä neuvoja.

eihän sulla ole 2-v tyttö??

Tuossa taas tuli vastasyntynyt taloon, ja voin kokemuksella sanoa, että varmat voimakkaat otteet vaan, silloin vauvakin tuntee olonsa turvalliseksi.
Niskaa olen tulenut tietysti, mutta nopeasti asteittain alkanut sitä jättämään.
Vastasyntynytkin kannattaa päätään, näin on tosiasia.
Miettikääpäs missä oloissa ihminen on ollut 1000-2000 v. ja sitäkin ennen?
Vauvat olivat tismalleen samaa tekoa silloin, mutta mukana mentiin karkuun petoeläimiä ja kilpailevia heimoja. Ei muuta kuin vauva kainaloon miten päin sattui mukaan tarttumaan
ja helvetin lujaa karkuun. Näin on hei tosiasiat.

Älkää nyt suotta pohtiko liikaa tälläisiä asioita, kyllä luonto ja evoluutio on rakentanut,
sanoisinko suunnitellut vauvat kestämään. Tietysti maalaisjärki mukana, niin kuin joka asiassa tulisi olla.

Yhteistyössä