Vauvan ja leikki-ikäisen yöt

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toinen tulossa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toinen tulossa

Vieras
Miten saatais sovitettua yhteen tulevan vauvan ja leikki-ikäisen nukkumiset?

Leikki-ikäinen ei nuku kuin omassa huoneessaan, omassa sängyssään ja vain äidin nukuttamana. Käytännössä sitten nukunkin puolet yöstä aina lastenhuoneen lattialla.

Nyt olisi toinen lapsi tulossa ja oletettavasti vauva haluaa yölläkin ruokaa. Isä ei voi oikein imettää, joten jääkö vaihtoehdoksi vain nukkua vauvan kanssa lattialla lastenhuoneessa?

Tosin aina ei tuo leikki-ikäinen nukuttajasta huolimatta pysy huoneessaan, vaan karkaa nukuttajan jo nukahdettua.

Alkuperäinen kirjoittaja toinen tulossa:
Miten saatais sovitettua yhteen tulevan vauvan ja leikki-ikäisen nukkumiset?

Leikki-ikäinen ei nuku kuin omassa huoneessaan, omassa sängyssään ja vain äidin nukuttamana. Käytännössä sitten nukunkin puolet yöstä aina lastenhuoneen lattialla.

Nyt olisi toinen lapsi tulossa ja oletettavasti vauva haluaa yölläkin ruokaa. Isä ei voi oikein imettää, joten jääkö vaihtoehdoksi vain nukkua vauvan kanssa lattialla lastenhuoneessa?

Tosin aina ei tuo leikki-ikäinen nukuttajasta huolimatta pysy huoneessaan, vaan karkaa nukuttajan jo nukahdettua.

No tietenkin alatte harjoitella heti sitä, että se äiti ei todellakaan nuku siinä hänen vieressään lattialla, vaan omassa sängyssään!

Itse 2v ja pikkuvauvan vajaa 2kk äitinä sanoisin, että opettakaa siihen että isi nukuttaa. Toki lapsi alkuun protestoi, mutta ainakin meidän vauva on niin kova tisuttelija illalla ja valvoo pitempään kun rytmiä ei vielä ole eli äitinä olen vauvassa tosi paljon kiinni. Sovitte vaikka, että äiti käy antamassa iltapusut, peittelemässä, laulamassa unilaulun tai jotain muuta vastaavaa, mitä teidän nukuttamiseen kuuluukaan, sen kyllä ehtii mutta en minä ainakaan ehtisi enää esikkoa nukutella.

Opeta nyt se lapsi siihen ettei nukuteta tai isä nukuttaa, meillä ainakin tulee mulla savua korvista jo siitä kun pienempää olen nukuttamassa ja mies ja tyttö päättää tulla vaikka vessaan pesemään hampaita juuri kun pienempi nukahtaa ja alota alusta!

selittäkää mulle ensinnäkin mikä idea tässä nukuttamisessa on? Tekeekö kaikki niin, että opetetaan lapsi nukuttamiseen?
Mun mielestä kuulostaa hankalalta ja yrittäisin siitä heti eroon... eli lapsi sänkyyn, hyvän yön satu/iltarukous (mitä nyt kenelläkin on tapana), valot pois ja unta palloon.

Meillä ei ole nukutettu ikinä tuota vajaa kaksi vuotiasta. Meillä tehdään iltatoimet ja jätetään lapsi huoneeseensa. Joskus saattaa vähän sieltä huudella, mutta käydään sanomassa vain hyvät yöt. Meillä on lapsen huoneessa sellanen portti ettei pääse sieltä pois. Muutenhan juoksentelisi ympäri asuntoa ja suljetun oven taakse ei uskaltaisi jättää...Suosittelisin opettamaan nukahtamista yksin. Varmasti on vaikeaa aluksi, mutta on se raskasta itsellekin sellasta iltarumbaa pitää vauvan tultua. Meille syntyy kanssa toinen tässä kesällä ja tuntuu jo valmiiksi ihan tarpeeksi raskaalta jaksaa vauvan kanssa ne yöhommat...

Me ei olla alkuun uskallettu tuon nykyisin leikki-ikäisen antaa nukkua yksin kun hänellä oli vauva-aikana hengityskatkoksia aina noin 1,5 v asti. Ja siitä lähtien hän ei ole yksin oikein tottunut olemaan. Nukuttaminen on vaikeaa, vaikka kuinka hän olisi väsynyt niin pitää seistä päällään tms ettei vaan nukahtaisi.
Minun mielestäni lapsen pitää olla unessa jo ennen klo 23.30:a, joten sänkyyn mennään viimeistään klo 20.30. Isänsä kun on aamu-uninen niin ei nukahda lapsen viereen vaan lopettaa 'nukuttamisen' viimeistään kahden tunnnin kuluttua ja sitten menevät katselemaan televisiota. Ja hän kantaa lapsen sitten puolen yön jälkeen nukkumaan. Aamuherätys on klo 07.

Jos lapsen antaa olla yksin omassa huoneessaan niin hän sytyttää valot ja alkaa leikkiä, askartelee ja piirtää, ehkä tekee 'pahojaan' liimaamalla töitään tapettiin ja repimällä niitä taas irti.

Yhteistyössä