Vauvan itku!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Huh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

Huh

Vieras
Kuinka te muut kestätte vauvan itkua? Kun mulle tulee niin paha olo pienestäkin itkusta... Äsken itki noin viisi minuuttia, osan ajasta suorastaan karjui, sitten nukahti vaunuihin. Heilutin koko ajan ja olis nähnyt mut jos ois silmiään raottanut itkiessään. Ei kai tuosta itkusta voi olla haittaa pienelle? Jossain ainakin sanottiin, ettei pitäisi välittää vauvan protesti-itkusta ennen nukahtamista... Pitäs varmaan hankkia korvatulpat, niin kestäis tuon itkun. Yleensä oon ottanu vauvan pois vaunuista heti kun se on alkanut huutaa, on niin säälittänyt, mutta näytti se noinkin sitten kuitenkin nukahtavan.

Tekstistäsi ei selviä, kuinka vanha vauvasi on. No, niin tai näin, ennen unen tuloa vauva saattaa itkeskellä. Eikä se ole vaarallista, ainakaan minun nähdäkseni.

Yhdeksän kuukauden ikäinen poikamme nukahtaa joskus ihan ilman ääniä, joskus jokeltelee sängyssä itsekseen (leikkii tutilla) ja joskus karjuu keuhkojensa täydeltä unta paikalle. Mitä väsyneempi vauva sitä kiukkuisempaa unen odotus on. Vauvan kasvaessa on ollut kausia, jolloin nukahtaminen on ollut vaikeampaa jonkin aikaa. Ne ovat sitten aina helpottaneet.

Niin ja jos vauvasi on vielä kovin pieni, voin kertoa, että itkuun tottuu vauvan kasvaessa. Toki siihen pitää vastata, mutta ainakin tämä äiti on rentoutunut pikkuhiljaa.. Enää itku ei ahdista niin kovasti. Toisaalta eipä se enää ole lapsellekaan samalla tavalla elämän ja kuoleman kysymys kuin vastasyntyneelle.

Vauva on 4 kk. Alkaa painaa jo sen verran, etten enää oikein jaksaisi ottaa syliin ja keinuttaa uneen, vaikka tulisikin tuo protesti-itku. Onneksi kuitenkin nykyään yleensä nukahtaa itkemättä.

ihan samalla tavalla meilläkin itketään vaunuissa aina ennen nukahtamista (vauva 2 kk vanha). välillä yltyy hysteriaksi, silloin otan syliin. onhan se rasittavaa ja stressaavaa kuunnella tuota huutoa. joinain päivinä sitä kestää paremmin kuin toisina.

Yhteistyössä