Vauvan itku ei nukkuvaa miestä hetkauta (IL)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jaska-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Jaska-

Aktiivinen jäsen
28.09.2008
3 430
0
36
Tuoreen tutkimuksen mukaan miehet heräävät todennäköisemmin kärpästen pörräämiseen tai tuulen ulvontaan kuin vauvan itkuun.

"Aivojen toimintaa mitanneessa tutkimuksessa tarkkailtiin, millaiset äänet häiritsevät unta eniten. Brittiläisessä MindLab -tutkimuslaboratoriossa tehty koe osoitti, että sukupuolten välillä on selviä eroja.

Tutkimuksen mukaan miehet heräsivät varmimmin auton varashälyttimen ääneen. Kakkoseksi nousi tuulen ulvonta ja kolmanneksi häiritsevästi pörisevä kärpänen. Sen sijaan naiset havahtuvat varmimmin vauvan itkuun, oli heillä sitten omia lapsia tai ei. Miehillä vauvan huuto ei noussut edes kärkikymmenikköön.

Kumppanin kuorsaaminen ja remonttimiesten poraaminen häiritsevät tutkimuksen mukaan molempia sukupuolia.

MindLabin psykologi David Lewis arvelee erojen johtuvan biologiasta. Hänen mukaansa naiset ovat luonnostaan herkempiä reagoimaan ääniin, jotka kertovat jonkin uhkaavan heidän lapsiaan. Miehet taas reagoivat ääniin, jotka viittaavat koko perheeseen kohdistuvaan uhkaan."

Kertoi iltalehti: http://www.iltalehti.fi/terveys/2009112910680520_tr.shtml

Vai liekkö tämäkin vain opittu ero miesten ja naisten välillä.

Yksilöllistä se on.
Meillä mies heräsi esikoisen vauva-aikaan herkemmin kuin minä. :D

Kakkosen aikaan kielsin nousemasta, ja sitten ei enää lotkauttanutkaan korviaan yöheräilyjen aikaan.

Meillä ei mies herää läheskään aina kun lapset itkee. Oon aina luullut et johtuu siitä kun alitajuisesti tietää että mä olen siinä heräämässä kuitenkin. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Koodi-:
Auton varashälyttimen ääni ykkösenä kuulostaisi kyllä vähän opitulta...

Voi olla.
Tosin auton varashälyttimen ääni kuten myös sireenien äänet ovat nimenomaan suunniteltu siten että ne herättävät. Syy yhteys on siis noinpäin.

meillä täysin totta. Juuri lauantaina sitä taas todistettiin, kun poistuin kotoa kauppaan vauvan nukkuessa. Mies oli siis kotona. Kun palasin, vauva itki hysteerisesti sängyssään ja mies koisi sohvalla. Sellaista

Alkuperäinen kirjoittaja Anniina88:
Meillä ei yleensä herää jos vauva minun vastuulla yön, mut joskus kun on miehen vuoro hoitaa yö, niin silloin pomppaa sängystä ku salama, jos neiti inahtaa =)

Mielenkiintoista!! eli hän ei vaivu syväuneen kovinkaan hyvin jos tietää että on hänen vuoronsa vahtia.

Tuota saman jossain määrin monet miehet ovat oppineet armeijassa esim, vaihtelevalla menestyksellä tosin =)

No ei se aina hetkauta naisiakaan, tai ei aiheuta ainakaan järjenjuoksua ja toimimisviettiä.

Esikoisen vauva-aikana mä nimittäin kerran herätin mieheni keskellä yötä, aika kauan vauvan itkua kuunneltuani, ja sanoin miehelle, että kuuletko sä ton, että ihan kuin jonkun vauva itkis.

Mies siihen, että NIIIIIN? Ja siinä vaiheessa mä vasta tajusin, että se oli MEIDÄN vauva. Se taisi olla ensimmäinen yö, kun mä pitkästä aikaa nukuin kunnolla, syvästi, ja nukuinkin sit niin syvästi, että en tosiaan muistanut, että olimme vanhempia. :D

Alkuperäinen kirjoittaja Jaska-:

MindLabin psykologi David Lewis arvelee erojen johtuvan biologiasta. Hänen mukaansa naiset ovat luonnostaan herkempiä reagoimaan ääniin, jotka kertovat jonkin uhkaavan heidän lapsiaan. Miehet taas reagoivat ääniin, jotka viittaavat koko perheeseen kohdistuvaan uhkaan."

juupa juu, kärpänen on vakava uhka koko perheelle...

Meillä ei yleensä herää jos vauva minun vastuulla yön, mut joskus kun on miehen vuoro hoitaa yö, niin silloin pomppaa sängystä ku salama, jos neiti inahtaa =)

Meillä ihan sama homma. Eiköhän se oo ihan korvien välissä jossain alitajunnassa, että koska tarvii ja koska ei tarvii herätä siihen vauvan itkuun...

Alkuperäinen kirjoittaja Lily of the valley:
No ei se aina hetkauta naisiakaan, tai ei aiheuta ainakaan järjenjuoksua ja toimimisviettiä.

Esikoisen vauva-aikana mä nimittäin kerran herätin mieheni keskellä yötä, aika kauan vauvan itkua kuunneltuani, ja sanoin miehelle, että kuuletko sä ton, että ihan kuin jonkun vauva itkis.

Mies siihen, että NIIIIIN? Ja siinä vaiheessa mä vasta tajusin, että se oli MEIDÄN vauva. Se taisi olla ensimmäinen yö, kun mä pitkästä aikaa nukuin kunnolla, syvästi, ja nukuinkin sit niin syvästi, että en tosiaan muistanut, että olimme vanhempia. :D

Ihana.

Alkuperäinen kirjoittaja heh heh:

Ohan se. Kärpäset levittävät ällöjä tauteja. :x

Meilläkin muuten mies on harjoitellut tuota yöheräämistä nyt, kun oon vähän :ashamed: valittanut sille, että sen pitäisi hoitaa esikoisen heräilyt jo, koska toinen syntyy ihan pian. Ja se selvästikin on toiminut, viime yönä hän pomppas ylös joka kerta kun esikoinen vähänkin inahti, mä sain ihan sanoa sille, että älä mene, se rauhoittuu itsellään muutamassa sekunnissa. Aamulla kuitenkin mies kyseli multa, että jouduinko heräilemään esikoisen itkujen takia yöllä, ja sanoi, että on se kumma, kun hän ei niihin herää ollenkaan. Eli vaikka oli kyllä ihan menossa jo rauhoittamaan esikoista, niin minkäälaista muistijälkeä siitä ei jäänyt... :D

Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:

Meillä ihan sama homma. Eiköhän se oo ihan korvien välissä jossain alitajunnassa, että koska tarvii ja koska ei tarvii herätä siihen vauvan itkuun...

Meillä kävi kerran niin että mä leivoin alakerrassa ja mies oli lasten kanssa nukkumassa. Vauva alkoi itkemään ja ääni vaan koveni, aattelin eka että onkin kiukkuisena nyt pieni...hetken päästä menin kattoon niin mies kuorsas sängyssä ja vauva oli aika kärttyisenä pinniksessään. :whistle: Harmitti kyllä ukkoa aamulla kun kerroin.

Kyl meillä mies on reagoinu ja reagoi edelleen jos poika itkee yöllä. Jostain hälläristä se vaan oottaa ett'ä loppuu, mut lapsen itku panee nousemaan ja katsomaan vaikka minäkin olisin hereillä.

:laugh: :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja Kippuravarvas:
Alkuperäinen kirjoittaja Roona82:

Meillä kävi kerran niin että mä leivoin alakerrassa ja mies oli lasten kanssa nukkumassa. Vauva alkoi itkemään ja ääni vaan koveni, aattelin eka että onkin kiukkuisena nyt pieni...hetken päästä menin kattoon niin mies kuorsas sängyssä ja vauva oli aika kärttyisenä pinniksessään. :whistle: Harmitti kyllä ukkoa aamulla kun kerroin.

Leivotko useinkin öiseen aikaan? :xmas:

Hrhhrhr.. melkein hauskaa.

Miehet taas reagoivat ääniin, jotka viittaavat koko perheeseen kohdistuvaan uhkaan."

Ei kannata näytellä itseäänkin tyhmempää.

Hrhhrhr.. melkein hauskaa.

Miehet taas reagoivat ääniin, jotka viittaavat koko perheeseen kohdistuvaan uhkaan."

Ei kannata näytellä itseäänkin tyhmempää.

En nyt ymmärtänyt sun pointtias, mut mun pointti oli se, että kolmanneksi eniten miesten unta häiritsee häiritsevästi pörisevä kärpänen ja sitten tekstin lopussa kerttotaan että miehet reagoivat ääniin, jotka viittaavat koko perheeseen kohdistuvaan uhkaan.

Yhteistyössä