Vauvan istuminen/istuttaminen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Oletteko istuttaneet vauvaa ennen kuin vauva alkaa itse istua? Meillä huuto oli ihan mahdotonta, kun ei lattialla päässyt liikkeelle, mutta kun alettiin istuttaa typykkää, niin johan helpotti. Nyt sitten uusimmassa Vauva-lehdessä joku lastenlääkäri kirjoitti, että vauvaa ei saisi ollenkaan istuttaa, ennen kuin hän itse menee istualleen. Kuitenkin neuvolassa sanottiin jo pari kuukautta sitten, että tyttö on valmis istumaan.

Olen antanut istua vasta sitten kun lapsi on itse alkanut olla siihen valmis , eli en koskaan itse laittanut istumaan.
Aika nopsaan lapset oppivat, meillä n. puoli vuosikkaana jo.

Tyttö rupes itse ponkasee istumaan ja seisomaan sylissä. En tienny mitään mistään suosituksista enkä olis pahemmin välittäny. Mulle oli selvää se, että vastasyntynyttä ei istuteta ja anneta retkottaa ihan miten hyvänsä, mutta jos tyttö istui mulla sylissä vähän vanhempana (en nyt muista ikää, muutaman kuukauden ikänen varmaan) niin oli hyvin tuettu ja jäntevä, ei retkottanu ihan miten tahansa. Itsekseen alkoi istumaan vasta n 6-7 kk iässä. Sylissä köllötteli enemmän tai vähemmän pystyasennossa kuitenkin jo aikasemmin.

Alkuperäinen kirjoittaja sade:
Olen antanut istua vasta sitten kun lapsi on itse alkanut olla siihen valmis , eli en koskaan itse laittanut istumaan.

Mutta siis menikö sun lapset siinä vaiheessa itse konttausasennon kautta istumaan? Meidän tyttö on 7kk ja nyt parin viikon ajan ollaan annettu istua itsekseen. Mutta ei vielä osaa tuota, että itse menisi istualleen konttausasennon kautta.

Alkuperäinen kirjoittaja ninaTT:
Tyttö rupes itse ponkasee istumaan ja seisomaan sylissä. En tienny mitään mistään suosituksista enkä olis pahemmin välittäny. Mulle oli selvää se, että vastasyntynyttä ei istuteta ja anneta retkottaa ihan miten hyvänsä, mutta jos tyttö istui mulla sylissä vähän vanhempana (en nyt muista ikää, muutaman kuukauden ikänen varmaan) niin oli hyvin tuettu ja jäntevä, ei retkottanu ihan miten tahansa. Itsekseen alkoi istumaan vasta n 6-7 kk iässä. Sylissä köllötteli enemmän tai vähemmän pystyasennossa kuitenkin jo aikasemmin.

Näin mekin tehtiin.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Mutta siis menikö sun lapset siinä vaiheessa itse konttausasennon kautta istumaan? Meidän tyttö on 7kk ja nyt parin viikon ajan ollaan annettu istua itsekseen. Mutta ei vielä osaa tuota, että itse menisi istualleen konttausasennon kautta.

osaako lapsi itse istua pystyasennossa? se taitaa olla oleellisinta, siksi ettei selkäranka siis ole mutkalla, kun väkisin istutetaan. meidän vauva ainakin istui 7kk iässä ihan suorassa, muttei osannut siihen asentoon itse kuitenkaan mennä.

Alkuperäinen kirjoittaja hmm:
Alkuperäinen kirjoittaja ap:

osaako lapsi itse istua pystyasennossa? se taitaa olla oleellisinta, siksi ettei selkäranka siis ole mutkalla, kun väkisin istutetaan. meidän vauva ainakin istui 7kk iässä ihan suorassa, muttei osannut siihen asentoon itse kuitenkaan mennä.

Nimenomaan osaa. Sen perusteella neuvolassakin jo sanottiin pari kuukautta sitten, että saa istua. Jäin nyt sitten vain miettimään, että tarkoittivatko kenties että syöttötuolissa tai jotain, kun sen lastenlääkärin kirjoituksen näin. Ehkä se sitten oli vain hänen oma mielipiteensä.

Joo, konttausasennosta istumaan, tosin konttamistahan se on mennä taaksepäinkin, sillä aika harvinaista mutta meidän lapsista kaksi kuudesta harrasti takaperin menoa.
Kyllä minä muistelen, että esim. syöttötuolissa istuivat hyvin terhakkaasti selkä suorana itse (siihen laittaen tietenkin) ja lattialla pyörähtäen istumaan kun olivat konttaamaan lähteneet.
Konttaaminen aloitettu joskus jopa aikaisemmin ja ryömimiset jääneetkin osalta kokonaan pois.

Meillä pojat oppineet istumaan nopeammin kuin tyttöset, en tiedä syytä siihen.
Seuraavaksihan teillä alkaa odottaminen , milloin tyttö lähtee kävelemään? Onko teillä monta pienokaista?

Yhteistyössä