Vauvan ihottuma ilmestyi kun kiinteät aloitettiin

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neeh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neeh

Vieras
Vauvani oli täysimetyksellä 6 kk saakka, jolloin sitten aloitettiin kiinteät. Ensin bataatilla, josta laajennettiin kukka- ja parsakaaliin. Pikkuhiljaa alkoi kuitenkin tulla ihottumaa jalkataipeeseen ja muutenkin raajoihin. Rasvaus ei auttanut, ja nyt on tultu siihen, että aloimme jo karsia muutenkin niukasta ruokavaliosta. Tällä hetkellä vauva saa kaurapuuroa, luumua, parsakaalta, kesäkurpitsaa ja possua. Ja iho ei parane. Jätin itsekin maitotuotteet paria juustosiivua lukuunottamatta pois jo pari viikkoa sitten, kunnes pari päivää olen ollut ilman niitäkin. Suklaata en ole myöskään syönyt viikkoihin.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa ja miten olette toimineet? Olen kuullut että pienten allergiatestit eivät aina näytä totuutta. Entä voisiko hampaidentulo olla syynä ihottumaan`? Olen valtavan stressaantunut kun ei tähän tule mitään selvyyttä... (Itselläni oli lapsena maitoallergia ja atooppinen iho, mutta molemmat vaivat hävisivät ennen kouluun menoa.)

Alkuperäinen kirjoittaja neeh:
Vauvani oli täysimetyksellä 6 kk saakka, jolloin sitten aloitettiin kiinteät. Ensin bataatilla, josta laajennettiin kukka- ja parsakaaliin. Pikkuhiljaa alkoi kuitenkin tulla ihottumaa jalkataipeeseen ja muutenkin raajoihin. Rasvaus ei auttanut, ja nyt on tultu siihen, että aloimme jo karsia muutenkin niukasta ruokavaliosta. Tällä hetkellä vauva saa kaurapuuroa, luumua, parsakaalta, kesäkurpitsaa ja possua. Ja iho ei parane. Jätin itsekin maitotuotteet paria juustosiivua lukuunottamatta pois jo pari viikkoa sitten, kunnes pari päivää olen ollut ilman niitäkin. Suklaata en ole myöskään syönyt viikkoihin.

Onko kenelläkään ollut vastaavaa ja miten olette toimineet? Olen kuullut että pienten allergiatestit eivät aina näytä totuutta. Entä voisiko hampaidentulo olla syynä ihottumaan`? Olen valtavan stressaantunut kun ei tähän tule mitään selvyyttä... (Itselläni oli lapsena maitoallergia ja atooppinen iho, mutta molemmat vaivat hävisivät ennen kouluun menoa.)

Taiveihottumaan kyllä voi ilmetä monista muistakin syistä kun ravinnosta. Eipä nuo mainitsemasi ole kovin yleisiä allergeeneja. Lehmänmaito aiheuttaa yleensä ohessa suolistohäikkää. Tosin porsaan lihassa on usein sellaisia kasvuhormoneja että niistä seuraa monelle atooppista ihottumaa. Minulla on ystäviä joiden kummalliset iho-oireet on kadonnut vain lopettamalla sianlihan kokonaan. Anna tilalle jotain muuta lihaa tai lintua, tai kokeile luomulihaa.

Oletko myös varma ettei herkkäihonen lapsi kehitä ihottumaa vaan ihan kosteuden takia kun on ollut lämmintä säätä? Meillä ainakin jos jää kosteaksi, tulee ihottumaa. Pitää kuivata hyvin.
Ja ihottumaa hoidan kamomillavoiteella.

Itse kyllä jättäisin ekana sen possun pois ja korvaisin jollain muulla. Ja porkkanaa enemmän, auttaa ihoon nyt kun aurinkoakin piisaa. Itselläni oli atooppinen iho ja keväisin lapsena tuli ihottumaa. Lääkärin ohje silloin oli syödä porkkanaa. Hyvin tepsi. Missähän vaiheessa se porkkana vaihtui kortisoneihin ym lääkkeisiin... :)

Toivottavasti syy löytyy

Alkuperäinen kirjoittaja neeh:

Vinkkinä, et kaksplussan sivulla on aktiivista keskustelua allergioista, sieltä saat varmaan hyvin neuvoja. Ja jos kovin stressaa niin varaa aika lasten allergialääkäriltä. Jos vauva ei oireillu imetyksen aikana niin tosi hyvä. viljat voi olla sellasia, jotka aiheuttaa allergiaa, joten ehkä karsisin sen pois.

Nuo taiveihottumat etenkin polvissa ja nilkoissa ovat aika yleisiä, eikä niiden takana tarvitse olla allergiaa kuten tuossa edellä jo sanottiinkin. Jos ihottumat ovat kovin laajoja, niin sitten kannattaa ottaa yhteys lasten allergologiin. Itse ei kannata alkaa ruokavaliota supistaa, sillä vaikka kyse olisi allergiasta, niin nykysuosituksen mukaan siedätys (jos oireet eivät liian vaikeita) on parempi allergian poismenon kannalta kuin välttäminen. Pelkkä rasvaus ei ole meilläkään auttanut yksinään, vaan ihottuman täytyy saada ensin rauhoittua ja tähän hydrokortisonivoide on tuonut meille avun. Yli kolme kuukautta (7 kk alkaen) ollaan rasvattu tytön jalat hyvin, joka peppupesun jälkeen ja kortsonia käytetty jaksottain. Polvitaipeet ovat nyt täysin parantuneet, mutta nilkat vaativat kortisonia vieläkin. Inhottavia ovat nämä ihottumavaivat :-(

Yhteistyössä