Vauvan ihonhoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "äiti"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ä

"äiti"

Vieras
Mietin, että teenkö väärin ja olenko ihan kummajainen. Meillä siis vauva, jolla on punainen tukka ja sen mukainen ihotyyppi. Todella herkästi punoittaa jos vaikka vähän karkeammalla pyyhkeellä pyyhkii jne. Iho on kuitenkin pehmeä ja hyvä, ei karheumaa eikä pysyvää punoitusta missään, hyvin pian kun vaipan riisuu niin vaipan painamisen aiheuttama punoitus häipyy. Laitan joka peppupesun yhteydessä talkkia, sekä kylvyn jälkeen laitan talkkia myös muihin poimuihin, esim. kainaloihin. Joskus kun en ole pariin päivään laittanut, iho alkaa kovasti punoittaa ja karheutua ja silloin laitan sinkkivoidetta.

Nyt kuitenkin ystäväni syytti minua ihon ylihoitamisesta, ei ole kuulemma hyväksi noin paljoa laittaa "kemikaaleja", hän itse ei käytä rasvoja ollenkaan. Karheumaan pistää kuulemma voita(?!). Hänen lapsellaan on huomattavasti huonompi iho kuin minun lapsellani, mutta se on kuulemma normaalia ja iho oppii korjaamaan itse itseään.

Mielestäni ihoa ei ole järkeä päästää huonoon kuntoon, hautuneet poimut on tosi epämukavat aikuisellakin, saati sitten pikkuvauvalla. Olenko nyt ihan ylihysteerinen?

Mulle on sanottu, että jos ihossa ei ole mitään oireita niin ei pitäisi pistää mitään. Mutta kyllä mä laittaisin ja laitankin jos punoittaa tms.

Sitten sulle kysymys vauvan punatukkaisuudesta. Onko minkä ikäinen vauva? Mun vauva on pian 6 viikkoa ja hänellä on myös punainen tukka, mutta onkohan vaan jotain syntymätukkaa? Mun isän puolelta joillakin kyllä on punaiset hiukset..

Mulle on sanottu, että jos ihossa ei ole mitään oireita niin ei pitäisi pistää mitään. Mutta kyllä mä laittaisin ja laitankin jos punoittaa tms.

Sitten sulle kysymys vauvan punatukkaisuudesta. Onko minkä ikäinen vauva? Mun vauva on pian 6 viikkoa ja hänellä on myös punainen tukka, mutta onkohan vaan jotain syntymätukkaa? Mun isän puolelta joillakin kyllä on punaiset hiukset..

Meillä 6kk, lapsen isällä myös punaiset hiukset. Punapigmentti on kyllä sellainen, että näkyy herkästi pikkuvauvan hiuksissa, jos sitä on. Voi olla, että vaalenee iän myötä.

Kuumimmat

Yhteistyössä