vauvan huulijänne/kielijänne kireä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tinka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tinka"

Vieras
mistä johtuu että joillain vauvoilla on liian kireä kielijänne tai huulijänne?

voidaanko tuollaisia korjata. Huomaako hammaslääkäri nämä viat jos ei ole itse varma onko lapsella sellainen. epäilen vahvasti..

En tiedä mistä johtuu. Mistä epäilet vauvalla sellaista? Tunnen erään jonka vauvalla oli kireä kielijänne ja vauva ei pystynyt kunnolla imemään tissiä. Tätä ei edes sairaalassa huomattu, vaan vasta kun vauva oli kotiutunut äitin kanssa sairaalasta ja huusi huusi huusi ja huusi kotona :( terveydenhoitaja oli kotivierailulla käynyt ja lähettänyt äidin ja vauvan takaisin sairaalaan. Tämä tuttava asuu saksassa.

Meidän neidillä oli kireä kieli jänne eli kielen alla oleva jänne oli kielen kärkeen asti kiinni ja aina kun hän työnsi kielensä ulos niin ala huuli kääntyi alaspäin eikä kieli tullut kunnolla ulos suusta. neiti oli hieman alle vuoden ikäinen kun se nipsastiin kevyessä nukutuksessa. Puhe viivästy noin vuodella koska sen jälkeen kun tuo jänne oli nipsaistu niin sen jälkeen hänellä tuli se ns pärinä kausi joka yleensä on hieman alle puoli vuotiaalla. Imetin vuoden eli sitä se ei meillä onneksi haitannut.

Mulla itselläni on kireä kielijänne. Se kai huomattiin aika heti, koska mullakaan ei rinnasta imeminen onnistunut. Mun syntymän aikaan sille ei kuitenkaan mitään tehty eikä se elämää ole haitannut sen jälkeen millään tavalla. No, kieltä en pysty näyttämään, koska se ei tule ulos suusta, mutta liekkö tuo suuri haitta? Nyt aikuisiällä yksi lääkäri kerran ehdotti, että nipsauttaa sen "muiden toimien" ohella. En antanut :)

[QUOTE="jepulis";24915802]Meidän neidillä oli kireä kieli jänne eli kielen alla oleva jänne oli kielen kärkeen asti kiinni ja aina kun hän työnsi kielensä ulos niin ala huuli kääntyi alaspäin eikä kieli tullut kunnolla ulos suusta. neiti oli hieman alle vuoden ikäinen kun se nipsastiin kevyessä nukutuksessa. Puhe viivästy noin vuodella koska sen jälkeen kun tuo jänne oli nipsaistu niin sen jälkeen hänellä tuli se ns pärinä kausi joka yleensä on hieman alle puoli vuotiaalla. Imetin vuoden eli sitä se ei meillä onneksi haitannut.[/QUOTE]

p.s minulta itseltäni on tuo jänne leikattu eka luokalla koska en oppinutsanomaan r kirjainta

[QUOTE="öööö";24915846]Jos kielijänne on kireä, on vauvan kielenpää vähän sydämen mallinen. Yleensä sitä ei leikata, koska se voi helposti kuulemma kasvaa uudestaan umpeen.[/QUOTE]

no kyllä suositeltiin leikkausta ennen kun alkaa puhumisen opettelu. ja meillä neidille tuli tuo vekki kieleen niin kuin jänne olisi vetänyt sitä takaisin suuhun. ensin olisivat halunneet vaan napsaista sen mutta en antanut ilman kevyttä nukutusta koska ei hän muutenkaan antanut katsoa helpolla suuhunsa.. Hyvin parani tuo haava.

vauvalla on ylähampaissa rako ja huulijänne alkaa ihan ikenen alusta ja vaikea pestä hänen hampaita. ei anna koskea ylähampaisiin.

alhaalla kielesssä näkyy myös jänne, en tiedä onko liian kireä. imetys ei oikein onnistunut, vauva pystyy kyllä työntämään kieltä ulos mutta mietin vain että vaikuttaako puheeseen. vielä ei ole sanoja tullut..

eka hammaslääkäri tulossa ja täytyy varmaan kysellä näistä. neuvolassa ei ole mitään osanneet sanoa

Meillä vauva 1kk vanha ja syöminen hankalaa. Nyt vasta alettu asiaa sairaalassa tutkimaan, mutta itse olen koko ajan kireää huulijännettä epäillyt. Sitä tosin en tiedä miten se hoidettaisiin pois vauvalta, puudutuksella(?) onko tietoa kellään, entä parantumisesta?
Itsellä napsahti joskus huulijänne kouluiässä poikki itsestään ja ei ole takaisin kasvanut...

Yhteistyössä