Vauvan hoitoon liittyviä ennakkoluuloja ja pelkoja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja santtu AMK
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

santtu AMK

Vieras
Olen sairaanhoitajaopinnoissani loppusuoralla ja teen turkimusta (opinnäytetyötä) ensisynnyttäjien kokemista peloista terveen vastasyntyneen hoidossa. Eli tarkoituksenani on saada tietoa nimenomaan ensimmäisiä päiviä kotona täysiaikaisena syntyneen vauvan kanssa viettäviltä ensisynnyttäneiltä äideiltä. Kun olen etsinyt lähdemateriaalia ja tehtyjä tutkimuksia, olen löytänyt vaan synnytyspelkoja käsitteleviä ja ennenaikaisesti syntyneiden lasten hoitoon liityviä pelkoja - käsitteleviä tutkimuksia, keskusteluja, kirjoja ym.

Tavoitteena on tehdä kirjallinen avoin haastattelulomake, missä äidit voivat omin sanoin kertoa mikä lapsen hoidossa herätti kysymyksiä. Olisiko teillä ideoita lähdemateriaalin käyttöön (mistä löytyisi ns. luotettavaa lähdemateriaalia)? Olisitteko vaikka itse valmis vastaamaan kysymyksiin, esim. jos laitan kysymykseni tänne nettiin ja osoitteen, mihin voitte kirjalliset vastaukset lähettää?

No kyllä sinun täytyy ihan itse päättää miten "tutkimuksen" toteutat. Tutkimuksia on tehty kautta aikojen, vaikka kuinka paljon. Mene nyt kipin kapin kirjastoon tutustumaan mitä tiedonkeruumenetelmiä muut ovat käyttäneet, enkä tarkoita nyt mitään kaupunginkirjastoa. Hieman vaivaa täytyy nähdä! Ottappa nyt sitten myös huomioon tutkimuksen luotettavuus. Enkä tarkoita nyt mitään henkilötietoja.

Höh jaa, no todella vaikealta tuo lähdemateeriaalin löytäminen vaikuttikin. No heti pelkästään googlettamalla löysin yhden opinnäytetyön, mikä oli tehty hyvin samanlaisesta aiheesta. Olisiko ehkä paikallaan vaikka tutustua siihen?! Voisit saada "helposti" vaikka lähdemateerialia, uskoisin että olisi paljon lähdevinkkejä tuossakin tutkimuksessa, mitä sinäkin voisit käyttää!

No ethän ole tutkijaksi ryhtymässäkään, joten samapa tuo. Tutustu nyt todella vaikka aluksi muihin samankaltaisiin opinnäytetöihin, niin pääset alkuun ja löydät lähdemateriaalia.

Ap vaihtaa varmaan aihetta, niin ilkeämielisiä äitejä löytyy taas, jotka googlettamalla ratkaisevat kaikki tutkimuksellisest ongelmat ja ryhtyvät vieläpä opinnäytetyöntekijän ohjaajiksi. Hieman nöyryyttä, äidit.

Itse vastaisin mielelläni.

HMP:lle : Opinnäytetyö ei käy lähdemäteriaalina. Tiedoksi vain.. (Mutta opinnäytetyön lähdekirjoja voi käyttää :-)))) )
AP:lle : Uskon, että varmasti saat osallistujia (myös asiallisia). Laita vain lomake nettiin!

Nyt olen soittanut puheluja ja kysellyt eri järjestöistä, eli nk. mennyt lähteiden aivan alkujuurille ja homma alkaa luistaa ja mennä eteenpäin taas :) Googlettamalla toki löytyykin tietoa, mutta onkohan niin luotettavaa, kun tutkimuksen lähteeksi käyvät ainoastaan faktakirjoitukset tms. Ellei Googlen avulla löydetystä tekstistä löydy, että se on virallinen, jonkin asiantuntijan kirjoittama, niin en ryhdy edes arvailemaan. Wikipedia tästä esimerkkinä kaikista huonoin, ja jotkut siihen sortuvat ja saavat pahimmassa tapauksessa väärää tietoa. Netti on pullollaan tietoa, mutta onko siihen luottamista.
Toisekseen, paljon on tehty kirjoja, missä käsitellään kys. aihetta, mutta teoriaosuudessa kun ei saa käyttää omaelämänkerrallisia tai koottuja kertomuksia -käsitteleviä kirjoja. Ainoastaan faktakirjallisuus käy. Ja tästäkin tuli ongelmia, paljon löytyi hyviä kirjoja, mutta niissä on käytetty samoja lähteitä, jtn palasin lähteiden alkujuurille ja nyt voin sanoa että teksti alkaa pikkuhiljaa olemaan sitä mitä kaivataankin, asiantuntevaa.
Jottei tää nyt ihan valittamiseks mene, niin ONT on hyvällä mallilla nyt. Ja ne äidit jotka vastasivat olevansa kiinnostuneita vastaamaan, niin opettajan kanssa keskustelen vielä, onko netti paras vaihtoehto kerätä tutkimusaineistoa. Jos se käy, mietin miten kyselyn voisi tätä kautta parhaiten toteuttaa, jotta vastaukset olisivat edelleen anonyymeja, ei siis kenenkään nimiä näkyvissä tai muitakaan yhteystietoja. Kiitos kaikille innostuneille. Toivottavasti tämä onnistuu tätä kautta ja saan paljon hyviä vastauksia, joista analysointi onnistuu :)

-kiitos-

Yhteistyössä