Vauvan hoito

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Neuvolassa ja perhevalmennuksessa sanottiin, että vauvan voi kylvettää vaikka joka päivä jos haluaa, mutta kerran viikossakin riittää. Mielipiteitä? Mun mielestä vauvan herkkä iho ei välttämättä kestä, jos kylvettää joka päivä. Mä luulisin, että riittäisi jos kylvettäisi 2-3 kertaa viikossa tai katotaan sitten, mikä käytännössä näyttää toimivan.

Entäpä sitten korvien takaa, varpaiden välit, silmien ym. puhdistus päivittäin? Tämä on kuulemma suositus, mutta kuinka moni oikeasti tekee näin? Onko täysin välttämätöntä? Tarviiko puhdistaa, jos ei ole silminnähtävästi likainen?

Eikö maalaisjärki riitä enää? Ihmetyttää hieman nämä kaikenmaailman suositukset, että pitääkö ihan aamusta iltaan käyttää aikaa siihen, että tutkii vauvan päästä varpaisiin ja hoitaa kaikki mahdolliset yksityiskohdat.

Ehdottomasti KERRAN VIIKOSSA! Ei yhtään enempää. Näin olen tehnyt molempieni kohdalla ja näin mua on myös neuvottu tekemään, sekä synnärillä että neuvolassa. Ja pelkällä vedellä pari ekaa kuukautta. Kummallakin iho aivan priimaa ollut aina :)

Ja siis peppu tietty pestään kakan jälkeen joko vedellä tai jos pienempi kakka niin kosteuspyyhkeillä ja vaikkei kakkaa olisikaan niin alapesu aamuin illoin. Mutta kokokylpy siis kerran viikossa.

mulle neuvottiin pesu kerran viikossa ja ammeen pohjalle "pesuaineeksi" 15cm pituinen "pötkö"kosteusvoidetta.kylpyöljy tekee vauvan liian liukkaaksi ja pesunesteet vastasyntyneelle liian voimakkaita.

[QUOTE="sara";28950182]mä pesin kerran viikossa,pojalla oli kuiva iho.Kaulapoimut ja kädet+kasvot joka päivä.Peppua nyt tuli pestyä kakkojen yhteydessä päivittäin.[/QUOTE]

Näin mennään meilläkin.

Kainaloon varsinkin kertyy kaikkea möhnää ja iho alkaa jo päivässä punoittaa, jos sitä ei putsaa kunnolla. Eli meillä käydään aamuin illoin kaulapoimut, korvantaustat, kainalot läpi kostealla pyyhkeellä ja kuivataan. Muut taipeet tarkistan ja napaa putsaan enää vaan, jos se näyttää "likaiselta" (vauva muutaman kuukauden vanha). Pukluthan valuvat selällään maatessa suoraan niihin kaula- ja niskapoimuihin, että kyllä ne kannattaa käydä läpi joka päivä. Käsiä putsaan paljon, se kiinni oleva nyrkki alkaa haista aika myrkylle, kun vauva sitä imeskelee ja sinne jää kaikkea nöyhtää vaatteista.

Silmiä en oo putsaillut, kun eivät rähmineet koskaan. Esikoisella rähmi ja niitä putsattiin silloin alkuun päivittäin. Kylpyyn noin kerran viikossa. Vauvalla on hyvä iho, mutta me ollaan laiskoja kylvettäjiä :D Alapesut teen aamuin illoin ja annan samalla vähän ilmakylpyjä, varsinkin aamulla.

Meillä taas iho pysyy parempana kun kylpee tiheämmin. 4 kk käy kylvyssä noin jokatoinen päivä. Laitan kylpyveteen ceridal öljyä niin tekee iholle tosi hyvää ja saa kunnolla putsattua kaikki ihopoimut.

Kyllä se vauva opettaa jos jossain menee pieleen. Se alkaa haista ja iho menee huonoon kuntoon jos ei sitä hoida.

Välillä tuntuu että on helpompi upottaa koko vauva kylpyyn sen sijaan että kävis ihopoimuja yks kerrallaan läpi. Kaikkien vauvojen iho ei (eikä kaikkien äitien selkä) tietysti kestä päivittäistä kylpyä, mutta useille vauvoille se sopii.

Silmiin kyllä tuppaa kertynään rähmää jos ei niitä pyyhi. Mutta jos sun vauvalle ei kerry niin mitä niitä turhaan pyyhkimään. Ihopoimuihin kertyy maitoa ja hikeä jne ja ne kyllä ärtyy helposti jos ei niitä puhdista tavalla tai toisella, mutta huomaat kyllä itsekin kokeilemalla mikä on sopiva puhdistusväli.

ihan pienenä kylvetin kerran viikossa, ihoa siistin noin jokatoinen päivä. jossain 4kk paikkeilla aloin kylvettää 2krt viikossa. nyt vauva 1v ja käy sne 2krt viikossa kylvyssä

Meillä kylpy 2 krt viikossa (veteen laitan hieman öljyä) ja aamuin illoin puhdistuspyyhkeellä pyyhitään korvantaukset, kasvot, kaulapoimu, kainalot ja kädet. Todella hyvä iho vauvalla, oikein kehuja saanut joka otteeseen siitä.

Meilla lapset nyt 3v3kk ja 1v5kk ja molemmat on kylla kylpeneet syntymastaan saakka joka paiva (joskus reissussa ehka otettu pikasuihku tai kipeena jaanyt valiin, mutta muuten).

Meilla ollut ihan suositus, asutaan keski-euroopassa. Ja tosiaan, mun mielesta helpompaa ja nopeampaa kuin erikseen pesta kasia, naamaa, kaulaa, kainaloa ja pyllya.. Meilla kylla molemmat tykkaa kovasti kylpemisesta, joten ehka senkin takia se kuuluu iltarutiineihin. Aamulla ja paivan mittaan muuten sitten pestaan naamaa, kasia ja pyllya tarpeen mukaan.

Tosiaan, molemmilla on kylla ollut ihan refluksia sen ekan vuoden, etta senkin takia kylla on pesty aika runsaasti. Mutaa mun korvaan kerta viikkoon kuulostaa suoraan sanottuna aika kamalalta!

Meillä on sama rytmi nyt 2,5kk vauvan kanssa, kuin mikä aloitettiin esikoisen kanssa 5v sitten: joka toinen päivä suihku ja kerran viikossa kylpy. Tässä välissä sitä tietysti tulee pestyä kakkapyllyä ja sit pesulapuilla tai kosteella harsolla kaulapoimut, kädet, korvantaustat ja varpaan välit ja kasvot. Niin ja silmät päivittäin kertaalleen ainakin, on vuotavaista sorttia. Juu, ja käsiä, jotka nyt on enemmän suussa kuin muualla niin useamman kerran päivässä tulee pyyhkäistyä ja kuivattua.

Kyllä mäkin päivittäin otin silmät ja poimut+kädet. Poimuihin äkkiä kertyy nöftää jne ja etenkin kaula alko äkkiä punottaa ellei säännöllisesti putsannu. Kokopesu 1-2krt/vko ja hyvä iho. Isommalla vauvalla kylpyjä oli useamminkin.

[QUOTE="vieras";28950160]Neuvolassa ja perhevalmennuksessa sanottiin, että vauvan voi kylvettää vaikka joka päivä jos haluaa, mutta kerran viikossakin riittää. Mielipiteitä? Mun mielestä vauvan herkkä iho ei välttämättä kestä, jos kylvettää joka päivä. Mä luulisin, että riittäisi jos kylvettäisi 2-3 kertaa viikossa tai katotaan sitten, mikä käytännössä näyttää toimivan.

Entäpä sitten korvien takaa, varpaiden välit, silmien ym. puhdistus päivittäin? Tämä on kuulemma suositus, mutta kuinka moni oikeasti tekee näin? Onko täysin välttämätöntä? Tarviiko puhdistaa, jos ei ole silminnähtävästi likainen?

Eikö maalaisjärki riitä enää? Ihmetyttää hieman nämä kaikenmaailman suositukset, että pitääkö ihan aamusta iltaan käyttää aikaa siihen, että tutkii vauvan päästä varpaisiin ja hoitaa kaikki mahdolliset yksityiskohdat.[/QUOTE]

Kyllä nää päivittäiset putsit on ihan paikallaan. Poimut jne. Sen sanoo jo maalaisjärkikin. Se ei vaadi silminnähden likaa että alkaa ärtyä.

Kylvetetty 2krt/vko, noin niinkun suurinpiirtein.
Jos joku kohta on alkanut haiskahtaa, niin sitten ollaan putsattu kylpyjen välissäkin.
Iho on ollut ihan ok. kunnossa. Meillä vaan on jotain ihon kuivuutta olemassakin, myös minulla, niin ollaan sitten laitettu öljyä kylpyveteen + päänahkaan ja rasvattu ihoa jonkun verran

Yhteistyössä