Vauvan flunssasta ja kuivumisesta...

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja huolestunut äippä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

huolestunut äippä

Vieras
Vauvalla nyt ikää kolme viikkoa. Reilun viikon jo ollut räkäinen ja niistetty tosi ahkerasti. Hengitys rohisee tosi pahasti ja välillä ihan yökkii limaa. Kuumetta ei ole ollut.

Tänään aloin epäilemään, ettei saisi tarpeeksi imettyä maitoa... Vaippaa on vaihdettu vaan kolme kertaa tänään eikä kakkaa ole ollut yhdessäkään vaipassa. Onkohan tuo nyt kuivunut? Aukile ei mun mielestä kovin pahasti ole kuopalla ainakaan.

Pitäisköhän soittaa huomenna lääkärin vastaanotolle vai uskaltaako tuon kanssa odottaa viikonlopun yli?

Ehdottomasti lääkäriin huomenna heti aamusta!
Kuivuminen on vakava paikka. Oletko punninnut vauvaa, onko laihtunu? Vaikka ihan normipuntarilla sylissä.

Meillä esikoisella oli vauvana RS-virus ja oireet oli aikalailla samanlaiset, viikon sairaalahoidon vaati, kun pikkuinen oli niin limainen, ettei menny maitoa tarpeeksi alas. Kuivu reppana ja meni äkkiä huonoon kuntoon. 2 päivää vietettiin teholla...

pieni vauva kuivuu todella nopeasti, jos sulla on oikeasti epävarma olo niin mieluummin käytät sen mahdollisimman pian päivystyksessä, vaikka oliskin sitte turha reissu.

Oisko sulla mitään ruiskua vaikka millä voisit laittaa vettä tai maitoa varovasti suuhun? tai ihan lusikalla. Jos se imeminen on kovin vaikeaa.

Mä veisin varmaan heti päivystykseen että saisin varmistuksen ettei ole kuivunut ym. Kyllä tuon ikäisellä pitäisi tulla maitokakkaa ja pissaakin enemmän. Voi pientä, pääsisitkö viemään heti lääkäriin? Noin pieni kun on kyseessä niin kannattaa olla mieluummin ylivarovainen.

hyvä pikatesti kotona on painaa etusormella kevyesti vauvan ihoa, jos jää kuopalle niin on kuiva.

mä lähtisin viemään heti päivystykseen, jos nesteitä ei oo menny oikeastikaan riittävästi niin on kyllä riskaabelia oottaa aamuun.

Viimeksi muokattu:
Kyllä tuo pullosta pystyy imemään. Omaa maitoa on pakastimessa jo onneks varalla. Ajattelinkin antaa nyt pullosta, jos söis vähän paremmin.

Kuinkahan monta vaippaa tuon ikäisellä pitäis kastua päivässä? Noin niinkuin suunnilleen?

meillä käytetään kestojaja sillon aluks niit meni kymmenen päiväs. joka kerta oli kakka. mut se mahan toiminta muuttu vain yksi päivä ja sen jälkeen kerran päiväs kakka tai kerran viikos. kovin yksilöllistä.

vauva oli kans kovin tukkoinen pienestä lähtien. suolavesitipoilla hoidettiin ja nenäfriidalla. nyt kunnon räkätauti ja välil tullu maidot ylös. kuitenkin pirteä ja syö hyvin, ikää koht 4kk.

mut jos vähääkään epäilyttää niin mene lääkäriin viimeistään aamul.

Suostui nyt pullosta ottamaan reilun 40 ml kerralla. Yritän kohta antaa lisää. Jos nyt rauhoittuu tuolla nukkumaan, niin sit odotan aamuun lääkärin kans. Pullosta aattelin antaa yölläkin maidon, tietää sit ainakin paljonko sitä mene...

Tuossa aikaisemmin illalla annoin pullosta n. 60 ml ja on imenyt muutenkin aika tiuhaan tänään, joten nyt ainakin tuntuu siltä, että vointi olisi ihan ok...

Päivystykseen on meillä matkaa melkein 120 kilsaa, joten sinne ei tällasella kelillä pimeässä viitsis turhaan ajella.
Itse en kyllä varmaankaan paljoa nuku, mutta eipä sillä niin väliäkään...

Jos on kovin rohisevainen ja yökkii ni soittaisin lasten päivystykseen tai 112 jos kävisivät kotona kattoon happiarvon vauvasta. Nyt on todella ärhäkkää rs-virusta liikenteessä et mieluummin liian herkästä mitä et vitkutteleen Meil on kans tuo 100km päivystykseen ja ite oon kans sellainen sinnitteliä, mut ihan asiallisia vastauksia oon saanu ku olen soittanu päivystyksestä esim lääkirtys ohjeita!! Eli soita ja kysy mitä ovat mieltä antavat ainaki ohjeet siihen miten pärjätä yön yli

Tyttö rauhoittui nyt vähäsen ja vaippakin oli kunnolla märkä. Kakkaakin oli tullut.

Aamuksi laitoin jo kellon soimaan, että varmasti olen oikeaan aikaan soittamassa lääkärin vastaanotolle...

Ehdottomasti heti aamusta, kun on noin pieni! Alle 2-kuisen kova flunssa pitää aina käydä näyttämässä. Hengittäähän kunnolla (vai tuleeko kylkiin kuopat hengityksen tahdissa, sitten et enää odota yötä)? Yleensä auttaa kun imaistaan röörit puhtaaksi koneella 1-3 kertaa päivässä.

Tulin nyt kertomaan tilanteen... Eli lääkärissä käytiin tänään. Vauvalla on ihan normaali flunssa, lääkäri ei löytänyt mitään muuta. Keuhkot, korvat yms. tutkittu. Nenästä imettiin räkää todella paljon, oli sellasta keltasta, paksua ja liisterimäistä. Kun lopetettiin, muuttui tytön hengitys ja samalla koko olemus rauhallisemmaksi.

Lääkäri käski käydä huomenna uudestaan imemässä, jos alkaa rohista kovin paljon. Viimeistään maanantaina pitää imeä.

Nyt meillä sit syödään koko ajan, ruokahalu palasi kun hengittäminen ja sen myötä imeminen helpottui.

Yhteistyössä