Vauvan epämuodostunut pää

  • Viestiketjun aloittaja Tiivi
  • Ensimmäinen viesti
Tiivi
Käytiin eilen 3,5 kk vauvan kanssa lääkärissä ja täti totesi vauvan pään olevan "aivan epämuodostunut". Järkytys oli suuri, kun huomasin että totta lääkäri puhui. Vauvan pää on lituskainen vasemmalta puolelta. Tämä johtuu siis siitä, että hän kääntää aina nukkuessan, ja muutenkin makuuasennossa ollessaan, päänsä vasemmalle.

Nyt siis pitää opettaa vauva kääntämään päänsä myös oikealla, vaikeaa näin aluksi, kun pää ei sinne suuntaa lauontaisesti käänny ja niska on ilmeisesti kipeä.

Onko jollain vastaavia kokemuksia? Palautuiko vauvan pää normaaliksi ajan myötä? Itsellä on tosi paha mieli siitä, että oon "pilannut vauvan", kun en itse tullut ajatelleeksi että noin voi käydä, enkä itse huomannut että pää on epämuodostunut. Neuvolassakaan ei olla moisesta mitään mainittu.
 
PipariSuu
Alkuperäinen kirjoittaja Tiivi:
Onko jollain vastaavia kokemuksia? Palautuiko vauvan pää normaaliksi ajan myötä? Itsellä on tosi paha mieli siitä, että oon "pilannut vauvan", kun en itse tullut ajatelleeksi että noin voi käydä, enkä itse huomannut että pää on epämuodostunut. Neuvolassakaan ei olla moisesta mitään mainittu.
No aika monilla vauvoilla pää on hieman lituska ties mistä. Kyllä ne päät on aina silti palautuneet normaalin näköisiksi. Älä suotta sitä murehdi! :)

Kaverin lapsella oli täysin takaraivo "lituska" ja sen havaitsi helposti ulkopuolisetkin. Nyt pojan ollessa pian 3v, pojalla on ihan normaali pää.
 
kolmen äiti
voi elämän kevät miten näitä äitejä pelotellaan tuol lekuris... kuinka tollalailla voi edes sanoa!? Kai se täti perusteli sitten sanomansa asian, vai siihenkö se sen diagnoosi jäi... Ja ei kai kukaan voi pilata lastansa, älä semmosia edes ajattele. Vaadi selvitys siltä lekurilta kun kerran tollasia heittelee... niin mä ainakin tekisin...
 
meidänkin esikolla oli takaraivo kuin viivottimella ja vatupassilla vedetty, kun vaikka mitä teki niin aina kampesi takaisin selälleen nukkumaan. nyt poika on 8 ja takaraivo on ihan hyvän näkönen, siksi en jaksa stressata vaikka tämä nuorinkin kääntyy kokoajan selälleen, kyllä se pää vielä muotoutuu pitkän aikaa ja tukka peittää loput...
 
ei omaa kokemusta
Tuttavani vauvan päälle kävi samoin.Hän ei tosin edes yrittänyt kääntää vauvaa nukkumaan eri kyljille,vaan vauva pötkötteli aina selällään pää vasemmalle kääntyneenä.
Tyttö on nyt 4vuotta,ja pää on edelleen lättänä toiselta puolelta.Neuvolassa siitä ei olla sanottu oikeestaan yhtään mitään.Niskan jumittamisesta puhuttiin silloin jotain kun lapsi oli aivan pieni.
Eipä tuosta enää edes oikeestaan huomaa,kun tytöllä on niin paksusti tukkaa päässä.
Haitoista en osaa sanoa mitään,mutta siis pään muoto ei ainakaan tällä lapsella ole palautunut normaaliksi.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Riivinrauta:
Meille muistaakseni ihan neuvottiin että vauvaa tarvii nukuttaa molemmilla kyljillä tasaseen.
Ja joku pikkunen tyyny selän taakse että ei pääse unissaa kierähtämään selälleen ja toiselle kylelle.
Mä kanssa tuin selästä nukkuessa että nukku vuorotellen molemmin kyljin. Mutta meillä oli niin jumissa pojan lihakset että piti päivittäin jumpata myös.
 
Tiivi
Tuli ihan helpotusitku kun luin viestejänne. Oon ollut eilisestä ihan paniikissa ja ajattelin, että tyttö tulee loppuikänsä vihaamaan mua, kun oon aiheuttanut hänelle epämuodostuneen pään. Joo, ehkä kuukausien univajeellakin on jotain tekemistä tän kanssa.
Mutta nyt on helpottunut olo, eli kiitos!!!!
 
Meillä oli kanssa toispuoleinen toi pää. Neuvolasta saatiin lähete fysioterapiaan missä käytiin kerran ja ohjeet nukuttaa toisella kyljellä. Tosi nopeasti"palautui" näillä ohjeilla.
Meillä johtui ihan siitä et pojalla revähti kaulasta lihas imukuppisynnytyksessä.
Nykyään on 6v ja pää ihan sopusuhtainen.
Meillä oli myös takaraivolla sellainen pahkura jonka vuoksi ei selällään suostunut nukumaan ja pienenä päänmalli oli tosi ruma ja paljon mietin et kyllä ne sit koulussa alkaa sen takia kiusaamaan, mutta onneksi se pahkura ei kasvanutkaan samaa tahtia kuin pää joten nyt on tosiaa ihan sopusuhtainen.
 
Meillä oli nelosella takaraivo ihan semmonen "levy", nukkui selällään etkä sä sitä saa käännettyä millään jos toinen päättää että selällään hän nukkuu. Nykyisin kyllä ihan normaalinmuotoinen ja ikää 2v3kk :wave:
 
Meillä oli jonkin verran toispuoleinen kun piti alkuun nukuttaa pääasiassa vasemmalla kyljellä kun synnytyksessä solisluu murtui. Mutta äkkiä se tasaantui kun pääsi nukuttamaan kunnolla toisellakin kyljellä =)
 
Ja kannattaa myös kantaessaan vaihdella asentoja.Jos kantaa aina vasemmalla lapsi jotuu olemaan samassa asennossa eikä saa jumppaa tarvittavasti.Liina on hyvä,siinä asento on ergonominen ja tasapainoinen.

Eli kanniskele myös eritavoin,eri puolilla ja eessä.
Mahallaan ja selällään.

Ja palautuu varmasti,oon nähnyt monia ns epämuodostumia päissä.
Nou hätä!
 
Mun poika tykkäs pitää päätä vasemmalle ja hakeutui aina sille puolen nukkuessaan. Pää oli myös vinossa sinne. Nlalääkäri katsoi pyynnöstäni 2kk neuvolassa ja ohjeisti tukemaan pään myös toiseen suuntaan ja houkuttelemaan leluilla jne. 8kk nlassa katsoi uudelleen ja tilanne oli korjautunut. Nyt kun katsoo tukan ollessa märkä, huomaa vasemmalla puolen kallossa hiukan litteyttä, muttei mitenkään kuivan tukan alta. Vauvan kallo muovautuu vielä 3kk eikä peruuttamatonta olen tapahtunut. Muistaakseni eka neuvolassa meille puhuttiin tuosta että pitäs makuuttaa molemmilla kyljillä ja selällä ettei litisty.
 
äiti
Meillä kans tytöllä pää toiselta puolen lituska ja on hällä muutenkin pään muoto samanlainen kun minulla..Yritin vauvana laittaa vaikka mitä selän taakse mutta aina kampesi itsensä selälleen ja noin 5kk iässä alkoi itse kääntyä jo toiselle kylelleen nukkumaan, mutta epäilen että pää jää vähän toispuoleiseksi kun ei ole enää korjaantunut ja sen näkee aivan selvästi että on toispuoleinen:( Täytyy toivoa että kasvaa oikeen paksu tukka, eikä teini-iässä päätä leikata kaljua..
 
ella-
Se pää jää lituskaksi jos asiaa ei ajoissa hoida kuntoon. Tietyn kehitysvaiheen/iän jälkeen muoto ei enää palaudu, jos on vaan ylläpitänyt sitä lituskaisuutta.
Mutta loppu viimeeks tuo on vain ulkonäkö seikka. Ei siitä lapselle muuta haittaa tule. Kaikillahan pää on hieman erinäköinen, että kyllä tänne maailmaan muutama lituskapäinenkin mahtuu :)
 

Yhteistyössä