Vauvan 4kk puklailusta??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja wiivi84
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

wiivi84

Aktiivinen jäsen
06.06.2005
5 035
0
36
elikkäs 4kk vanha poika jos on esim lattialla tai sängyssä, kääntyy heti mahalleen ja sitten alkaakin se yrjöily. ja kyse ei oo mistää pienestä määrästä vaan toi pulauttelee ihan olan takaa, ja samaa tapahtuu ihan sylissä jne, vaikka edellisestä syömis kerrasta ois useampiki tunti....järkyttävä määrä pyykkiä ja silti ton vaatteet on kokoajan märät

löysä vatsaportti. tai siis refluksi vaiva. meillä ollut esikoisella pahimpana ja loppui (väheni) kun oppi kävelemään. nyt kolmonen puklaa kanssa helposti ja ei sille mitään voi muuta kuin koittaa välttää heti ruoan jälkeen lattialle laittoo, tehonnu meillä parhaiten. lapsille ei tehdä "toimenpiteitä" jos ei vaikuta kasvuun tai kehitykseen.

on siis perinnöllinen vika ja kyse siitä että vatsaportti on liian löysä ja päästää ruoan takaisin päin. meiltä mieheltä leikattu nyt aikuisena jatkuvan närästyksen takia.

mä oon vaan aivan rikki tähän pyykki rumbaan, ja siis ei auta vaikka laittais lattialle vasta 3 tunnin päästä syömisestä pulauttelee silti, ja sitä siis tulee vähän väliä ja ihan vaikka ois vaan sylissäki. toi kyllä kasvaa ja kovaa vauhtia, tosin nyt syöki pikkasen enemmän varmaan just ton pulauttelun takia..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Röyhtäseekö vauva syönnin jälken hyvin?

no mun mielestä joo..täytyy kokeilla röyhtäyttää vähän pidempää ja koitettuu saada pidettyy toi selällee vaikka sitterissä, vaikka seki on nii vaikeeta ku sil on kova hinku masulteen

Meidän lapsi puklaili PALJON aina 1-vuotiaaksi saakka, sitten loppu lähes kokonaan. Ja tosiaan syömisestä saattoi olla yli 2 tuntia, silti puklaili. Kiinteiden aloitus ei muuttanut asiaa juurikaan, sit puklaili ruokia. Liikkeelle lähtö ei vaikuttanu, sit puklaili seisaaltaan. Mitään allergiatesteja tai sellasta ei koskaan tehty, kun paino kerran nousi hyvin, sanottiin vaan et katotaan sit jos ei vuoden ikään mennessä lopu. No sit se vihdoin loppu. Tai saattaa vieläkin (1,5v) joskus röyhtäsyn kanssa jotain tulla, mut tosi harvoin. 5 kertaa päivässä vaatteiden vaihto sillon vauvana oli ihan normi meillä...

Meillä on pian 5kk vauva jolla refluksi...

Kyllä sen tietää jollei oksentelu oon normaalia. Kauanko ollut tuollasta? Tuo on meinaan lääkäriltä saatu tieto että yli tunti syömisen jälkeen oksentaminen runsaassa määrin voi hyvinkin olla refluksia. Onko muita oireita?

Mä sitkeästi pidin kiinni siitä että asiaa pitää selvittää. Meillä myös maitoallergia joten samalla olen tätä asiaa selvitellyt...

Alkuperäinen kirjoittaja wiivi84:

no mun mielestä joo..täytyy kokeilla röyhtäyttää vähän pidempää ja koitettuu saada pidettyy toi selällee vaikka sitterissä, vaikka seki on nii vaikeeta ku sil on kova hinku masulteen

Meillä poika puklaili paljon,jos en saanut sitä kunnolla röyhtäseen.
Kun tuo puklailu teidän vauvalla on noinkin pahaa,niin röyhtäyttämällä sitä ei varmaan pois saa,mutta ainakin vähemmäksi voi saada.
Syökö hän itsensä ehkä van niin täyteen että heittää sit kaikki pihalle,kun mahaan tulee enemmän painetta.Esim just lattialle laitettaessa.
Onko lapsella sellanen puuhamatto(leikkiteline )sen alla vois viihtyä paremmin selällään.

Meillä oli koliikkivauva, joka myös puklaili erittäin runsaasti yli 6 kk ikään asti. Lääkärissä silloin käytiin ihan yksityisellä ja ei ollut mitään vikaa, vaikka olin sitä mieltä, ettei oo normaalia. Sitten vaan kestettiin. Lapsella ei tänäkään päivänä mitään allergioita tms.

Ihan pystyyn vaan ihan jokaisen syötön jälkeen ja ainakin 2 röyhtäytystä on ootettava! Ei ne missään sitterissä tuu. Jos lapsi nukahtaa tissillem on silti röyhtäytettävä kunnolla ja tietysti aina syötön yhteydessäkin monta kertaa. Niin on tehty aina jopa sata vuotta sitten:-)

Mut mitä lapsi (ja äiti) syö, et kertonut vielä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940808

En lukenut vastauksia kiireessä, mutta jos pulauttelee paljon, voi olla refluksi vauvallasi. Minun vauvallani on ollut paha refluksi ja siihen on lääkitystä olemassa, mutta kannattaa viedä asiaan perehtuneelle lastenlääkärille. Valitettavasti refluksista ei kaikki lääkärit tiedä mitään. Meillä ollut useita lääkkeitä, ja nyt Nexium mikä on ollut loistava, muista ei apua.

Meillä on pian 5kk vauva jolla refluksi...

Kyllä sen tietää jollei oksentelu oon normaalia. Kauanko ollut tuollasta? Tuo on meinaan lääkäriltä saatu tieto että yli tunti syömisen jälkeen oksentaminen runsaassa määrin voi hyvinkin olla refluksia. Onko muita oireita?

Mä sitkeästi pidin kiinni siitä että asiaa pitää selvittää. Meillä myös maitoallergia joten samalla olen tätä asiaa selvitellyt...

siis huomasin tän paljon pulauttelun ehkä 3 viikkoa sitten, sitä ennen ei mun mielestä ollu normaalia enempää.

mitä muita oireita??

Alkuperäinen kirjoittaja noh:

Ihan pystyyn vaan ihan jokaisen syötön jälkeen ja ainakin 2 röyhtäytystä on ootettava! Ei ne missään sitterissä tuu. Jos lapsi nukahtaa tissillem on silti röyhtäytettävä kunnolla ja tietysti aina syötön yhteydessäkin monta kertaa. Niin on tehty aina jopa sata vuotta sitten:-)

Mut mitä lapsi (ja äiti) syö, et kertonut vielä:
http://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/1994/19940808

siis tarkotin että röyhtäytyksen jälkeen laitan sitteriin. ja lapsi juo siis tuttelia ja vasta aloitettiin kiinteiden harjottelu

Meillä poika puklaili paljon,jos en saanut sitä kunnolla röyhtäseen.
Kun tuo puklailu teidän vauvalla on noinkin pahaa,niin röyhtäyttämällä sitä ei varmaan pois saa,mutta ainakin vähemmäksi voi saada.
Syökö hän itsensä ehkä van niin täyteen että heittää sit kaikki pihalle,kun mahaan tulee enemmän painetta.Esim just lattialle laitettaessa.
Onko lapsella sellanen puuhamatto(leikkiteline )sen alla vois viihtyä paremmin selällään.

tuosta ähkyyn syömisestä en tiiä, vois olla seki, ku tuntuu et oikeesti syö tosi paljon.

on sellanen puuhamatto josta roikkuu leluja mut kun kääntyy heti kun laittaa makaamaan, samaa yrittää sitterissäki ja välillä on jopa päässy vaikka on vyöt kiinni. tää pikkumies harjottelee jo konttausasentoon menoa ja heiluu siinä

Voin kertoa, kokemuksesta. Mein poika joka nyt 4v, puklasi vuosikkaaksi melkolailla jatkuvasti. Pyykkiä, pyykkiä ka ei tietty mitään kivaa, kun vaihtovaatteet tartti kylään itellekki. Painon kanssa ei ongelmaa, joten lastenlääkäri totesi, että on löysä mahaportti. Puklaaminen voi helpottaa kiinteiden myötä, tai sitten ei. Niinku meillä, apu tuli kun vuosi ikää tuli täyteen. Loppu kun seinään.

Voin kertoa, kokemuksesta. Mein poika joka nyt 4v, puklasi vuosikkaaksi melkolailla jatkuvasti. Pyykkiä, pyykkiä ka ei tietty mitään kivaa, kun vaihtovaatteet tartti kylään itellekki. Painon kanssa ei ongelmaa, joten lastenlääkäri totesi, että on löysä mahaportti. Puklaaminen voi helpottaa kiinteiden myötä, tai sitten ei. Niinku meillä, apu tuli kun vuosi ikää tuli täyteen. Loppu kun seinään.

joku jo tossa mainitsikin että voi olla perinnöllistä..mulla on tosi harvoin närästystä, paitsi raskaus ajat oli 24/7 närästystä ja ruoat nous ylös, piti nukkuakki istualteen ja siltikää ei auttanu, saatoin herätä siihen et yrjöt ja mahahapot tuli suuhun

Yhteistyössä