Hei!
Itselläni on nyt puoli vuotias tyttö ja hän on nukahtanut 5 kk iästä alkaen itsekseen omaan sänkyyn. Minun ei tarvinnu pitää mitään unikoulua vaan siirtymvaihe tapahtui pikkuhiljaa.Alkuun hän nukahti tissille ja siirsin siitä nukkumaan. Syötin siis istualleni. Sitten rupesin syöttään makuuasennossa rauhallisessa tilassa makuuhuoneen sängyllä ja siitä siirsin tytön omaan sänkyyn. Pikkuhiljaa pyrin siihen, että tyttö on puolinukuksissa. Pidin tytön aina sellasen aika "tukevan" peiton päällä, jotta siirto oli helppoa niin ettei hän herännyt. Samoin hänet oli sitten yöllä helppo nostaa peitolla viereen ja imettää ja laittaa takas omaan sänkyyn, kun peitosta sai tukevan otteen
Pian kävi niin, että tyttö ei enää nukahtanutkaan tissille ja pidin häntä jonkun aikaa sylissä ja lauloin laulun, ja odotin, että hän nukahti syliin. Pidin häntä edelleen sellasessa pesässä peiton sisällä, jotta olo olisi turvallinen.Sitten kohta rohkaistuin siirtään hänet omaan sänkyyn ihan hereillä, edelleen "pesässä". Nyt laulan siis edelleen laulun sylissä ja sitten laitan nukkumaan omaan sänkyyn. Olen nukahtamiseen asti samassa huoneessa, mutta niin ettei tyttöni näe minua. Välillä laitan tutin vaivihkaa takasin suuhun tai käännän takaisin kylelleen. (jostain syystä kylkiasento rauhoittaa ja hän saattaa nukahtaa heti kääntämisen jälkeen.)
Hän tuhisee ja ähisee ja saattaa jutellakkin jonkun 10 minuuttia itsekseen ennen kuin sitten simahtaa jossain vaiheessa. en juttele hänelle mitään ettei neitonen vaan innostu.
Tällai me ollaan saatu tää homma toimimaan. Toki meijän tyttö nukahti siis vielä tissille 3 kk:n iässä, mutta nukku siitä sitten kunnolla. Huomasin kyllä silloin se ettei mun kannattanu yrittää nukuttaa liian aikaisin. kuuntelin muiden äitien neuvoja siitä, kuinka he laittavat vauvansa jo klo 21 nukkumaan. Kokeilin muutaman illan ja meillä oli kaikilla lähtä tukka päästä. tyttö heräili puolen tunnin välein ja siis tein juuri sitä, että syötin aina uudelleen nukkumaan. Niimpä palasin takaisin omaan silloiseen rytmiimme eli neiti nukahti vasta ilalla klo 11 ja nukkui eka syöttöön aamu viiteen asti. välillä tuntui aika rankalta nuo illat, mutta minkäs teet. Sellasia ne vauvar on.
Tsemppiä sulle!