Vauvamasun kasvu, mikä vaikuttaa?

En osannut käyttää tuota haku-juttua, jotta olisin löytänyt tästä aiheesta valmiin keskustelun, joten anteeksi jos tästä on jo puhuttu..

Mutta mua mietityttää sellainen asia, kuin että mitkä asiat vaikuttaa tuohon vauvamasun kasvuun? Oon nyt rv 17+3 (noin suunnilleen, ultran tulos parilla päivällä vaihdellu), ja tuntuu, että kaikilla muilla, jotka on samoilla viikoilla, tai vähemmänkin, niin on tuo vatsa kasvanu ihan hirveesti. Mullakin vatsa on kasvanu joo, mutta mielestäni ei niin paljon kuin muilla, kun noita eri ihmisten kuvia katselin rv 20 asti.. Onko muilla tällaisia kokemuksia, että vatsa rupeaisi kunnolla näkymään vasta myöhemmin? Tissit on kyllä kasvanu niin paljon että ekat raskausarvetkin ilmesty niihin :LOL:

Mietin että vaikuttaisiko ruumiinrakenne vatsan kasvuun? Olen aika pitkä, noin 177 cm, ja painoin aivan raskauden alussa 61 kiloa.. Nyt on painoa tullut lisää 2kg viimeisen kuukauden aikana.. Neuvolassa sanottiin että kuulemma ihan ok. Ja neuvolatäti sano myös, että se ei pysty ottaan multa tota mittaa vatsan päältä, kun mulla on niin hyvät vatsalihakset, eikä mulla makuuasennossa näy tää vauvamasu ollenkaan.. Niin tietääkö joku voiko ne lihakset "hidastaa" sitä vatsan kasvua? Ei tullu mieleen neuvolasta kysyä..

Seuraava ultrakin vasta kuukauden päästä, vasta sillon näkee onko pieni kasvanu viikkoihin nähden normaalisti.. Kiitos jos joku osaisi jotain sanoa tuosta vatsan kasvusta! =)

Niin ja esikoistani odottelen.. Aina olen ollut hoikka.

Ruumiin rakenne, rasvamäärä, istukan sijainti, kohdun "kallistussuunta", sattuma (joillain kohtu vaan kasvaa, toisilla ei), vauvan koko, lapsiveden määrä ...mitäs vielä..

Mulla ois periaatteessa ollu kaikki edellytykset pikkuselle mahalle. Mutta ei. Iso tämä on ja iso on ollut koko ajan. :xmas: Eli mikään noista ei toimi aina. Esim. mun kaverilla on kohtu eteenpäin kallistunut ja vauva näillä tiedoilla isompi kuin mulla. Olettais, et sen kroppaan maha ei myöskään mahdu piiloon, mutta kylläpä mahtuu. Mulla taas toisinpäin, mutta silti tuo kasvaa..

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Ruumiin rakenne, rasvamäärä, istukan sijainti, kohdun "kallistussuunta", sattuma (joillain kohtu vaan kasvaa, toisilla ei), vauvan koko, lapsiveden määrä ...mitäs vielä..
Lisäksi se mones raskaus on. Mulla ainakin tässä toisessa raskaudessa masu alkoi näkyä vielä aiemmin kuin esikoista odottaessa.

Ookkei, niitähän on sitten paljon vaikuttavia juttuja. Tuntuu vaan että jotain olis pian vialla, kun monet on sanonu että "kyllä mulla jo tossa vaiheessa oli iso maha" ja että "eihän sulla se vielä kunnolla näy".. Mutta itse olen eron huomannu entiseen, eli ehkä mulla sitten vaikuttaa joku tai jotkut noista asioista.. :)

Nii, ja joistakin näkee et ne odottaa vasta joskus 7. kuulla, toisista taas jo plussauksen jälkeen. Kaikki ollaan niin yksilöitä. =) Mahan kasvu ei ole suoraan verrannollinen siihen, että olisi jotain vialla. :hug:

Nyt huolet pois ja nauti! :heart:

Sitten on vielä ne hyvät vatsalihakset. Mulla oli esikoista odottaessa pieni masu ja olen pitkä/pitkäselkäinen, normaalipainoinen ja neuvolatäti sanoi että mulla oli silloin hyvät vatsalihakset, jolloin vatsa pullahtaa vasta myöhemmin kunnolla näkyviin. Nyt toista odottaessa masu näkyi paljon aiemmin eli sekin vaikuttaa, eikä ne vatsalihakset ainakaan niin hyvät ole.

Mut älä murehdi, itsekkin esikoista odottaessa olisin halunnut heti näyttää hyvin raskaanaolevalta. Näin myöhemmin ajateltuna on vain hyvä et masu on pieni, eikä ole niinkään tiellä joka käänteessä ym.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon:
Mulla ois periaatteessa ollu kaikki edellytykset pikkuselle mahalle. Mutta ei. Iso tämä on ja iso on ollut koko ajan. :xmas: Eli mikään noista ei toimi aina. Esim. mun kaverilla on kohtu eteenpäin kallistunut ja vauva näillä tiedoilla isompi kuin mulla. Olettais, et sen kroppaan maha ei myöskään mahdu piiloon, mutta kylläpä mahtuu. Mulla taas toisinpäin, mutta silti tuo kasvaa..
mulla ihan sama. vartta 176cm ja muutenkin hoikka. kohtu kallellaan taaksepäin huomattavsti ja silti maha on näkynyt hyvin jo viikon 15 jälkeen. kaverilla taas jolla la päivä ennen mua niin maha ei näy kunnolla vieläkään. tosiaan riippuu hyvin paljon :D

kannattaa nyt nauttia pienestä mahasta, koska kyllä se vielä ehtii kasvaa :heart:

Juu, kiitos vastauksista :) Kyllä tää varmaan on ihan normaalia sitten, innolla odottelen jo seuraavaa ultraa, sitten näkee että onko kaikki ok, ja kumpi on tulossa =)

Kyllähän sitä toivois että vatsa jo kunnolla näkyis, kun kuitenkin moni tietää että oon pieniin päin, mutta kai siinäkin jotain hyvää on että on pieni masu.. Ainakin sitten synnytyksen jälkeen voi olla helpompi päästä samoihin mittoihin, ehkä :D

Noi on niin yksilöllisiä.. Mulleki kaikki sano että toisessa raskaudessa maha alkaa sitte näkymään paljo aikasemmin :D No ei sitte alkanu ja koko ajan ollaa menty 5 senttiä pienemmällä sf-mitalla kuin esikoisen kanssa. Vauvan asento on myös semmonen mikä vaikuttaa paljon. Esikoinen oli meil koko ajan pylly pystyssä rt:ssa ja nosti sitä mittaa kun taas tää toinen on ollu poikittain ja saman tien laskeutukin sitte kun käänty pää alaspäin. Voisin kyllä sanoa että nauti siitä pienestä mahasta ;)

Yhteistyössä