vauvamaailman tavarapaljous!

Viime syksynä saadessani ensimmäisen lapseni pääsin tai jouduin mukaan tähän vauvamaailman niin "ihanaan" tavaratarjontaan. Nyt kuitenkin on ihan alkanut ärsyttämään tämä lastentavaroiden ja hoitotarvikkeiden paljous kaupoissa ja etenkin hinnat! On jos jonkinlaista tavaraa ja vempelettä vauvalle ja ihan pienestäkin jutusta saa maksaa aivan älyttömästi. Jotenkin tuntuu, että vanhempia oikein rahastetaan lasten vaatteilla, leluilla, vaunuilla ja turvaistuimilla. Onko muille herännyt samanlaisia ajatuksia?

Miten teillä toimitaan, ostatteko lapselle aina kaikki uutena ja parasta merkkiä ja kalleinta? Ostatteko aina vaunut kaikilla hienouksilla, testivoittaja-turvaistuimen, kalleimman ja virikkeellisimmän sitterin, reimatecin haalarin ja reiman pipon ja väriin sopivat hanskat, vähintään 60 e maksavat ensikengät...? Listahan on loputon.

Itse olen vertaillut hintoja ja usein ostanut keskihintaisen, mutta silti laadultaan hyvän tavaran. En ole ollut kaikkien hienouksien perässä juoksija enkä usko noihin kaiken maailman testeihin. Tietenkin turvallisuus on esim. istuimissa on tärkeää, mutta uskon, että vähän halvemmallakin saa hyvää. Kaiken ei tarvitse maksaa aina hirveästi, merkit maksaa sen olen huomannut. Jotenkin vaan tuntuu, että joillekin on niin tärkeää, että lapsella on kaikki kalleinta, mitä markkinoilta löytyy. Saahan sitä ostaa, ei siinä mitään, itsestäni vaan tuntuu turhalta laittaa älyttömästi euroja esim. kalliiseen puuhamattoon tai heittoaisallisiin vaunuihin, vähemmälläkin on pärjännyt.

Mitä mieltä olette asiasta? Menettekö innolla tavarapaljouden ja merkkien mukana vai harkitsetteko kaksi kertaa ostoksia? En halua syyttää tai riidellä tllä asialla vaan ihan asiallisesti keskustella!
 
No meillä on jo ihan tiukan rahatilanteen takia pakko miettiä kaks kertaa mitä ostaa... Hyvin vähän ollaan ostettu vauvalle mitään uutena, kiitos miehen ihanan isosiskon ja hänen perheensä jotka on antaneet meille paljon vaatteita ja tavaroita (osa "lainassa", kun heille tulee seuraava niin annetaan takas). Ainoat suuremmat hankinnat mitä uutena ollaan tehty oli turvakaukalo (haluttiin Gracon autobaby sen näppäryyden vuoksi) ja nyt sitte kiinteä turvaistuin. Turvaistuinki haluttiin ostaa uutena, se on jotenki sellanen hankinta missä me ei euroja niin tarkkaan ajateltu, kuitenki turvallisuus oli se pääasia, meki autoillaan niin paljon. Ei me mitään liikken kalleinta ja hienointa mallia kyllä ostettu mutta kuitenki!
Vaatteissa merkki on mulle toisarvonen asia (oli vaate oma, miehen tai vauvan..), samoin onko vaate käytetty vai uus. Kunhan se on siisti, turvallinen ja ennen kaikkea mukava päällä!
Leluja ollaan jonkinverran osteltu itte, ensimmäinen lapsi kun on niin ei ollu "valmiina" mitään leluja, niissäki käytetään järkeä. Mieluummin sellasia joilla leikkii pitkään, ja että ne kans kestää. Ihan tuollaset peruslelut on neidille kyllä mieleen onneksi. Ja yks lempipuuhista on järjestellä piltti-purkkien kansia ja laitella niitä peltiseen purkkiin ja sieltä pois, halvat on huvit! :LOL:

Oon kyllä kans ihan sitä mieltä että osa tästä kamalasta tavarapaljoudesta on ihan turhaa, tai sitte niiden käyttöikä on niin kamalan lyhyt että onko järkeä...
 
Saman olen huomannut. Silloin kun vielä odotin niin tulin hankkineeksi yhtä sun toista, jonka sitten aika osoitti tarpeettomaksi. Ei ollut oikein selkeää käsitystä mitä kaikkea ihan oikeasti tarvii.
Mutta uutena ei olla todellakaan kaikkea ostettu. Ainoastaan turvaistuinta me pidettiin niin tärkeänä, että siinä satsattiin laatuun, ei hintaan.
 
meillä myös panostettu noihin istuimiin. uutena ostettu kun ei ollut "varmoilta" tahoilta tarjolla käytettyjä. tosin varaistuimena kakkosautossa on miehensiskon lapsien vanha. ajaa asiansa silloin harvoin kun sille on tarvetta. leluja, vaatteita ja muuta tarviketta ostetaan uutena ja käytettynä. sellaiset tavarat jotka tuntuu "pakollisilta" tulee osteltua uutena mutta sit taasen "mukavuus"jutut on käyttökelpoisia kierrätettynäkin.

ja mulle oli henk.koht. "tärkeää" ostaa hintavat yhdistelmärattaat joissa heittoaisa. paljon on tätä ja muita mukana tulleita ominaisuuksia tarvittu ja muutkin kärryjä lainanneet kehuneet. mut jokainen panostaa juuri siihen mikä tuntuu tärkeältä itselle. en näe järkevyyttä siinä että kaiken tulisi olla uutta, ihmeellistä ja merkkitavaraa. meillä ainakin pojalle on ilo kertoa että leikkii enon vanhalla autolla tai päällä on serkulta saatu käytetty paita.
 
meillä piti ostaa uudet rattaat, kun kirpparilta ostetut combit menivät rikki. silloin astuin ekaa kertaa lastentarvike liikkeeseen. en ollut edes ajatellut miten paljon kaikenlaista vauvan vempelettä sitä onkaan olemassa. meidän poika kohta yksi vuotias, ja ollaan kyllä ihan perusjutuilla pärjätty, melkein kaikki on ollut kierrätettyä ja lahjaksi saatua.
ja ei kai sitä osaakaan mitään sellaista kaivata, mistä ei edes tiedä! :LOL:
 
Ne tavarat joiden on kestettävä kovaa käyttöä on meillä niin laadukkaita kun rahalla vain saa ja on järkevä ostaa. Liki kaikki kyllä ostetaan uutena, mulla ei ole aikaa eikä kiinnostusta kierrellä kirpputoreja eikä lähipiirissä ole ketään jolta voisi käytettyjä ostaa kun ollaan lähipiirin ekat lisääntyneet.. Meiltä kyllä menee kaikki eteenpäin kiertoon. Tavaraa ostetaan sen mukaan mille on tarvetta, kaikkia hilavitkuttimia ei hommata. Mutta on sen tavarapaljouden seassa ihan helmiäkin, mm. bumbo-istuin on osoittautunut yhdeksi parhaimmista ostoksista jotka aluksi niputin siihen hapatus-kastiin. Eipä minua tuo krääsätarjonta häiritse, kaikkea kun ei ole pakko ostaa.
 
Yksi ex-harmaa päätti sittenkin rekkautua... :wave: :wave:

Sitten aiheeseen: Samaa mieltä, että tavarapaljous on käsittämätön ja ihan muutamilla perusjutuilla pärjää vallan mainiosti. Vauva- ja lastentarvikkeita on helppo myydä mielikuvilla, juuri tämä vemputin tekee arjesta sujuvaa ja vauvasi/lapsesi saa parhaat mahdolliset eväät oppimiseen ja kehittymiseen. Sillä kukapa ei haluasi tarjota jälkikasvulleen parasta mahdollista.

Uutena meille on isoista hankinnoista ostettu vain turvaistuimet, rattaat, pinnasänky ja ammehoitopöytä. Turvaistuimia on omien kesken kierrätetty kun on käyttöikää ollut vielä jäjellä edellisen kasvettua ulos omastaan. Rattaat ovat jo kolmannella käytössä ja hyvin ovat kestäneet. (Ajattelin ne vielä tässä myydä eteenkinpäin, kun ei meillä enää tarvetta tule.) Ammehoitopöydällä on ollut aika vähän käyttöä, mutta kuitenkin ihan tarpeellinen ollut oman aikansa. Pinnis on ollu kaikkein vähimmällä käytöllä kun vauvat ovat lopulta nukkuneet vieressä, mitä en osannut esikoista odottaessa edes kuvitella tapahtuvaksi =)

Kenkiä en kierrätä kuin satunnaisesti, koska kaikkien lasten jalat on niin omanmalliset ja kokoiset. (Varakenkinä on joitain vanhoja, että ei ihan ilman tarvitse kulkea jos tulee yllättävä tarve isommille kengille. :D) Tosin ei niiden kenkien tarvitse olla markkinoiden kalleimmat ja hienoimmat, vaan lapsen jalkaan, tilanteeseen ja säähän sopivat.

Hyvän ja käyttökelpoisen tavaran kierrättäminen on järkevää, koska olisi silkkaa hulluutta pistää roskikseen tai kaatopaikalle tavaraa jolla on vielä käyttöikää jäljellä.
 
Minä en ole edes kamalasti tutustunut tuohon tavaran paljouteen ja hintoihin kaupassa kun ollaan saatu aivan uskomattoman paljon vauvan tavaroista käytettynä ja ilmaiseksi. Ystävä pariskunnan lapsiluku on täynnä ja he ovat näppäräsi hankkiutuneet eroon vauva tavaroistaan kuskaamalla ne meille ja meille taas on kelvannut vallan mainioisti käytettykin tavara. Ja muutenin ollaan mielummin ostettu hyväkuntoista käytettyä halvalla kun uutta kalliilla. Kirppikset ja huuto.net on kovassa käytössä. Isoistakaan hankinnoista (pinnasängyt, vaunut sitterit sun muut) ei tule oikeastaan mieleen yhtäkään asiaa mikä oltaisi täysin uutena ostettu.
Toki joitain vaatteita ja tavaroita ostetaan uutenakin, mutta pääsääntöisesti kierrätämme käytettyjä (niin kun muullakin elämän alueella) tai kiitollisina otamme vastaan miehen isän itse tekemää.
 
Santeli
Meillä myös suurin osa on lahjaksi saatuja, kierrätettyjä, huutonetistä tai vielä useammin kirpputoreilta ostettuja. Ja tosiaan ihan perusjutuilla ollaan vielä ainakin pärjätty. Katti83 kiitokset pilttipurkin kansi -vinkistä, pitääpä kokeilla =) Olemme toki jotain ostaneet uutenakin, mutta tosi vähän loppujen lopuksi. Niin ja turvaistuin on tuttavaperheeltä lainassa.
 
Meidän oli pakko hommata kaikki vauvan tarvikkeet kirpparilta koska ollaan mun miehen kans molemmat opiskelijoita eikä rahaa ole uusiin. Huomasin että esim. vaatteita saa kirpparilta uuden veroisia ja tosi halvalla! On aivan turhaa ostaa kaikki uutena kun niitä tarvikkeita kuitenkin käytetään niin vähän aikaa.
 

Yhteistyössä