vauvalle

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vesi
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Neuvolassa sanottiin että kylmää hanavettä ei tarvitse keittää mutta varmuudeksi kiehautan.Meillä vettä juodaan mielellään aterioitten jälkeen ja muutenkin janojuomana.
Meidän pojalle kun tuo maito ei enään oikein maistu vaikka ikää on vasta 5kk.

Täysimetyksellä oleva lapsi ei tarvitse vielä vettä, vaan maito riittää. Eli siinä vaiheessa kun alkaa kiinteitä antamaan, niin voi antaa vettäkin, mutta pääasiallinen juoma on edelleen maito.

Ruokajuomaksi suositellaan vettä ei maitoa. Harva maitoa ruoan kanssa edes juo vasta sen jälkeen. Vuoden iästä eteenpäin ruokajuomana on maito.

Kesällä vettä kannattaa antaa vauvalel ja muutenkin kannattaa opettaa vauva juomaan vettä, jos esim. sairastuu ei ole vaarana heti joutua tiputukseen, että se siitä täysimeteettävienkin veden saannista.

Edelliselle tiedoksi että nykysuositusten mukaan vettä ei tarvitse alle yksivuotiaalle antaa lainkaan vaan maito riittää vauvalle jano/ruoka ym. juomaksi. Ja näin todetaan monessakin neuvolan opuksessa.
Itse tosin olen soseiden annon yhteydessä antanut suun huuhtomiseen vettä ja ihan kraanasta suoraan (vauva 5 kk)

Meillä vauva, taapero jo nyt, tykkää kovasti juoda vettä ja olipa hyvä että tykkäsi koska jostain tuli vatsapöpö meidän perheeseen ja kaikki oltiin mahataudissa. Tyttö jöi vettä runsaasti ja voi hyvin!

Ihan pienestä opetin juomaan vettä kulauksia silloin tällöin, halusi myös itse juoda. Silti söi ja joi maitoa hyvin. Imetin pitkään.

Tarkoitin nimenomaan äidinmaitoa tai korviketta kiinteiden lisäksi... Tiedän kyllä, että lehmänmaitotuotteisiin siirrytään vasta lapsen ollessa n. vuoden ikäinen..

me siirryttiin lehmänmaitotuotteisiin 10kk vanhana. Ei kai kaikki lapset ole samaan aikaan kypsiä lehmänmaidolle, tämä on taas tätä hassua tasapäistämistä. Itse sen huomaa ja näkee, pitää vaan luottaa itseensä eikä neuvolaan ja muihin.

Meille sanottiin tänään 5kk neuvolassa, että voi antaa vettä ruokajuomaksi. En viitsinyt sanoa, että maitoa vaan ollaan tähän asti juotu.Siis tuttelia. Tämän ikäiselle ei ainakaan tarvitse enää vettä keittää, vaan ihan vaan kraanasta kylmää vettä.

Yhteistyössä