Vauvalle bakteeri-infektio synnytyksessä

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Blue--
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
B

Blue--

Vieras
Esikoisemme syntyi kk sitten. Noin 7 tunnin avautumisen ja pitkän, 61 min kestäneen ponnistusvaiheen jälkeen saimme ihanan poikamme maailmaan.

Kaikki oli aluksi hyvin, mutta sitten, vrk synnytyksestä huomasin vauvan hengittävän raskaasti ja epätasaisesti. Pyysin kätilöä tarkastamaan tilanteen. Hän nappasi pojan lastenlääkärin luo, joka määräsi pojan heti verikokeisiin, keuhkoröntgeniin ja sydänultraan.

Rakenteellisesti kaikki oli keukoissa ja sydämessä kunnossa, mutta tulehdusarvo plajastui verikokeissa korkeaksi. Lapsi siirrettiin rinnaltani suoraan lastenosastolle, jossa aloitettiin antibiootit. Tietämättömyyden tuska oli valtava. En ymmärtänyt mitä oli tapahtunut, kun vauva otettiin sylistäni pois. Olin niin herkässä tilassa vasta synnytettyäni...

Jatkotutkimuksissa lastenosastolla sitten paljastui, että tulehdus johtui streptokokki b - bakteerista. SE kasvaa emättimen limakalvoilla. Siis vauva sai bakteeritulehduksen minulta synnytyskanavasta!! En ollut moisesta koskaan kuullut ja olin häpeissäni...

Halusin jutella asiasta kätilön kanssa. Hän kertoi, että tällainen on melko yleistä ja olisi ollut estettävissä antibiooteilla jo raskausaikana. Minun kannalta ikävää vaan oli, että tulehdus emättimessäni oli täysin oireeton. Joillakin paikkakunnilla kuulemma seulotaan tallaiset tapaukset raskausaikana automaattisesti, mutta ilmeisesti resurssien takia paikkakunnallani niin ei tehdä. Harmillista!

Loppu kuitenkin hyvin; poika parani 5 päivän antibioottikuurilla ja kotiuduimme aikanamme. Mutta mikään ei poista sitä ikävää tunnetta, kun luulin tehneeni jotain väärin, niin että poika sai tartunnan.

Jos tulen vielä toistamiseen raskaaksi tilanne kohdaltani tutkitaan automaattisesti. Mutta miksi sitä ei tehtäisi kaikille odottajille, jos kertä kyseinen bakteeri on niin yleinen naisilla? kysyn vaan.

Heips!!!
Mulla on molemmat synnytykset käynnistynyt vesien menolla ja sairaalaan mentäessä on otettu emättimen suulta se bakteeri viljely ja molemmissa ollu positiivinen. ekasta sain synnytyssalissa antibiotin, mut täst toisesta ei vastaus kerenny tulee ennen synnytystä ja kätilö ei kerenny laittaa antibioottia ku tuli tää neiti niin nopsaan. Onneksi ei saanu tartuntaa. Ikävää että teijän vauva sai!!!

täällä hämeenlinnassa bakteeri tutkitaan, jos aiheuttaa oireilua raskauden aikana!valtaosa naisista kantaa tuota bakteeria, tietämättäänkin!
on harvinaista et se tarttuu vauvaan, mutta mahdollista!jos bakteeri on todettu raskauden aikana, synnytyksesssä laitetaan äidille antibioottitippa, ettei bakteeri tarttuisi vauvaan!
mulla tuo bakteeri huomattiin vasta kun odotin toista poikaamme!

Hei vaan!

Miulla alkoi kans esikon synnytys kaks vuotta sitten vesien menolla ja Hämeenlinnassa synnytin. Vesien menon takia ottivat kans kyseisen näytteen. Vastaus valmistui vasta synnytyksen jälkeen ja oli positiivinen. Mutta koska kummallakaan, siis vauvalla eikä minulla ollut mitään tulehdusoireita, emme tarvinneet mitään hoitoja. Nyt tämänhetkisen raskauden aikana otettiin viimeisellä äitipolikäynnillä näyte ja negatiivinen on ollut, kun eivät perään soitelleet. Olen kyl kans vähän ihmetellyt, miten vähän kyseisestä bakteerista puhutaan odottaville...itekin olin vähän häkeltynyt silloin esikon jälkeen. Ja olen vielä ite hoitoalalla ja se lisäsi hölmöä oloa, että asia oli oikeestaaan ihan vieras. Pitänee antaa neuvolaan päin palautetta asiasta...

Kurja että jouduit kokemaan tuon.Minulta otettiin se koe sairaalaan tullessa kun vedet oli menny.Tulos tuli vauvan syntymän jälkeen ja oli positiivinen.Vauvaa seurattiin kolme päivää ottamalla verikoe joka aamu.Mutta onneksi vauvalle ei tulehdusta tullu!
Meidän sairaalassa se on rutiinikoe.

hml:ssa kanssa synnyttänyt tämän ensimmäisen joka myöskin sai tämän.Vauva ei itkenyt syntyessään ja oli aika hiljanen muutenkin.huoneeseen päästyäni, kätilö sanoi että vie lääkäriin varmauuden vuoks.sama bakteeri löytyi.ja monta päivää oltiin tarkkailussa ja saatiin antibioottia.
sain tiedon vasta illalla, kun tyttö syntyi 12.19 kovasti kyselin missä tyttö on niin kukaan ei tiennyt.Kyllä se oli kamalaa!Ei oikeen tieto ainakaan sillon (2001) kulkenut synnyttäneiden ja lasten tarkkailuhuoneen välillä ..vaikka ihan lähekkäin olivat.
Sitten vielä huomattiin ettei tyttö ole pissannut 2 päivään, johtuiko bakteerista, en tiedä.Rakko tyhjennettiin vatsapeitteiden päältä..ja tutkittiin mistä tämä vois johtua.Kaikki kuulemma oli ok, mut silti tyttö ei osannut pissata.Lääkäri vaan sanoi, "jos ei se nyt ala pissaamaan niin en oikeen tiedä mitä tässä voi tehdä, ja miten tässä vielä käy." ja lähti jonnekin .. siihen sitten jäin yksin mietiskelemään,että mitä hevettiä voiko mun tyttö kuolla?lääkäri vaan totaa sen ja lähtee menee.. enkä kovin paljoa pystynyt viettää aikaa alussa tyttöni kans kun tuli epiduraalista kamala päänsärky enkä kyennyt nousemaan sängystä..en edes päästä nostamaan.2 päivän päästä sain veripaikan ja sit vähän helpotti, niin pääsin kattomaan tyttöä.
ja sekin suoraan sanoen v'ituttaa kun antoivat sille pullosta tuttelia vai mitä lie antavat.. eikä sanoneet mulle että pitäis vaikka lypsää jotta vauva sais.. sitä kun alkoi tulemaan heti synnytyksen jälkeen enemmän kun laki sallii.olisin kyllä vaikka pakolla mennyt lypsämään vaikka päähn sattukin.
Nyt on tyttö jo 4v ja ihana sellainen.. =)

Meillä myös poju sai infektion, mutta syytä ei saatu selville. Hänellä oli tulehdusarvot 40:n paikkeilla (pitäisi olla alle 10) ja oli kosketusarka, 1½ vrk synnytyksen jälkeen hänet siirrettiin lastenosastolle, missä sai 6 vrk erinomaista hoitoa! Infektiot näyttää olevan todella yleisiä, koska parin kaverini vauvalla, jotka myös syntyivät nyt keväällä, oli myös.
Meidän herra tulee torstaina 7 viikkoa ja voi erittäin hyvin (lukuun ottamatta nyt helteistä johtuvaa tuskaa..)

Hei mistine!

Aattelitko sä siellä sairaalassa kun makasit päänsäryssä pari päivää, että ne sillä aikaa antaa vauvan kuihtua lastenosastolla ilman ruokaa?
Sitä paitsi juuri synnyttäneeltä ei tule yleensä montaakaan tippaa maitoa, meinaan jos olisit lypsänyt omalla osastollasi niin voi olla että ei siitä olisi mitään pullon pohjalle tullut viemisiksi.

Sun lapsi oli sillä hetkellä sairas, se tarvi ruokaa, se on vastasyntyneille myös lääke ihan niin kuin nuo antibiootit.

Lastenosastolla lastenlääkäri on se joka päättää ja se ohje koskee kaikkia lapsia ilman erityistä päätöstä, että lapset on ruokittava hyvin. Vastasyntyneillä myös verensokeri tuppaa herkästi laskemaan, jotkut lapset eivät jaksa tulehduksen vuoksi pitää enää sokereitaan yllä.. Joten usko pois kaikki mitä on tehty on tehty sun lapsesi ja sinun parhaaksi.

Kaikkea hyvää teille.

Yhteistyössä