Vauvalla taipeet punaiset - atooppinen iho?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja 4kk vauva
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
4

4kk vauva

Vieras
Vauvalla 4kk on iho muuten hyvä ja vahvanoloinen, mutta taipeet punottavat ja ovat kuivat. Käytiin allergiatesteissä (muna, maito, soija, vehnä) ja negaa näytti. Lääkäri sanoi, että kyseessä atooppinen ihottuma. Epäilen jotenkin.. eikö silloin olisi kuivakka ja herkän oloinen iho muutenkin? Taipeet punoittavat etenkin iltaa kohden. Rasvaillaan useamman kerran päivässä.

Onko teillä muilla kokemusta samanlaisesta? Oletteko saaneet selville, mistä johtunut? Miten iho on muuttunut iän myötä? Onko hyviä hoito-ohjeita, erityisen tehokkaita rasvoja tms?

Ei ne testit mitään kerro. Kokeile parin viikon ajan maidotonta ja munatonta dieettiä ja hoida ihottuma 5pv 0,5% hydrokortisonivoiteella pois. Jos ihottuma ei tule takaisin, niin testaa palauttaa maidot ja munat ruokavalioon ja katso miten käy (siis jos imetät niin itseltäsi tuo dieetti, jos käytät korviketta, niin vaikeampi jättää maitoa pois.

Käytä kehäkukkaöljyä 60ml ja siihen 3 tippaa kamomillaöljyä ja hiero sitä taipeisiin. Luontaiset öljyt ovat usein lääkkeitä tehokkaampia ja hoitavat kokonaisvaltaisesti tukien lapsen omaa immuniteettia. Kyseiset mainitut aineet ovat erittäin mietoja ja sopivat vauvalle. (ohje on nimenomaan taiveihottumaan vauvalle).

Tämän lisäksi huomioi ruoka-aineet lisäaineiden varalta, etenkin jos imetät niin itseltäsi. Mitä pesuaineita käytät pyykissä? Vauvapyykissä kannattaa hetkeksi siirtyä luonnonpesuaineisiin jotka pesevät ihan hyvin, esim Ecover. Niissä on vähemmän haitallisia aineita. Myös saippuan käyttö kannattaa lopettaa koska niissä on myös häiritseviä aineita monelle herkälle iholla (vaikkei ole allergiaa). Käytä luontaisia pesuaineita kuten esim oliivisaippuaa tai vastaavaa mutta hyvin vähän.

Itse poistaisin siis kaikki keinotekoiset kemikaalit ensimmäisenä. Ei tarvitse olla allerginen reagoidakseen niihin.

t.luontoäiti

Siis oliivisaippuaa ja tavallisen saippuan jättämistä pois tarkoitin lapsen omaan pesuun. Vielä sellainen että onko sillä lapsella liikaa päällä...? Siis että taipeet pääsee hautomaan ja näin voisi kemikaaleja päästä pyykkijauheesta vielä enemmän iholle.

Mistäs tuota kehäkukkaöljyä saa? Kiinnostais kokeilla, kun meillä on sama ongelma eli taipeet punoittaa välillä kovastikin. Joskus jopa verestävät, kun vauva raapii. Meillä kiinnitetty paljon huomiota kodin kemikaaleihin, muttei ole ollut apua. Nyt lähtee kodista kaikki kukat. Neuvolassa sanotaan aina vaan, että atopiaa, itse olen vähän eri mieltä, ja nyt aioinkin pyytää lähetteen allergia kokeisiin. Vauva meillä 9 kk. Niin, ja jojobaöljyäkin kokeiltiin, mutta oli liian kevyttä.

Alkuperäinen kirjoittaja sini08:
Mistäs tuota kehäkukkaöljyä saa? Kiinnostais kokeilla, kun meillä on sama ongelma eli taipeet punoittaa välillä kovastikin. Joskus jopa verestävät, kun vauva raapii. Meillä kiinnitetty paljon huomiota kodin kemikaaleihin, muttei ole ollut apua. Nyt lähtee kodista kaikki kukat. Neuvolassa sanotaan aina vaan, että atopiaa, itse olen vähän eri mieltä, ja nyt aioinkin pyytää lähetteen allergia kokeisiin. Vauva meillä 9 kk. Niin, ja jojobaöljyäkin kokeiltiin, mutta oli liian kevyttä.

Ainakin Life -ketjun luontaistuotekaupoista itse olen ostanut mutta varmaan muistakin luontaistuotekaupoista saa. Siitä usein käytetään myös nimeä Calendula öljy.
Tärkeää kyllä olisi se kamomilla siihen mukaan pari tippaa koska nimenomaan se rauhottaa ärtynyttä ihoa. Kamomilla on uute, eli sitä vaan tippoina mutta sopii hyvin vauvan hoitoon ihan moneen muuhunkin vaivaan kuten hammastamiseen, korvakipuihin, ihottumiin, levottomuuteen, unettomuuteen jne. Ja kehäkukkaöljy taas sopii sen laimentamiseen ja myös ihan hierotaan ja kylpyyn vauvan iholle. Molemmat on siis tosi käyttökelpoisia lastenhoidossa moneen vaivaan :)

Mainitsit että kemikaaleihin olette kiinnittänyt huomiota, mutta entä ravinto? Lisäaineet yms. Joskus luomu tai kotimaisilla tai muuten mahd vähän lisäaineisilla tuotteilla voi jo saada paljon ihmeitä aikaan. Myös sianliha voi aiheuttaa ihottumaa (jos vauva on niin iso että jo sellaisia sekoituksia saa) joten jätä mielellään ainakin sianlihat pois ja käytä mielummin sitten broikkujuttuja tai kasvista. Moni aikuinenkin iho-ongelmainen on saanut avun jo pelkällä sianlihasta luopumisella, niissä on niin paljon kasvuhormoneja ym aineita.

No tulipa vielä yksi juttu eteen, johannisöljy voi sopia myös jos iho on tulehtunut tai auringonhattuvoidetta. Kutina ja ärsytys helpottaa usein piimällä tai rahkalla (itse lisäisin luonnonjugurtin). Kuulostaa hassulta mutta luonnonjugurttia esim kreikkalaiset käyttävät auringonpolttamiin ja ärtyneelle iholle joten ei ole olleenkaan hullua touhua. Toimii tosi hyvin (muuten myös hiivatulehduksiinkin saattaa tepsiä).

Nuo pari ekaa riviä löytyy kirjasta "lapsen luonnonmukainen hoito" toim Marketta Hoogesteger ja Leeni Peltonen

Kannattaa muuten välttää turhaa altistusta vedelle. Jos punoitusta ja kuivuutta on erityisesti jaloissa, niin se viittaisi myös siihen, että peppua pestessä jalat kastuvat turhaan. Varsinkin isomman vauvan peppua voi pestä siten, että kun vauva on vasemmalla käsivarrella, niin tarttuu vauvan oikeasta nilkasta kiinni vasemmalla kädellä, jolloin vauvan "haara-asento" on hyvin auki ja mahtuu pesemään hyvin. Sitä vapaata jalkaa ei kannata pitää lojumassa käsienpesualtaassa, vaan se kannattaa pitää altaan ulkopuolella.

Itse saimme tällä konstilla herkkäihoisen vauvamme alaraajojen ihon tosi paljon parempaan kuntoon.

Kokeillaanpa sitten vielä uutta öljyä =) ! Mitäpä sitä ei tekisi lapsensa eteen. Weledan calendula voidetta ollaan käytetty, mutta se kuivattaa jopa enemmän, kun siinä on alkoholia. Possu on meillä tällä hetkellä lihoista ykkösenä, eli täytyypä kokeilla sen poisjättämistä jossain välissä. Kiitos teille hyvistä vinkeistä (vaikka en ap olekkaan)!

Kokeillaanpa sitten vielä uutta öljyä =) ! Mitäpä sitä ei tekisi lapsensa eteen. Weledan calendula voidetta ollaan käytetty, mutta se kuivattaa jopa enemmän, kun siinä on alkoholia. Possu on meillä tällä hetkellä lihoista ykkösenä, eli täytyypä kokeilla sen poisjättämistä jossain välissä. Kiitos teille hyvistä vinkeistä (vaikka en ap olekkaan)!

Itse jättäisin possun pois jopa ennen uutta öljyä. Vaikka lasten ruoat ovat tutkittuja niin ei missään ole määräyksiä siitä että mitä possuille annettavassa ravinnossa on, eikä niitä liioin tarvitse minnekään ilmoittaa.... :)

Toivottavasti ihottumat lähtee pois! Yksi on vielä stressi, lapset reagoivat vanhempiensa olotilaan myös voimakkaasti joten voivat reagoida oireilla ympäristöstressiinkin. Kannattaa sitäkin aina katsastaa :)

Nyt on tullut niin paljon sanottavaa että ehkä lopetan vaahtoamisen tältä erää! Voi hyvin ja terveyttä paljon teille molemmille!

Meillä oli pojalla taipeet tosi punaiset ja hilseili (oisko ollut ehkä kuukauden ikäinen silloin). Terkka sanoi heti, että se on sieni-infektio ja pari viikkoa rasvattiin Daktacortilla. Heti parin päivän rasvauksen jälkeen alkoi parantua ja siitä lähtien on ollut iho tosi hyvässä kunnossa.