Vauvalla 6kk viimeinen mahdollisuus huomenna saada sikainfluenssarokote - ottaako vai ei?!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja RockMummy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

RockMummy

Jäsen
20.09.2008
352
0
16
Meidän kotikaupungissa tosiaan huomenna on viimenen mahdollisuus rokottaa sikainfluenssarokote 6kk vauvalle ja en osaa päättää otetaanko vai ei!

Olen käynyt läpi monen monta aiempaa keskustelua aiheesta ja vieläkään en silti tiedä mitä tehdä!

Monen monta ajatusta pyörii mielessä.. Ensinnäkin epidemiahuippu tuntuu olevan ohi jo, rokotanko siis turhaan enää? Jos toinen aalto tuleekin, niin käykö sama rokote enää vai pitääkö jokatapauksessa antaa uusi rokote?

Vauvallani on joka rokotuksen jälkeen noussut kuume ja on ollut tosi ärtyisä monta viikkoa aina rokotusten jälkeen, joten inhottavaa juuri joulun alla rokottaa jos ei ole pakko! Ja nyt vauva on vielä hieman kipeänä, pientä nuhaa ja yskää on parhaillaan...

Mielipiteitä ja kokemuksia kaipailen, sekä puolesta että vastaan! Onko muita jotka pohtii samaa pulmaa??

Miksi antaisit piikittää lapseesi jotain nododyrokotetta joka kehitettiin pikapikaa suurimman kohkotuksen ollessa huipussaan...?

Epidemia ohi ja uutta elukkaa kehitellään ensivuodeksi, että saadaan taas ihmiset sekoamaan :(.

juat oli tän päivän lehdessä kun nuorille oli varattu 7000 rokotetta ja vain 3000 oli käynyt sen hakemassa, ihmiset eivät käy enää rokotuksissa kun taudin huippu jo saavutettu, mut uusi luultavasti pahempi allto tulossa keväällä joten minä käyn hakemassa ainakin rokotteen kun sen saan.

Kävin itsekin samat pohdinnat läpi, mutta kun kaksi vanhemmista lapsistani sai (tod. näk.) sen possunuhan, päätin ilman muuta rokottaa vauvan (silloin tasan 7 kk). En olisi jaksanut vauvan kanssa käydä läpi samaa huolta ja yöllistä sänkyjen vieressä vahtaamista - että miten on kuumeen laita ja hengittääkö lapsi hyvin ja rauhallisesti...

Otinmme siis rokotuksen, ja noin 10 tunnin kuluttua vauvalle nousi vähän kuumetta, kuitenkin alle 38. Annoin illalla supon ja toisen aamulla. Vielä rokotuksen jälkeisenä päivänä vauva oli aika kärttyinen, mutta sitten koko homma oli ohi. Oireet eivät olleet mitään verrattuna itse possunuhaan.

Ja mikä parasta, mun ei tartte enää hermoilla noita sikainfluenssauutisointeja. En olisi antanut itselleni anteeksi, jos vauva olisi saanut ärhäkän possunuhan sen takia, että minä en olisi ottanut hänelle rokotetta. Olen tyytyväinen päätökseeni. Mutta kuten alussa sanoin, polku oli aika pitkä, aluksi olin ihan varma, etten ota rokotetta ja sitten emmin tosiaan ihan siihen asti, kunnes perheenjäseniä alkoi sairastua epidemian ollessa kiivaimmillaan täällä Etelä-Suomessa.

No ei missään nimessä. Uskallatko ottaa riskiä vähän tutkitun rokotteen mahdollisista haitoista, jotka puhkeaa usein vasta vuosien päästä?

Mieti mikä määrä on lapsia ja aikuisia joita ei ole rokotettu ja tämä sikatauti on jo lopuillaan eikä läheskään edes niin tauti ollut kun tavis kausiflunssa.

Meillä usea lapsi ja itse riskiryhmässä, mutta ketään ei todellakaan ole rokotettu tällä epävarmalla ja taatusti jotain haittaa tuovalla rokotteella.

Alkuperäinen kirjoittaja Ninu:
Kävin itsekin samat pohdinnat läpi, mutta kun kaksi vanhemmista lapsistani sai (tod. näk.) sen possunuhan, päätin ilman muuta rokottaa vauvan (silloin tasan 7 kk). En olisi jaksanut vauvan kanssa käydä läpi samaa huolta ja yöllistä sänkyjen vieressä vahtaamista - että miten on kuumeen laita ja hengittääkö lapsi hyvin ja rauhallisesti...

Otinmme siis rokotuksen, ja noin 10 tunnin kuluttua vauvalle nousi vähän kuumetta, kuitenkin alle 38. Annoin illalla supon ja toisen aamulla. Vielä rokotuksen jälkeisenä päivänä vauva oli aika kärttyinen, mutta sitten koko homma oli ohi. Oireet eivät olleet mitään verrattuna itse possunuhaan.

Ja mikä parasta, mun ei tartte enää hermoilla noita sikainfluenssauutisointeja. En olisi antanut itselleni anteeksi, jos vauva olisi saanut ärhäkän possunuhan sen takia, että minä en olisi ottanut hänelle rokotetta. Olen tyytyväinen päätökseeni. Mutta kuten alussa sanoin, polku oli aika pitkä, aluksi olin ihan varma, etten ota rokotetta ja sitten emmin tosiaan ihan siihen asti, kunnes perheenjäseniä alkoi sairastua epidemian ollessa kiivaimmillaan täällä Etelä-Suomessa.

Itsekin varmankin rokottaisun jos epidemia nyt olisi kiivaimmillaan täällä Etelä-Suomessa. Mutta sen takia just mietinkin että kannattaakohan sitä enää ottaa kun epidemia alkaa olla ohi.. :/

Me ei rokotettu meidän lapsia (2v3kk ja 8kk) ollenkaan, kun silloin kun niitä possurokotteita jaettiin neuvolassa oltiin juuri matkoilla. Ois pitänyt käydä terveysasemalla rokottamassa, sinne taas en halunnut mennä, kun siellä ne taudit jyllää...

Miehelläni oli possuflunssa, mutta meille muille ei sitä tullut. Muutenkin ollaan liikuttu aivan samalla tavalla, kuin aina ennenkin, mutta possuflunssaa ei olla lasten kanssa saatu...

Yhteistyössä